[Linux:] mobiele telefonie/Smartphones

Ja dat kan nog steeds. Het is niet zozeer voor de leuk of de heb, ik wilde vanaf het begin de ontwikkeling van de eerste echte Linux telefoon meemaken en er deel uit van maken. Toch heb ik de eerste versies van de Librem en de Pinephone aan me voorbij laten gaan. Ook heb ik getwijfeld aan de Nitrophone omdat ik eigenlijk geen band met iets wil hebben dat Google gerelateerd is (ik weet het, het is ‘ontdaan van’) maar er zou een grote kans geweest zijn dat als mijn huidige telefoon de geest zou hebben gegeven dat ik inderdaad voor de Nitrophone zou zijn gegaan. Kan me dan ook voorstellen dat @Noci daar heel erg mee in zijn nopjes kan zijn en veel mogelijkheden biedt.

In de tussentijd zie ik dat steeds meer ontwikkelaars vertrekken bij diverse platforms, de wetgeving het net rondom de vrije mogelijkheden sluit, wensen van een vrije community niet wil horen (zie DigiD topic) en inbreuk probeert te maken op de smartphone als eigendom. Dit maakt het vooruitzicht niet leuker terwijl we op het punt staan om goede devices de markt te zien gaan.

Voor mezelf wil ik de uitdaging van de 6310 wel eens aangaan voor een minimale periode van 2 weken. Het zou best wel eens kunnen dat ik niet meer terug wil, er meer rust en aandacht komt voor andere zaken en minder geleid wordt door de aangename dagelijkse afleiding die de nieuwe ontwikkelingen nu eenmaal met zich meebrengen.

Ik vrees dat de “klassieke” Nokia 6310 binnenkort niet meer zal werken. Er zal sowieso een LTE (4G of later) variant van moeten komen, omdat de GSM2 infra wordt afgebroken, dan is het toch min of meer een dumbed-down smartphone.
Ik zie meer in ontwikkelingen als de Librem / PinePhone.
Maar dat ook voor Laptops etc.

Klopt @Noci, dat zou ik ook graag zien gebeuren. GSM2, daar houdt de Nokia het in ieder geval tot voorbij 2025 vol (KPN).

Nu doet zich echter een merkwaardige situatie voor:
Librem heeft veel tijd en energie zitten in de ontwikkeling van hard- en software en ook veel (terug)gegeven aan de gemeenschap, waarvan met name PinePhone heeft geprofiteerd met een lage kost- en verkoopprijs.

Met de Pinephone Pro komt Pine64 met deze smartphone op tenminste hetzelfde niveau als Purism met de Librem 5. Die staat echter nog voor een flink prijskaartje in de wacht (levering) met ook nog te verwachten prijsverhogingen.

Pine64 eet op dit moment van zoveel ‘walletjes’ en heeft de ontwikkeling slim buiten het eigen bedrijf geparkeerd. Als Purism hierdoor te weinig zou kunnen verkopen van de ‘relatief overprijsde’ Librem 5, dan is Pine64 spekkoper mits er ook daadwerkelijk devs voor gaan warmlopen, doorontwikkeling en marketing geborgd zijn.

Maar met jou hoop ik dat dit snel een vervolg krijgt en ook navolging van enkele fabrikanten in Europa.

En om in goed engels: “to add insult to the injury” de enige ARM CPU waar vrijwel volledige documentatie over te verkrijgen is en die kan werken zonder blobs & NDA’s is ook de CPU die populair is in de autoindustie… Helaas moeten ze het nu doen met leftovers op de spotmarket. Waardoor hun inkoop ook veel duurder is geworden.
En inderdaad prism is een sponsor van projecten om gnome werkend te maken op mobieltjes. Ze hadden m.i. beter voor PlasmaMobile kunnen kiezen omdat de software infra dan al meer geschikt was. Nu moeten ze alles regelen en borgen.

1 like

Mijn probleem is/was:
Een telefoon die het na een jaar of 4 aan het begeven was… en vervanging behoeft.(eigenlijk al een paar maanden).
Een telefoon die (voorlopig nog niet geleverd is) aka Librem-5.
Een speledingetje dat nog niet serieus te gebruiken is: PinePhone + ubuntu touch. (heb de 13 distro’s ook geprobeerd, maar helaas…) Nog niet geschikt voor dagelijks gebruik.

Het experiment met de PinePhone heeft me nog niet overtuigd van een volwassen 7x24 OS voor die telefoon. Kortom om het gat naar 2 te overbruggen heb ik dus nu een NitroPhone aangeschaft. Er is vast het een en ander bij elkaar te hobbyen, maar dat kan ik niet hebben voor dagelijks gebruik. Graphene OS heeft in ieder geval het voordeel dat er veel software voor is via F-Droid. En de koppeling naar GMF ontbreekt. Daarnaast is voor de Pixel telefoons meer support in andere distro’s.
Tot voor kort had ik het talent om dead-end streets voor telefoon modellen te kopen, geen support voor alternatieve OS’s what so ever.

Dank Kevin, ik zal nog eens kijken of het bruikbaar te krijgen is.
een van de Apps die ik gebruik is OsmAND, dat is niet alleen een wegen kaart, maar ook een waterkaart, wandelkaart etc.etc.
Van die app heb ik nog geen OSS variant gezien. Ja er is Pure-Maps van Rinigus, er is ook een OSM tile server zodat je kaart kan downloaden… er is zelfs een off-line route planner, Maar de laatste keer dat ik de snaps ervan installeerde had ik ook 3 verschillende KDE versies erbij een maal KDE + QT runtime zou toch genoeg moeten kunnen zijn. Dus de vertraging van de Librem-5 is geen ramp, het eco-systeem kan zich ondertussen verder ontwikkelen.
Ik ben niet perse op zoek naar Ubuntu Touch, maar het was de versie die erbij zat. Ik heb in November en April jl. de 13 in 1 SD eens geprobeerd, laat ik zeggen dat er nog wat te doen is.
Daarnaast is Signal en Telegram zijn voor mij ook best belangrijk, Nextcloud toegang op verschillende manieren ook.

GPS is een ding, maar ik ben zowel op het water als op het land te vinden. Daarnaast wil ik de kaarten op m’n mobiel. Ik ga er van uit dat ik m’n telefoon ook wil kunnen gebruiken als de zendmasten falen en dan niet om te bellen. (Denk aan ondergelopen gebieden zoals in Limburg en zuidoostelijker gebieden, en aan geel /rode hulpverlening met oranje vaar/voertuigen ).
Pure-Maps is niet bruikbaar op het water. In tegenstelling tot wat er zichtbaar is heb je diepte cijfers nodig, boeien die vaarwaters weergeven. Op waterkaarten heb je kenmerkende hoge gebouwen op land nodig voor orientatie. Bij ondergelopen gebied moet je eeninschatting kunnen maken van wat er voor die tijd was.
En dat oversight van het water is ook in meldkamers waar buitendijks gebied effen -egaal licht blauw is, Dus je kan in communicatie uitsluitend alleen aan land kenmerken refereren (ie. straatnamen en huisnummers). Als ik een ambu wil bestellen dan moet ik een straat + huisnummer opgeven.

De water Info is voor NL openbaar… (net als de land kaarten op stafkaart niveau). en gratis verkrijgbaar. maar niet direct in een bruikbare vorm voor kaarten. Wat ik al aangaf, ik heb Pure-maps geprobeerd: de Pure Maps flatpack had een andere KDE/QT versie als Scout server en die weer een andere als de Routing service. Kortom ik had 3 keer verschillende KDE omgevingen ontvangen op de telefoon. Dat is dus zowel verspilde diskspace, als verspilde geheugenruimte. Flatpak lijkt aardig maar ik ben nog niet om.
De flatpacks voor pine zullen zeker niet minder zijn, maar 3 verschillende KDE’s /QT omgevingen is best omvangrijk. nog afgezien van alle runtimes die je voor andere applicaties binnenharkt. Waarschijnlijk meer infrastructuur voor een app dan de omvang van de app elf.