(Maanden) oude mails verschijnen weer

Vandaag is het voor de tweede keer gebeurd: oude mails, al lang geleden opgehaald, verschijnen weer in mijn mailbox. Ik heb ze (weer) weggehaald, maar dit lijkt me niet de bedoeling.

Ik vind het prima dat er backups worden gemaakt, maar ik zou graag willen dat ze alleen worden teruggezet als dat nodig is.

Bij mijn weten worden er geen backups gemaakt van mail, anders dan om zaken te kunnen herstellen. Ik heb dit elders ook wel 's gehad en kwam door een op hol geslagen Outlook (client).

Welke IMAP en/of POP3 client gebruik je ?
Is dit op de mailbox van je freedom en/of doe van het eigen domein ?

Hier verschenen ook weer oude mails, stuk of tien weggegooid. Datum was geloof ik Julie.

IMAP Freedom IOS zag ik ze.

Ik gebruik Thunderbird, en het is op mijn freedom.nl mailbox.

Afhankelijk van wat je bedoelt met 'die van het eigen domein"ā€¦ alles komt uiteindelijk via forwarding rules in mijn freedom mailbox terecht.

Ik zie niet helemaal in wat de mail-client ermee te maken heeft. Door drukte is mijn hoofd-interface naar mail de webmail client. Eens in de zoveel dagen haal ik de boel op met Thunderbird (dan zie ik ze verdwijnen) en dat gaat goed (mailbox in webmail is leeg).

De eerste keer dat de mails terug kwamen was een paar dagen nadat ik mijn mail met TB had opgehaald, en zoals eerder gezegd waren ze niet meer zichtbaar in WebMail.

Dan gaat het een paar weken goed en opeens komen de mails uit juli en augustus (van een paar dagen) weer terug. Ik heb alles handmatig uit webmail weggehaald (ik wil ze niet weer gaan ophalen met TB).

Dat er geen backups worden gemaakt kan ik begrijpen, maar dan kan ik geen verklaring verzinnen waarom mails die zijn opgehaald en niet meer zichtbaar in webmail opeens weer verschijnenā€¦

tldr; de kans is erg klein dat het cliƫntprobleem bij Freedom&Co zit. Maak de verwijdering van een terugkomende mail iig permanent (door de prullebak daarvan te legen).

Is die offline connectie (dwz je Thunderbird) IMAP of POP3 ?

Is die offline connectie (dwz je Thunderbird) IMAP of POP3 ?

De mailclient - eventueel zelf buggy ? - kan wel degelijk van invloed zijn of en in welke mate je - visueel gezien - oude mails ziet terug verschijnen.
Op/in de mail client wordt in een database bijgehouden of -en welke mail al is opgehaald.
Ook het zg verwijderen van een mail is doorgaans een ā€œsoftwareā€-status die pas bij het legen van de prullenbak, effectief wordt. Mail die op/in webmail dan fysiek weg is, is dan ook echt weg voor andere (offline) clients.

Met IMAP - wat een update/sync protocol is - kan het (buggy) voorkomen dat status van mail op de server, kan worden gewijzigd door de client.
POP3 is normaliter puur eenmalig ophalen en (tenzij anders ingesteld) verwijderd de mail van de server.
Het kan helemaal een bende worden wanneer men IMAP en POP3 op eigenwijze gaat mixen en daar dan weer gaat syncā€™en naar de server.

Wanneer een client-zijde in ongerede raakt, kan die het zicht op de mail behoorlijk verzieken en niet ondenkbaar dat bij fouten, dan mail steeds weer blijft terugkomen.
Ook kan een zg add-in, dat gedrag veroorzaken. Ik zou in dat geval mail weggooien en dan ook de prullenbak daarvan legen.

mailstructure
Hiermee aangevende dat wat mensen zien als mail op de server en client, een complex implementatie-pad heeft.

De RoundCube webmail van ā€˜Freedomā€™ is - onder water - te zien als een soort van IMAP-client. Dat die Webmail als referentie ze;f ā€˜stukā€™ cq fout gaat, lijkt mij hoegenaamd uitgesloten dat niet onopgemerkt kan blijven. Maar goed, alles kan en ook dat iedereen last heeft dat mail steeds terugkeert.
Zo heb ik zelf (op gmail) last een mail uit 1970 die ik niet verwijderd krijg (en de folder ook niet wil weggooien). Ik laat het maar zo omdat mail uit die Back2Future periode, best apart is te noemen.

Indien het probleem reproduceerbaar is en je technische analyse kan/wilt doen, probeer dat eens te loggen met wat er precies gebeurd.
Loggen (en dat interpreteren) kan wel complex zijn maar mogelijk kan dit mozilla-verhaal of meer leesbaar op LifeWire verder helpen om data te verzamelen.

Waar je dan precies terecht moet met een eventuele waarheidsvinding van dit ā€œcliĆ«ntā€ probleem, wordt een ingewikkelde omdat dit debuggen ook voor een almachtige support (vanwege inherente beveiliging communicatie) complex of zelfs onmogelijk zal zijn.

Ik zie het ook wel eena gebeuren. De mail client maakt niet zoveel uit, het komt voor in zowel Thunderbird als Apple mail. Ik krijg dan de indruk dat er iets met loadbalancing tussen verschillende instanties niet goed is. :person_shrugging:

Vandaag voor het eerst in weken dat een viertal oude emails uit juli 2022 (steeds dezelfde) niet weer elke ochtend opduiken in een van mijn emailfolders. Dankbaar voor kleine verbeteringen :sweat_smile:

Hier ook, af en toe (om de paar weken) ineens een aantal (willekeurige) mails in mijn inbox die ik al maanden geleden verwijderd heb.

Gisterochtend zag ik het ā€œliveā€ gebeuren in de webmail client (verder nergens tegelijkertijd ingelogd overigens dus echt een issue aan de Freedom kant): ineens een stuk of 5 emails van 3 weken geleden die ik al een tijdje verwijderd en/of verplaatst had terug in de inbox.

Kan het iets te maken hebben dat ze nog ergens rondzweven als niet afgeleverd en dan 2 keer worden afgeleverd?
Gebeurde overigens op email van eigen domein.

Databases - waar onze mail op een kluitje, in staan - die dan random corrupt raken.
Houston: Freedom aka Soverin heeft een probleem.

Het zou zinnig zijn dat bij Freedom en Soverin wordt uitgelegd hoe en waar onze maildata (en met welke, en mag aannemen - opensource - techniek) wordt opgeslagen. Anders word en blijft als kijker raden wat er in de coulissen gebeurd.

Afgelopen week dus weer een 20-tal mails van een 2 tot 3 weken oude (en al lang opgehaalde) mails ontvangen.

In de loop der tijd hebben meerdere mensen dit verschijnsel gemeld, maar ik heb nog geen reactie gezien van de mensen van Freedom. Ik heb er alle begrip voor dat ze druk zijn, maar een korte melding dat ze een onderzoek hebben ingepland zou al erg prettig zijn.

Dit is geen probleem aan de gebruikerskant (zie ook de melding van GG85).

Het idee dat er mails zijn die je verwijderd hebt (incl prullenbak legen) maar die toch nog ergens staan (terwijl er geen backup mogelijkheid is,) is ook niet zo prettig

Je kunt zelf de eigen mail prima backuppen bv door die te exporteren.

De mails die terugkomen zijn ws mails die in de prullenbak stonden en op e.o.a. manier bij een (gesegmenteerde)database recovery dan weer oppoppen. Dat iets is verwijderd wil alleen maar zeggen dat er ergens een vinkje is gezet het weg zou moeten zijn. Maildata die hard/soft worden verwijderd, worden bij mijn weten niet daadwerkelijk gescrubbed.

Kan zelfs zijn dat de oorzaak zit in de database zelf en dat het zo random is dat mensen het niet kunnen geloven dat er een fout is (wat ik elders ook wel 's heb meegemaakt, dat een Oracle of Compiler bv volgens makers niet fout kon gaan en dat soms toch ā€˜zomaarā€™ deed).

Strikt genomen kan het ook komen dat die mail door de verzender opnieuw is/wordt aangeboden (ook al meegemaakt). Daarom belangrijk is de (mail)headers uit te spitten bvk icm met netwerk/serverlogfiles.

Zelf denk ik dat Freedom geen rechtstreeks toegang heeft tot de keukendetails van de mailservers en het moet doen met wat Soverin als chef-kok daarin zegt of aanbiedt. De ober of kok die pas gaat reageren als zaken overkoken.

Dat verwijderen niet echt verwijderen is, maar een vlekje ergens in een databaseā€¦ dat is een implementatie-keuze. Deze hoeft niet te zijn gemaakt door Freedom, maar de leverancier. Dat is echter niet relevant.

Als de leverancier deze keuze bewust heeft gemaakt (en dat lijkt me meer dan waarschijnlijk) heeft deze ook duidelijke keuzes gemaakt over wat te lezen en te verplaatsen in de inbox. Het lijkt me stug dat dit neerkomt op ā€œach, en af en toe ook wat uit de lijst van verwijderde mailsā€¦ uit sentimentaliteitā€. Ik heb ook ervaringen met databases, maar geen enkele keer heeft de query ā€œselect * from TABLE where CONDITIEā€ iets opgeleverd dat niet voldeed aan de conditie. Tenzij de leverancier die conditie soms aanvult met OF VERWIJDERD.

In elk geval lijkt me dit iets wat met de leverancier moet worden besprokenā€¦

En ik wacht (waarschijnlijk met jullie) op feedback van de Freedom helpdesk dat dat traject is ingezet (lees: gemeld aan de leverancier en gevraagd om een oplossing). Ik verwacht niet dat Freedom-medewerkers uit alle macht de database of mail-programma gaan hacken; dat lijkt me namelijk het recept om alle vormen van garanties vanuit de leverancier om zeep te helpen.

Misschien is het geen database.

Dit is gemeld bij Soverin. Daar zijn we samen mee bezig om te kijken wat hier precies gebeurd is.

3 likes

Probleem is maanden weg geweest maar gisteren ineens weer een aantal oude mails in de mailbox

1 like

Idem, een stuk of wat 8 oude mailsā€¦ wat is en blijft Freedom hier aan (het) doen ?

Ja dit is een hele irritante. Zorgt er ook voor dat je je eigen mailbox niet meer vertrouwd, zeker ook omdat je niet kan backuppen/er geen backup gemaakt wordt.

Eensch dat ik inmiddels ook wat vertrouwen ga missen aan en in de mailstabiliteit van anderen dan ooit het teloor gegane xs4all.nl.

Indirect ā€˜backuppenā€™ kan via MijnFreedom door een bestandskopie te (laten) maken in gezipt mbox formaat via de Export functie.

NB: jammer is weer dat het gezipte mbox bestand aanmaken regelmatig mislukt en indien het wel lukt, het niet direct bruikbaar (importeerbaar) is om de eigen mailbox bij Freedom daarmee te kunnen herstellen.
Soms vraag ik mij af of zaken wel behoorlijk worden getest op bruikbaarheid. Maar goed, op papier zien dingen er goed uit.