[Smartphones:] Privacy & Security maatregelen

Dit topic is bestemd voor informatie en discussie over voor het verhogen van de privacy & security op je smartphone.

Basisbronnen:

Op Android is Netguard, Nederlands product, erg fijn. Je kunt aangeven welke programma’s altijd toegang hebben tot het internet en welke op dieet staan. Die op dieet kunnen dus alleen naar het internet als je hun groep vrijgeeft.

Bij mij hebben er zo’n 8 altijd toegang, 30 die op dieet staan en meer dan 150 die nooit het daglicht zien van het internet. Die zitten in de groep met geen toegang.

Ik heb jaren lang de NoRoot Firewall gebruikt op Android.
Werkte op dezelfde manier.

Maar om een of andere vage reden sluit het programma op mijn nwe telefoon steeds af.

Kan dat een “geintje” van Android zèlf zijn ?
(daar zit ik niet zo in)

Vermoedelijk moet je instellen dat die gebruik mag maken in de achtergrond van Data & batterij etc.
als dat recht er niet is voor een programma wordt het in de pauze stand geplaatst op het moment dat het focus verliest.
(Bij sommige software (zowel telefoons, als apps) moet je ook een “melding” actief houden om stoppen van de app tegen te gaan.

Die heb ik uiteraard allemaal geprobeerd :grinning:
Laten we het verder ontopic houden

Het omgekeerde is ook waar als je een programma niet actief in de achtergrond wil hebben dan ontneem je dat programma wat rechten…
en Android legt de zaak dus om.