Per 5 juni veranderen de voorwaarden van KPN mobiel. KPN geeft aan in hun bericht dat opzeggen mogelijk is zonder extra kosten. Klantenservice van KPN geeft aan dat de nieuwe provider dat moet regelen met nummerbehoud. De nieuwe provider, Youfone, geeft aan dat dit niet mogelijk is. Ik kan alleen bij hun een contract afsluiten met een nieuw nummer en het KPN abonnement wordt niet opgezegd. Waarom wordt het altijd zo moeilijk gemaakt. ![]()
Mogelijk kan overnamen niet omdat youfone gewoon een 100% dochter/budgetlabel is van kpn en waarschijnlijk onder dezelfde vergunningen/licenties etc. werkt ? (net zoiets als tegenwoordig xs4all een label is van kpn)
Youfone doet inderdaad geen enkele moeite, ze willen geen enkel extra ding hoeven te doen dan een “schone” overdracht. Simyo daarintegen doet dit wel. Ook gewoon KPN dochter.
Antwoord van Youfone klantenservice. Of ik contact kan opnemen met KPN of ze het overzetten met eurly termination moeten doen. Waarom moet ik dat vragen? Ze kunnen toch zelf met KPN overleggen wat de juiste procedure is. Maar ik herinner me nu van het gesprek met klantenservice KPN dat de medewerker het over eurly termination had wat de nieuwe provider moet uitvoeren.
Scherp.
Wettelijke aanspraak op nummerportabiliteit geldt wanneer naar een andere aanbieder wordt overgestapt die een elektronisch communicatienetwerk beschikbaar stelt.
KPN dat meerdere merken uitbaat, is hier met Youfone; technisch gezien; dezelfde aanbieder. Youfone daarin - als soort van afdeling - heeft eigen voorwaarden, eigen dienstverlening en klantenservice.
Kan nu even niet de telecomwet (in exacte definitie “aanbieder”) daarvoor nazien https://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/ neerstort op 503. Onderliggend komt alles weer voort uit een EU/richtlijn(en).
Dat andere merkhouders, soms niet of vaak wel, hun abonnees naar een ander intern merk - met “betere” voorwaarden - laten overstappen; is dan vooral (stille) marketing.
Wat je zou kunnen doen:
- tijdelijk overstappen via een ander welwillend merk, hier (mogelijk?) Symyo.
- vervolgens die - als maandabbo - opzeggen en dan terugkomen als Youfone.
Sws blijft wmb de hele telecomsector, er één van slamming en jacking onder controle van een paar grote aanbieders die alles doen om hun “klant” in voorwaarden op te sluiten. ACM in dit verhaal is dan wat de sector als geheel - de onkundige of beter onmachtige wet - “aanbiedt”.
Hoe heb je “hun bericht” ontvangen? Ik heb KPN (ex Telfort) mobiel en krijg wel facturen per e-mail, maar hier heb ik niets van vernomen. Ook niet in de ‘Mijn KPN’ app.
En 5 juni? Als ik zoek op hun site vind ik een wijziging per 1 juni. Op Tweakers is er flink discussie over.
Ik kreeg het bericht via email. Het gaat om de invoering van extra veilig mobiel dat de prijs verhoogd per 5 juni. In het bericht dat je om deze reden kan opzeggen dat ook telefonisch werd bevestigd door medewerker klantenservice KPN
Voortijdig overstappen met nummerbehoud naar een andere operator lijkt afdwingbaar en verloopt dan via een “early termination” procedure waar mogelijk kosten aan verbonden kunnen zijn.
Al met al, een wat lastige procedure (wat mij de tactiek lijkt) om al die moeite te gaan doen voor totaalbedrag van zeg 10-20euro.
Ik zou knarsentandend, de contractperiode uitzitten; en daarna procedureel overstappen (om ws van regen in een andere drup te komen).
tldr; Overheid doet het weer, e.v. het verhaal hoe overstappen...
bron *aanbieder van diensten van de informatiemaatschappij: aanbieder van een dienst zoals gedefinieerd in artikel 1, eerste lid, onderdeel b, van Externe link: Richtlijn (EU) 2015/1535 van het Europees Parlement en de Raad van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure op het gebied van technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (PbEU 2015, L 241);
“informatiemaatschappij” duidt mij hier op KPN als ‘technisch uitvoerend beheerder’ (dwz operator) waarbij de door haar gevoerde merklabels; dan hetzelfde bedrijf betreffen.
Recht op nummerportabiliteit, daarbinnen in, lijkt mij daarmee niet van toepassing.
Overstappen naar een ander, b.v. ook als die (transport)diensten inkoopt op hetzelfde KPN netwerk, verplicht KPN wel vrijgeven van het nummer. Dus “even” een maandje naar Lebara of Ben; om daarna weer terug te komen.
Het is zeer de vraag of Simyo als administratieve KPN-dochter, juridisch verplicht is om bij een (KPN) interne verhuizing, nummerportabiliteit te respecteren. Dat zij dat mogelijk biedt, is dan interne (concurrentie)politiek. Beter een klant behouden voor het concern, dan die naar elders laten vertrekken.
Let op: regel een nummeroverstap niet zelf, maar laat dat als onderdeel van het nieuwe contract inregelen. Hoe dat precies verloopt, kan weer een (traag) mijnenveld zijn.
De nieuwe provider zal administratief bij de oude provider (hier KPN) vragen - los van jouw redenen - wanneer nummer overnemen mogelijk is.
Indien je contract nog een jaar doorloopt… kan dat vertraging geven dan jouw feitelijke doel/reden is.
Voortijdige vrijgave van het naar de nieuwe provider; over te dragen nummer, verloopt dan via een “early termination” procedure waarvoor bij KPN een formulier moet worden ingevuld. Dat daarna, als het goed is, de nieuwe provider informeert.
Het contract uitzitten is wel 2 jaar voor mij. Als ik zonder de afkoopsom van een abonnement van 20 euro naar 10 euro kan, probeer ik dat te doen. Het eerste jaar zelfs 3,50 per maand. En dat voor onbeperkt bellen en 30 Gb data. Nu bij KPN heb ik 8 Gb data en 150 min bellen.
Helder dat je een manier zoekt om van je contract af te komen en dit dan zelf via “early termination” zult moeten gaan regelen.
Na beëindiging van het contract, mag je als houder daarna het nummer nog één maand (laten terug)claimen.
Omdat je zelf dat proces moet zien te regelen, ontstaan er mogelijk “risico’s” dat je alsnog of gedurende een periode zonder (werkend) nummer komt.
Suc6 en benieuwd wat de weg gaat worden.
//--//
Interessant is de formulering van KPN’s gewijzigde contractvoorwaarden die een extra voorschot nemen om - bovenop inflatie - haar prijs voor diensten voortaan met 5% (of max €3/mnd) te mogen verhogen.
De rollenbollende discussie op Tweakers lijkt meer “technisch/facilitair” van aard waar klanten die prijsverhoging krijgen voor zg. “verbeterede” zaken die ze zelf niet (willen) gebruiken.
Bericht van Youfone dat het ze nu duidelijk is en ze gaan de overstap regelen.
Het is gelukt. Per 4 juni, 1 dag voor de nieuwe voorwaarden gaat abonnement bij Youfone in met nummerbehoud.
De datum van de nieuwe voorwaarden is niet bij iedereen dezelfde. Is gekoppeld aan de factuur datum of ingaan datum contract.
Mooi dat het (je) gelukt is.
Moest je nu wel of niet bij KPN nog ergens iets (“early termination”) invullen om aan te geven dat om redenen van gewijzigde voorwaarden, voortijdig het nog lopende abbo wilde ontbinden ?
Zo niet, dan zal een “marketeer” intern wel hebben bedacht dat een vertrekkenbe klant in het eigen netwerk vasthouden beter is dan die koppig naar een concurrerende provider te laten overzwemmen.
Youfone heeft alles geregeld en eurly termination toegepast. Ze hadden alleen mijn klantennummer van KPN en Youfone nodig.
KPN hoopt wel dat ik terugkom. In de MyKPN app staat nu dat ik 2037 weer kan verlengen ![]()
Het is gelukt vandaag overgezet van KPN naar Youfone mobiel. De enige KPN activiteit in mijn huis is nu nog dat ze de belichter zijn op mijn glasvezel aansluiting van Glaspoort.
Nou ja, je bent er qua KPN niet veel mee opgeschoten, want Youfone is een 100% dochter van KPN.
Wel met de prijs. Van 17,95 per maand 8 gb en 150 min bellen, naar eerste jaar 3,50 per maand 30 gb en onbeperkt bellen. Na 1 jaar 10,50 per maand. Alleen de 5g snelheid is iets lager. Wil ik dezelfde snelheid als kpn moet ik 1 euro per maand extra betalen. Maar ik heb die extra snel 5g niet nodig.
Altijd weer benieuwd waar den prijs/korting dan precies haar momentum vandaan haalt. Maakt mij duidelijk dat het net als een internetabbo, de prijs bepaald wordt met wat het mag kosten en weinig lijkt te maken met een kostenstructuur.
Puur zakelijk weet ik uit het verre verleden dat met budgetvechters geen SLA’s waren te maken en wij ooit ook KPN hadden zat omdat die - toentertijd - als enige o.a. duosim boden voor onze (vast gemonteerde) carkits.