[Linux:] mobiele telefonie/Smartphones

@Frits
De oorspronkelijke idealogie om de technologie van het Internet in te zetten om informatie en communicatie tot een ongekend globaal en publiek medium te maken is ingehaald door de commercie. Daar is vreemd genoeg iedereen het wel over eens

Daar zijn een aantal redenen voor aan te wijzen, in mijn beleving is de traagheid en daadkracht van politiek en jurisprudentie achtergebleven bij de innovatie en geraffineerde methoden van tech-reuzen de hoofdreden.

Het ‘gratis’ maken van diensten en het hieruit voortvloeiende kuddegedrag (o.a. gebruikers die bepaalde sociale media niet durven te verlaten) heeft in een vrij vroeg stadium velen gebruikers doofstom gemaakt voor zeer levensvatbare tegenhangers die hierdoor niet voldoende van de grond zijn gekomen. Ik kan me nog goed herinneren dat ik compleet voor gek werd verklaard dat ik betaalde internetdiensten afnam daar waar anderen deze volledig gratis afnamen.

De gedachtengang die je beschrijft is dan ook zeer begrijpelijk. Het zal je op sommige punten iets meer verstoten van de ‘snelle communicatie’, aan de andere kant zul je dat vinden waar je naar op zoek bent: rust en gemoedsrust. Het zal niet álle trackingsmogelijkheden uitsluiten maar zeker tot een minimum beperken.

De consequenties die je trekt snap ik zeker op persoonlijk niveau en het lijkt er tegenwoordig op dat het een soort van luxe is als je je deze houding en doorvoering kan veroorloven.

Eigenlijk is het de wereld op z’n kop, dat mensen zich genoodzaakt (moeten) zien hun toevlucht te zoeken in het inperken van hun eigen online mogelijkheden, daar waar deze juist bedoeld waren om je te kunnen verbreden.

Voor zover mensen zich al willen verdiepen in de problematiek die jij ook beschreven hebt en zich niet berusten in het feit dat aan al hun grondwettelijke rechten wordt geknaagd met hun eigen toestemming, is het voor velen echtet niet gegeven om zulke drastische maatregelen te nemen vanwege hun zakelijke- of sociale omstandigheden.

Linux telefoons kunnen hier een uitkomst bieden voor diegene die niet langer het beklemmende gevoel willen ervaren. Het gebruik van een telefoon met daarop UBports Ubuntu Touch was voor mij al een enorme opluchting en verademing. Het betekent weliswaar niet dat je roekeloos op het web tekeer kunt gaan. De keuzevrijheid, de nagenoeg onbeperkte mogelijkheden en privacy-opties hebben wel een enorm bevrijdende werking. Voor de nabije toekomst hoop ik dat we de open source mogelijkheden en masse gaan omarmen, de bevooroordeelde gedachte kunnen laten varen, zodat uiteindelijk de balans achter het oorspronkelijke idee van (mobiel) Internet weer ‘aan onze kant zal uitslaan’.

Het zou geweldig zijn wanneer Freedom met haar Corporate Charter hier kan helpen een nieuwe weg in te slaan. Die charter is niet simpelweg een papieren tijger, vergeet niet dat deze kernwaarden een reden zijn dat de domeinnaam Freedom.nl in bruikleen is gegeven door Bits of Freedom.

Het stimuleren van open source/Linux en opnemen in de eigen dienstverlening en productenpakket kan nét even dat zetje geven.

Voor nu heb jij in ieder geval hetgeen gedaan dat je een beter gevoel geeft en je eigen ruimte hebt teruggeëist. In de nabije toekomst hoop ik dat we je kunnen meenemen op een gebruikersvriendelijke en -respecterende Freedom Linux-treintje.

2 likes

Voor mensen die nog niet de volledige overstap kunnen/willen maken lijkt er op android nog een tussenvorm mogelijk te zijn: f-droid.org. Zij beloven een app store te zijn als alternatief voor de Google play store met alleen vrije, open source software.

Heeft iemand zich daar al eens in verdiept?

F-Droid draait bij mij als een zonnetje.
Contacts - Simple Contacts - Tibor Kaputa
Mail - K-9 Mail
Browser - Fennec en Lightning
Manage local files - Amaze
Navigatie - Osmand (via F-Droid krijg je de uitgebreide versie zonder bij te betalen, in tegenstelling tot de playstore.
Notepad - Braden Farmer’s app
CalDAV-/CardDAV - DAVx5 bitfire web engineering
QR scanner - QR Scanner (Privacy Friendly) van SECUSO, Technische Universiteit Darmstadt
Shelter - Isolate your Big Brother apps - PeterCxy
Gallerij - Simple Gallery Pro - Tibor Kaputa
Video en muziekspeler - VLC
alternative google playstore - Aurora Store

2 likes

Het is zeker haalbaar, maar ik verwacht wel dat je de eerste tijd nog aan sommige mensen uit zal moeten leggen dat als je niet bij je pc bent, je alleen maar SMS of telefoon kan gebruiken.
Verder wens ik je veel plezier met gevoel van vrijheid dat je terug gaat krijgen.

De december uitgave van PCM (met preview) sluit goed aan bij dit topic. De volledige editie is voor abonnees online beschikbaar, de tijdschrift-uitgave (nr. 12) van PCM is beschikbaar voor € 6,95.

screenshot20201110_132520619

Deze uitgave bevat ondermeer een Dossier Linux.

Hierin wordt o.a. overzichtelijk en op een begrijpelijke wijze ingegaan op de Linux smartphone en ook de mogelijkheden om bestaande Android telefoons te laten draaien op Linux, daarvoor worden zes Linux distributies besproken.

Voor mensen die kennis willen maken met- of Linux overstap overwegen, of gewoon benieuwd zijn naar de ontwikkelingen op Linux gebied, is dit een handige uitgave.

In het artikel over smartphones wordt o.a. verwezen naar

De website biedt ook meer ‘Linux leesvoer/workshops’ ingeval je meer toepassingsgebieden zoekt.

PS. Op geen enkele manier ben ik verbonden met PCM, de verwijzingen zijn enkel bedoeld als informatief

1 like

Je zou in de auto nog iets als OSMAND kunnen overwegen, goede kaarten (desnoods met update/uur, en ook evt. waterkaarten), geen netwerk verbinding benodigd, anders dan bv. WiFi thuis voor kaarten update.

1 like

Ja ik gebruik F-Droid. (op een Nokia Android systeem, tot m’n Librem-5 geleverd wordt).

  • Wireguard - VPN

  • Fairmail - mail client

  • navigatie: Osmand (via Android store,omdat ik die al had)

  • nextcloud + davx5 + etar + OpenTasks voor storage, calendar,

  • Opencamera voor foto’s

  • FreeOTP voor One Time Passwords

  • FX voor file beheer,

  • DuckDuck go - search engine

  • Firefox

  • VLC video etc.

  • Greentooth om een idle Bluetooth uit te zetten

  • ClassySHark om apps te onderzoeken op ongewenste bibliotheken

  • Google PlayStore & PlayServicesl alle rechten ontnomen,

  • Google apps die verwijderd kunnen worden verwijderd
    Veel apps van rechten ontdaan. (geen gps etc.).

  • Nokia hard supplied apps verwijderd via debug sessie op user 0. [ gebruiken Facebook ].

Harslagnu staat er tegenwoordig weer op nadat de ontwikkelaar Facebook eruit verwijderd heeft.

Verwijderd van Android wat kon (calendar…), de rest via pi-hole thuis gefilterd (geen advertenties, geen FB accessm geen Google access, en zo nog een paar) Voor de tunnel naar de thuisrouter (zelfbouw) wordt wireguard gebruikt. (Blokada als backup op toestel voor het geval de thuis router niet bereikbaar is).
Wireguard is efficienter dan IPSEC of OpenVPN tunnel en heeft ook ingebouwde portknocking. Wireguard als verplichte route voor voor alle verkeer ingevuld.
(Bedenk dat bij accesspoint modus van een mobiel device, de tunnel NIET gebruikt wordt voor via het Accesspoint werkende devices).

Door de Wireguard tunnel is het ook mogelijk om de PBX thuis te gebruiken voor telefonie, ondanks de CGNAT van de ISP.

Dat gaat vast niet lang meer duren nu de verzending van de Librem 5 is begonnen!

Er is nog een eerdere versie: de Openmoko uit 2008.

@Lidwien, ik zie dat jij Amaze gebruikt voor “Manage local files”. Heb ik sinds kort ook gedaan, maar ik kan de map “Trash” niet vinden. Heb jij die gevonden en waar?

Nee, die kan ik niet vinden, ook niet met de optie ‘Verborgen bestanden en mappen tonen’ aan.
Ik draai /e/ (eelo) versie Android 10.

Oké, opzoek gaan dus.Ik draai overigens /e/ op een bij /e/ aangeschafte Gigaset GS290 met Android 10.

De /e/OS smartphone.
Verleden jaar besloten om zonder Google te gaan leven. Zo kwam ik op e.foundation terecht. Nu heb ik wel een oude Xiaomi MI A1 liggen, maar het zelf installeren van een OS vond ik een stap te ver. De ‘Easy Installer’ was nog niet in de lucht. Dan maar een nieuwe telefoon aanschaffen. Het is de Gigaset GS290 geworden. Half december besteld, twee weken later in huis.

/e/
Van de zomer had ik al een /e/ account aangemaakt. Telefoon uitpakken opstarten en verrassing, Android 10. Er wordt om een account gevraagd, een /e/ account wel te verstaan. Ggegevens ingevuld en ja hoor de telefoon start door. Nu weet ik het niet meer helemaal zeker, maar volgens mij werden mijn gegevens meteen gesynchroniseerd met wat ik op de PC al had gebruikt: e-mail, contactpersonen en agenda. Dat verliep vlekkeloos.

Apps
Maar dan de andere apps downloaden en installeren waar ik al jaren mee werk. Maar eerst de Nova launcher geinstalleerd. En eigenlijk meteen ook dezelfde dag Aurora geïnstalleerd en via mijn Googe account aangemeld. Even later kwam daar nog Aptoide bij.
Sommige van de door mij geliefde apps vallen af, de Google apps dat is duidelijk, maar dat ik Maps kwijt ben vind ik toch wel een gemis. Een gelijke ben ik nog niet tegengekomen. Maar ik gebruik Magic Earth en dat gaat goed. Voor het ontdekken in de omgeving had ik al Mapilary, die app dan toch dan maar serieus gaan gebruiken. De recensies via Maps mis ik wel.
Google-Foto’s had ik al vervangen voor Flickr-pro en dat gaat goed. Google Drive gebruikte ik niet want ik heb cloudopslag bij Stack van Trans-IP.

Google News heb ik vervangen door de NOS app, prima. En de Google browser voor Firefox. Een andere Weer app, ook prima. En een andere Bestandsbeheerder: Amaze. Werkt prima.
Twee apps daar heb ik problemen mee: Top-GPS (via Aurora), die vraagt regelmatig om een authentificatie bij Playstore en ja, die krijgt hij dan niet en start niet door. De-installeren en opnieuw installeren en ik kan weer een week verder.
De Camera FV-5 pro versie app gaat prima, maar de Cinema FV-5 app, de pro versie, blijft het moeilijk hebben. Opnemen gaat niet goed, dan maar de native video app gebruiken.

APK’s
Maar dan kan ik toch niet al mijn gebruikte apps vinden, dus die maar zoeken via zoektermen op internet en zo kom ik bij sites als apkmirror. Apk downloaden naar PC, via kabeltje naar telefoon en daar via een Installer installeren. (ontwikkelaarsopties aan en ergens nog wat op ‘aan’ zetten geloof ik). Ik heb het voor elkaar gekregen en ze werken!

Bankieren apps
Maar dan de bankieren apps. ING en Rabobank zeggen voor Android alleen maar via Playstore te ondersteunen. Triodos heeft nog niet gereageerd en ASN had volgens mij wel een link naar een hun apk staan. Ik durf die bankieren apk’s niet van andere sites te halen en zo kwam ik tercht bij ‘ML Manager’ een app waarmee ik apk’s in de ene telefoon ‘Extract’ in een apart mapje. Dan kan ik die via tussenkomst van de PC naar de nieuwe /e/ telefoon kopiëren en installeren.
Werkt perfect!
Edit:
De link naar de apk van de ASN kwam toch uit op een apk-website, foutje van mij. Heb ik dus toch een apk van een apk website gebruikt.

4 likes

Voor Maps gebruik ik Osmand. Die heb ik gehaald via F-Droid.

2 likes

:+1: Werkt prima inderdaad!

Zou je me die link kunnen toesturen? Ik ben benieuwd, want ik bankier bij ASN.

Ik bankier ook bij de ASN. Maar ik kies ervoor om beslist niet met mijn mobiel te bankieren. Ik vind het niet veilig genoeg.

2 likes

Kreeg vandaag een reactie van ASN, ik had hen gevraagd waar ik hun app kon downloaden als ik een deGoogled Android telefoon gebruik, dus zonder toegang tot de Playstore. Helaas kreeg ik een link naar hun website met daarop de link naar de Playstore.

En gisteren kreeg ik een reactie van Triodos. De heldeskmedewerker kon niets met mijn vraag, maar ze speelt de vraag door naar de ICT afdeling.

En vanmiddag ook weer een reactie van de Triodos:
Ze waren verrast, ze kenden Aurora niet en wisten niet dat het mogelijk was om buiten de Playstore om de app te downloaden. en ze wezen mij er op dat het omzeilen van de Play Store veiligheidsrisico’s met zich mee kan brengen. En raden mij aan daar voorzichtig mee om te gaan. En ze wijzen mij er op steeds de nieuwste versie te gebruiken.
Verder zeggen ze dat ze alleen alleen de versies die beschikbaar zijn via de Pay en Appstore ondersteunen. Logisch dat ze dat zeggen.
Ik kan niet uit hun reactie op maken dat ze het buiten de App en Playstore om downloaden van de app als een kans voor zichzelf zien.

Is F-Droid een optie voor ze? Dan moet alleen de software opensource zijn.