[Linux:] mobiele telefonie/Smartphones

Ik heb in mijn latere reactie aangegeven dat hier voor hen een kans kan liggen en ze aangeraden dat te onderzoeken.

In de afgelopen jaren heb ik al vele gesprekken gehad met de banken, diverse verzoeken ingediend. Tevergeefs. Zij hebben het beeld dat iedereen zich kan redden via de Play/Apple Store en het onterechte (door Apple en Google opgeroepen?) beeld dat closed-source apps de security garanderen (bijv. Android secure execution environment, SafetyNet) en ‘de-googled’ of Linux smartphones daarin risicoverhogend zouden zijn.

Dat er op dagelijkse basis hierover een enkeling daadwerkelijk contact opneemt met de helpdesk van de desbetreffende bank geeft hen deze indruk en bevestigt hen in hun opvatting. In de praktijk zien zij dat deze klanten (uit- en met frustratie) alsnog een webbrowser zullen gebruiken of een tweede smartphone bij zich houden […]. Het ‘probleem’ is daarmee voor de bank afgedaan. Voor nu tenminste.

Zij die ‘afwijken’ worden dusgeacht de browser te openen en via de card-reader/authenticator zaken af te handelen.

De Linux communities zijn (nog) niet voldoende verenigd om bij de banken, instanties en overheden te lobbyen en passende applicaties voor open source systemen af te dwingen. Er is dan ook geen reden voor banken om transparant te zijn naar ontwikkelaars of communities in de systemen die zij gebruiken, laat staan ongecontroleerd apps te laten ontwikkelen.

De kansen die wetgeving als DSP2 bovendien toevoegt aan het hernieuwde business-model van de banken om met behulp van klantgegevens […] extra (adverteerders-) inkomsten te genereren staat haaks op de algemeen geldende opvatting van Respect Your Freedom die overheerst bij gebruikers van Linux distro’s.

Banken worden commercieel dan ook in geen enkel opzicht geprikkeld om tegemoet te komen aan de wens voor een extra app.

De banken zouden er goed aan doen zich niet alleen te laten leiden door het duopoly te blijven omarmen en daarmee de massa te bedienen. Zij vervullen een maatschappelijke functie en zouden in die hoedanigheid ook oog moeten hebben voor alternatieven om in te investeren. Van grootbanken zoals Triodos en ASN die claimen gericht te zijn op het verduurzaming mag je op z’n minst verwachten dat zij niet met oogkleppen op lopen.

Het vertrouwen dat de bevolking stelt in banken is bepalend voor de werking ervan. De afhankelijkheid die banken kennelijk willen accepteren van commerciële partijen van een ander continent, die het bovendien niet zo nauw nemen met de privacy van de gedeelde klantengroepen, het verzamelen en doorsturen door deze partijen nog buiten beschouwing gelaten, zouden zij bij hun eigen risicomanagement afdelingen op z’n minst als zorgelijk moeten beschouwen.

De kostenpost voor de ontwikkeling, onderhoud en support van (diverse) Linux electronisch bankieren apps is voor banken vooralsnog niet acceptabel. Ik vrees dat dat ook zal opgaan voor apps die via Anbox of andere tussenoplossingen waar de banken geen controle over hebben en wordt gezien als een kunstmatige, niet aan veiligheidsnormen conformerende app.

3 likes

Bedenk ook dat een van de grotere salaris verwerkers in NL ADP is, een bedrijf dat vanuit de USA opereert. Die weten ook het nodige van de NL beroepsbevolking.
(Triodos & ASN zijn niet echt grootbanken, ABN/AMRO, RABO & ING zitten nauwelijks in de ondergrens ervan. )

1 like

Kreeg zojuist weer een reactie van Triodos:
“Mijn collega’s van de ICT-afdeling zijn ondertussen ook op de hoogte en we gaan de mogelijkheden voor het aanbieden van onze app buiten de App en Play Store verder onderzoeken. Er zijn inderdaad meer klanten die vragen om deze mogelijkheid en wellicht kunnen we op termijn iets betekenen voor deze groep.”
Goed bezig dus!

2 likes

IMG_20210217_141228

Een grote wens lijkt dichterbij te komen, real convergence voor Linux waarmee je smartphone ook geschikt wordt gemaakt voor dagelijks laptop/desktop gebruik.

image

Dit bericht (met zeer korte video) deel ik uit enthousiasme voor de vooruitgang die momenteel wordt geboekt in het land van Linux mobiele telefonie en internetomgeving. In de hoop dat ook andere fabrikanten deze route gaan verkennen zodat we over een tijdje dit topic kunnen verhuizen van de categorie ‘Bellen’ naar de categorie …

Ook tijdens “vliegtuigstand” ?
Oude truc:
gebruik je 'm niet, leg 'm in een totaal afgesloten metalen omgeving (de zogenaamde Kooi van Faraday)
Vroeger had je metalen sigarendoosjes, maar ja …
… omwille van de gezondheid zijn die nu nauwelijks meer te krijgen.
( “Elk voordeel hepse nadeel” )

Dus gebruik een pan (wel er uit halen vóór het koken).

Een kennis testte dat met een iPhone (in een afgesloten pan), die bleek toen opvallen snel helemaal leeg te zijn. Was dat het gevolg van een ‘heel paniekerig’ proberen toch contact te krijgen ?!?
Toen het apparaat weer ‘de vrijheid’ kreeg, ging de accu ineens veel minder snel leeg.
Conclusie:
een vrije accu werkt beter !

Aanvulling:

Kijk zelf even welke rechten alle apps hebben,
knijp die zoveel mogelijk af, of
beperk desnoods alle app-rechten totdat je ze eventjes moet uitdelen. Dat is weliswaar wat extra werk, maar wèl veiliger !

Vergelijk het met jouw deur in huis: hele dag op slot tot er iemand (die dat mag) doorheen moet…
Daarbij moet je ook sleutel pakken, slot omdraaien, … enz.
Vaak is “sleutel-zoeken” :grinning_face_with_smiling_eyes: nog het taaiste werk.

Telefoons gaan bij een zeer zwak signaal zelf ook wat meer vermogen gebruiken om te zenden (in de hoop een mast te vinden).
daarmee zullen de accu’s sneller leeg zijn.

Ik gebruik zelf het volgende: wireguard op het mobiel als verplichte tunnel voor alle verkeer.
de wireguard tunnel komt uit op m’n eigen firewall, en daar gaat alle DNS door een pi-hole filter waar heel veel richting google uitgefiltered wordt en anderen. Voor andere sites is er ook een filter op IPadres IFB etc.). Hier door is de balans lusten/lasten wat meer in mijn voordeel verschoven.

Bijkomend voordeel is dat de CGNAT van de mobiele telefoon boer ook geen hindernis meer is om via m’n PBX te bellen.(het verkeer loopt over de tunnel en heeft geen last van 2 maal NAT en gebrek aan port forwards).

1 like

@Sven
Er zijn sindsdien heel veel ontwikkeluren gestoken in het optimaliseren van de Pinephone (eerste versie). Software-matig en daarmee ook qua aanspraak op de accu is in zeer positieve zin veranderd. Die kun je inmiddels gerust proberen, zeker voor de prijs. Vooral als je iets bereid bent bij te leren.

De Pinephone V2 zit in de pijplijn maar kan nog even op zich laten wachten, maar zal op basis van V1 een volwassen Linux zijn waar iedereen mee overweg moet kunnen.

Mocht je echt een kant en klare de-Googled telefoon willen zonder omkijken, en niet kunnen wachten, dan zijn die gewoon te bestellen op de door jouw gewenste telefoon

Er zijn ook andere zeer goede opties of zelfs beter zoals de Librem 5, maar die zou ik nu nog niet adviseren als je er geen omkijken naar wilt hebben of ‘feeling’ hebt met de eindeloze mogelijkheden die beschikbaar zijn.

Mijn verwachting is dat wanneer de verkoop van hun V1 ‘Evergreen’ en andere producten aan blijft houden er door Purism met hun Librem 5 (V2) een mooie toekomst is weggelegd voor als opvolgende smartphone/mobiele computer op basis van Phosh (o.b.v. Debian) waar zij ontzettend veel wetk voor hebben verricht om de basis voor vele Linux devices neer te zetten en een enorme deur hebben opengezet voor app-ontwikkeling voor de gehele Linux mobile sector. Houd ook KDE in de gaten.

Maar wil je nu als ‘leek’ toch een hoge mate van onafhankelijkheid en keuzevrijheid en staat /e/ je aan dan is een aankoop bij esolutions de overweging meer dan waard.

Er zijn hier zeer actieve leden op ons forum die Librem 5 en/of Pinephone hebben die je bij kunnen praten over hun ervaringen.

Zelf gebruik ik Ubuntu Touch met zeer goede ervaringen, maar zodra Librem 5 V2 verschijnt ben ik zeker van plan om over te stappen.

Na de overstap naar deGoogled/Linux heb ik nooit spijt gehad en zou nooit meer terug willen naar mainstream

‘veiliger’ dan de Librem 5 ga je het nu niet krijgen

1 like

Door de ‘houdbaarheid’ in de wetgeving vast te leggen zal de consument zich er hopelijk meer bewust van zijn hoe snel hun smartphone achterhaald zal zijn zonder noemenswaardige verbeteringen en inzien dat gebruik van de-Googled smartphones en Linuxphones in dit opzicht veel meer mogelijkheden bieden.

Voor nu een Brits initiatief dat gerust in Nederland/EU navolging mag krijgen.

2 likes

New kid on the block: Nitrokey’s NitroPhone 1
op basis van GrapheneOS

Geen Linuxphone, zeker de moeite waard om mee te nemen in je overwegingen als je in de markt bent voor een smartphone.

1 like

@dirkjanl
Heb je inmiddels nog iets van de bank vernomen? Ik overweeg een overstap naar ASN dus een dichtgetimmerde applicatie is wel een goede bijkomstigheid.

Hoi, nee, niets van vernomen maar ik heb hun app via Aurorastore wel op de telefoon staan. In januari had ik ook ASN benaderd, maar die gaf me een link naar hun website > Playstore. Hadden ze niet zo goed begrepen neem ik aan. ING zegt alleen ondersteuning te bieden via de Playstore en de Rabo weet ik niet meer, maar bleef ook bij de Playstore.

Dank je wel voor je reactie. Goed te lezen dat je een oplossing hebt gevonden, ook al geeft de bank aan dat er risico’s aan kleven om buiten de algemene stores om bank applicaties te installeren en gebruiken. Als jij je er maar goed bij voelt.

Zelf installeer ik alleen maar native applicaties en dan ook nog onder strikte voorwaarden. F-Droid of andere stores zie ik niet als alternatieven, sterker nog ik wil iedere link met Google producten mijden. Dat is mijn keuze natuurlijk en dat zal zoals het er nu naar uitziet ook niet toe leiden dat de banken hun applicaties buiten de Google en Apple stores zullen plaatsen.

In ieder geval was ik even benieuwd of je via ASN signalen had opgevangen of zij voor hun klanten serieus apps zouden ontwikkelen en buiten de gebaande paden zouden treden nu ze van diverse kanten uit hun klantenbestand andere geluiden te horen hebben gekregen.

Krijg steeds meer de neiging om mijn Nokia 6310 maar eens af te stoffen en het ‘smart’ maar te laten voor wat het is. In dat geval kunnen de andere zaken wel wachten totdat ik achter een fatsoenlijke laptop/desktop zit.

1 like

Dagenlang op één acculading en ligt lekker in de hand. Bovendien schijnt retro weer helemaal ‘in’ te zijn :stuck_out_tongue_winking_eye:

Het is natuurlijk van de zotte dat als je jezelf wilt beschermen omdat ‘men’ het stelen van je persoonsgegevens legaal wil maken en je als een wandelende data-import en reclamezuil wil gebruiken, je je eigen smartphone moet afdanken.

Ja misschien is dat wel het beste. Dan te bedenken dat ik het voornemen had om de Pinephone Pro Explorer edition aan te schaffen :thinking:

Ik heb sinds kort een Nitrophone die werkt met GrapheneOS, (lees Andoid ontdaan van alles wat het met google bindt).
Geen playstore geen GSF. Hun advies is F-Droid als appstore, maar ook dat moet je zelf regelen.
(Indien gewenst zijn ze ook te koop zonder microfoon / camera).
Er zijn van alle dingen die ik nodig heb OS varianten beschikbaar.
Ontbrekend in dat rijtje zijn:

  • Windy voor weersomstandigheden met redelijke dichtheid en presentatie,
  • hartslagnu van hartveilig wonen. Als werkte die app toch al niet lekker, de oproepen die ik kreeg waren of niet in de buurt, of een half uur te laat).

GrapheneOS kan ook ingesteld worden om Wifi, Bluetooth etc. uit te zetten nadat contact met het eerder verbonden object verbroken raakt.

1 like