MacBook eruit, maar wat erin

Dat soort dingen veranderen niet van de een op de andere dag en ook niet binnen een maand. AMD is een groot bedrijf, met veel aandeelhouders.

Ik kan alleen concluderen dat ze redelijk intensief met open source oplossingen bezig zijn. In ieder geval een stuk actiever dan een een paar jaar geleden, hebben ze nu misschien ook wat meer geld voor na het succes van Ryzen en Threadripper.

Hier al naar gekeken?

Als ik een notebook zou zoeken zou ik daar voor gaan (groot voorstander van right to repair, en de mogelijkheid om zaken een upgrade te kunnen geven in de toekomst, o.a. daarom wil ik weg uit het Apple ecosysteem). Ik zoek een desktop in laptop formaat, dus geen optie voor mij.

In de ARM wereld is de NXP i.MX 8M de minst gesloten variant met de minste blobs (maar niet 0) en het meeste open sourced in support software.(daarom it die in de Librem-5).
(Of je moet je eigen variant laten ontwikkelen door ARM).

Maar ik denk dat RISC-V vooralsnog de enige blobvrije moderne achitectuur is.
Gelukkig wordt er nu ook Hardware voor RISC-V gemaakt, maar dat staat nog redelijk in de kinderschoenen.

Bij Intel is er het ā€œkleineā€ voordeel dat de NSA geĆ«ist heeft dat de ring -3 ā€¦ en lager uitgezet moest kunnen worden.
(om zelf een andere driver in te kunnen laden). Coreboot gebruikt dit strohalmpje.
Zonder firmware (of met de verkeerde) op die laag reset het systeem zich na een tijdje.

Na echt heel veel wikken en wegen, alle suggesties die jullie hebben gedaan meegenomen, diverse configuraties te hebben samengesteld. Ben toch gegaan voor een Tuxedo. En wel deze

De doorslag was dat het ding er redelijk zakelijk uitziet, geen RGB toestanden heeft, maar wel een verlicht toetsenbord. Je kunt het ontwerp zelf beter bekijken op ā†’ Polaris 15 - Gen3 - TUXEDO Polaris 15 - Gen3 - TUXEDO Computers

En ik had aan alle kandidaten een mailtje gestuurd met de vraag of er gewerkt werd aan coreboot. Tuxedo was het enige bedrijf met antwoord (tot nu toe):

ā€œWe are working on implementing Coreboot and made progress. Itā€™s our goal to integrate Coreboot to our systems because it fits to the Linux / FOSS idea. Unfortunately we canā€™t tell a date when itā€™s going to be released. We are still looking for a developer in this field to accelerate the process.ā€

Dank voor het meedenken.

2 likes

ā€¦ en jij bedankt voor het uitgebreid delen van jouw keuze.

Daar kunnen in de toekomst anderen hun voordeel mee doen :slight_smile:

Ik zou dan even wachten tot ik het ding in huis heb om een keus te maken. Ik heb wel al een redelijk mate van vertrouwen dat het een deugdelijke machine zal zijn. Hoop dat Linux machines iets populairder gaan worden, nu Valve en Proton het gamen een stuk eenvoudiger hebben gemaakt, zou ik dat toch echt wel een keer verwachten. Wie neemt er nu nog vrijwillig een Windows machine in huis?

Bij mij op de computer (Linux) draait Proton prima, heb intussen een flinke Valve steam bibliotheek van games die ik vroeger weleens speelde (Fallout series vernamelijk). Ik kan niet wachten tot ik een keer tijd heb om Fallout 4 te beginnen, tot zover was ik gekomen).

Ik denk dat je het over de Steamdeck hebt, ook een interessant product.

Valve heeft de software techniek daarvoor al een tijdje gedeeld op Linux. Werkt echt heel erg goed voor bepaalde games, het is echt de Steam app installeren, je bibliotheek vullen, het is zeldzaam dat je een of andere hack moet toepassen. Jammer genoeg nog niet de hele bibliotheek beschikbaar, maar wel een hoop inmiddels.

Ik heb ervaring met Tuxedo en die is zeer positief. Zij gebruiken goede hardware (general purpose), goede documentatie en een geweldig goed werkende linux installatie met goede support.

Support is erg vriendelijk, responsive.

1 like

Ik hoop dat de mijne deze week ergens verstuurd wordt. Inderdaad heb het idee dat de support goed te noemen is. Je moet wel een beetje voorbereid zijn op een mengeling van Engels en Duitse support.

Kan pas iets over componenten zeggen als ik het ding in handen heb, op papier ziet het er in ieder topkwaliteit uit. Kon alleen weinig vinden over het gebruikte scherm. Tijd lopen twijfelen over een standaard HD scherm of een, wat ze 3K scherm noemen. Voor de 3K gegaan, hoop een goede keus.

Kan in ieder geval niet wachten. Eindelijk af van Apple. Nu nog af zien te raken van Android.

Nu nog wachten tot mijn internet eindelijk herstelt is. Lezen we mee Freedom?

Laptop inmiddels door de brievenbus gevallen.

Voorlopig overtreft het nog de verwachting.

Erg onder de indruk van het toetsenbord, voelt erg goed aan.

Beetje spijt van beeldscherm (3k) had misschien beter voor een normaal HD (1080) kunnen gaan. Scherm is erg mooi qua kleur en helderheid, Linux werkt gewoon nog niet helemaal met hogere resolutie schermen, iedere app die ik installeer moet ik de lettertypes van vergroten (als dat al mogelijk is). Er wordt geloof ik wel erg hard gewerkt aan betere ondersteuning voor hoge resolutie schermen.

Met Pop!_OS 21.04 is er multitouch voor de Trackpad gekomen, werkt fantastisch. Zelfde niveau als op mijn oude MacBook, alleen even wennen aan de andere gestures die je moet gebruiken. Werkt wel erg soepel en direct.

Bouwkwaliteit is zover ik kan beoordelen erg goed, maar haalt het niet bij mijn oude MacBook. Het voelt niet als een goedkope laptop in ieder geval.

Als er vragen zijn hoor ik ze graag, kan ze nu mogelijk beantwoorden.

3 likes

Ziet er op het oog goed uit. Kijk ook eens bij Novacustom een Nederlandse firma met ongeveer dezelfde uitgangspunten. Ik ken iemand die van hen een laptop heeft en hij is zeer tevreden. (Is overigens in dezelfde prijsklasse als Tuxedo)

1 like

Ik ben er nog altijd zeer tevreden mee (afgezien van kleur, nooit echt fan geweest van zwartachtige laptops, je ziet er alles op). Ik weet nog dat ik bij diverse Nederlandse aanbieders gekeken heb, waarschijnlijk ook novacustom, website komt me bekend voor. Alle NL aanbieders hadden op dat moment net niet de onderdelen in huis voor de configuratie die ik wou helaas.

Bedankt voor de link, heel interessant!