Maar ik heb toch niets te verbergen?

Wat een goede uitleg over het gebruik van de Chrome browser en Android, ook als je denkt “ik heb niks te verbergen”. https://contrachrome.com

Dit kan niet genoeg gedeeld worden! #privacy #chrome

image

1 like

Helaas wil het rechtsysteem niets snappen van invasieve techniek die bij gebruik iemands privacy afneemt.
Door menigeen wordt aangevoerd dat het niet “verplicht” is om een …vul-in…-telefoon te hebben of te gebruiken, die echter noodzakelijk is om in onze samenleving te functioneren.

Ook grappig is weten dat elke GSM die overweg kan met SMS, kan dienen als (uit)peilstation omdat die voorzieningen heeft om hidden SMS-verkeer te ontvangen en die - zonder dat je dat weet/ziet of kan blokkeren als gebruiker - te bevestigen.
In een duister verleden was het op die wijze ook al mogelijk, voor dat het boze internet er was, de microfoon op sommige merken aan/uit te zetten. Dit trucje was er overigens als in de ATF periode met die “goedgekeurde” motorola sjouwbakken. Een apparaat die iemand kon afschermen en dat niet toeliet, werd bv “simpelweg” niet toegelaten.

Ik ben dol op innovatie(s) maar ik kan mij bijzonder storen dat die wordt opgelegd, technisch niet inzichtelijk wordt geopenbaard en een gebruiker geen (weet heeft daardoor ook geen ) keuze wordt gelaten.
Maar goed dit soort constateringen zijn als windmolens die gedraaide lucht verplaatsen.

Maak hier maar elke GSM van, helemaal geen SMS nodig. Je bent verbonden met het netwerk dus ben je uit te peilen. Wil je niet vindbaar zijn, foon uit of niet mee. (dan zijn er vast nog bergen camera’s die je weten te vinden als je je neus buiten de deur steekt :wink: )

Just because you’re paranoid doesn’t mean they’re not out to get you.

Maar ja, gemak dient de mens een beetje en die verkoopt graag z’n ziel voor een beetje gemak. (en geeft privacy zo weg)

De contrachrome website is inderdaad erg goed. Ik gebruik hem zelf ook zo vaak ik kan om te onderbouwen dat het gebruik van chrome onacceptabel is en in zakelijke context zelfs een (potentieel) datalek. Ik ben echt meer dan verbaasd om te zien hoe vaak deze spyware vrijwillig geïnstalleerd wordt.

Het is inderdaad jammer dat technisch leuke dingen standaard ook van spionagemogelijkheden worden voorzien en soms zelfs niet eens willen functioneren als de spionagefunctie z’n werk niet kan doen. Het laat maar al te duidelijk zien waar het business model zit … :frowning_face:

Klopt ook maar masten uitpeilen vraagt een bijzondere & geautoriseerde inzet (bij elke betrokken telecom provider).
Wat ik hier bedoel dat een GSM obv de SMS-code, zelf een locatie-melder wordt en daarvoor verder geen ontheffing bij providers voor nodig is.
Het is dan (icm privacy/wetsondingetje) niet meer nodig is dat de masten/locatie worden bij een netwerk beheerder worden opgevraagd omdat die GSM die data zelf doorstuurt naar degene die die peilgegevens ontvangt met move-as-u-go (en is dan maar één provider betrokken waarmee instanties een vaste verbinding hebben).
Met uitpeilen van masten ligt dat iets ingewikkelder (triangulatie) omdat de provider daarop moet monitoren, act(iv)eren en dan zelf de (onderzoeks)instantie informeren.
Dit laatste gaat overigens systemisch & geölied snel, doorgaans - schat ik zo - binnen 5-10 minuten is de informatie binnen.