MacBook eruit, maar wat erin

De tijd is aangekomen dat mijn MacBook (10 jaar oud, krengen blijven maar werken) er uit gaat, maar wat komt komt er voor in de plaats. Ik wil niet meer met Apple in zee, hebben niet echt meer aanbod voor mij als computer liefhebber, alles vast gesoldeerd, en ook hun eigen processors nu (werken wel erg goed!).

Het gaat in ieder geval een laptop worden die op Linux draait (wil alles wat ik gebruik omzetten naar Linux, ook mijn telefoon op termijn). Mijn oog is gevallen op een Tuxedo Computers.

Zijn er mensen met ervaring met de computers van Tuxedo. Ik koop meestal een top of the range laptop om er daarna lang mee te kunnen werken.

Ben vooral benieuwd naar de deugdelijkheid en kwaliteit van behuizing en andere hardware (toetsenbord, trackpad, etc). Kan er eigenlijk geen gebruikerservaring over lezen anders dan reviews van nieuwe modellen.

Niet echt ik koop meestal een 2e hands die al een jaar of twee oud is dan zijn de topmodellen van toen (EUR 1500-2000) nu ~ EUR 500.
Vervang een evt. harddrive door een Flash disk, upgrade RAM naar 16-32GB en dan kan ik weer een paar jaar.
(Meestal modellen van DELL oid) Dan is meestal ook Linux support voor alle onderdelen in een Laptop. Ik gebruik bij voorkeur al jaren Gentoo Linux hiervoor.
(De server achtige systemen bouw ik zelf zodra er problemen met de oude machine ontstaan… recent moederbord erin en verder aanpassen aan nieuwe omstandigheden). Bij systemen waar OOK Microsoft op kan draaien betaal je altijd een voor een Microsoft basis licentie omdat de fabrikant dat zo wie zo al moet afdragen. Tot enen jaar of 5 geleden kon je dat terug claimen, inmiddels zijn de voorwaarden voor de licentie aan de hardware gekoppeld, als je de licentie wil inleveren moet de hardware erbij.

Hoi DeRaaf,
Ik krijg regelmatig computers van relaties waaronder “afgeschreven” Apples.
Daar installeer ik vervolgens Debian Linux op.
Ik heb 2 Imacs met mooi groot beeldscherm en 1 Macbook, Debian draait prima daarop.

Installatie is simpel:
-neem een bootable USB stick met Debian net-install en een USB toetsenbord ingeval een Imac, dus
even niet de draadloze gebruiken
-Druk op ALT en zet computer aan
-er verschijnen 2 icoontjes die een USB-stick voorstellen, kies de tweede
-installatie starten, je harde schijf word compleet opnieuw geformatteerd dus je Apple
is 100 % Debian Linux.

2 likes

Mogelijk dat ik de Macbook nog een tweede leven ga geven.

Het is nu gewoon tijd voor een nieuwe computer. In de 10 jaar dat ik de MacBook had, ook bij elkaar gespaard, geld is niet zozeer het probleem.

Liever geen tweedehands. Laatste maanden hard gekeken of ik alles wat ik nodig heb qua audio/video productie ook op Linux draaiend kan krijgen, heb ik inmiddels wel vertrouwen in dat dat gaat lukken (met een ietsje meer moeite). Daar gebruik ik een laptop het meest voor, ik heb een redelijk modern en krachtige computer nodig. Vaak tegelijk audio opnames maken en VJ dingen laten draaien.

Macbook kan het nog aan, maar het lukt me niet meer om te updaten naar nieuwste versie, en elke update brengt nieuwe problemen mee. Heb ook een beetje genoeg van Apple, het is een consumenten omgeving geworden en is niet zozeer meer iets voor computer liefhebbers en “power users”.

Was benieuwd naar de bouwkwaliteit van Tuxedo computers, heb een redelijk robuuste computer nodig. Zat ook te denken aan een Thinkpad, gaat me alleen veel tijd kosten wat in die lijn dan de beste keus is, en of alles dan werkt met Linux, eigenlijk geen zin in, ook een dure optie met de specificaties die ik wil. Tuxedo heeft wat ik wil, en het werkt zeker met Linux allemaal.

Je kunt ook specifieke Thinkpads kopen met Linux erop.
Kijk eens bij bluelink.nl. Dat is een bedrijf die restpartijen opkoopt, dus nieuwe machines voor minder en toch nog zeer goed te gebruiken.
Tuxedo ken ik niet als computers, dus kan ik niks over zeggen.
Gebruik al wel lang Thinkpads (zonder Windows) en ook Apple machines, voor verschillende doelen.

Dank voor de link. Gekeken maar ik heb iets nodig met dedicated graphics. Voor bijna hetzelfde geld van een Thinkpad, ook op bluelink.nl, zonder dedicated graphics heb ik bij Tuxedo een computer met een dedicated RTX3060 en een scherm met beter specs (3K).

Op zich lijkt de behuizing van een Tuxedo stevig, metaal allen de bodem plastic.

1 like

Ah kijk daar kan ik wat mee. Ga ik me eens in Clevo verdiepen.

Ik heb zeker bij Purism gekeken. Helaas moet je dan importeren en dat gaat dan wel een heel duur grapje worden. Ook weinig keus wat samenstelling betreft, geen dedicated graphics zover ik kan zien.

Maar ik volg Purism al een tijdje, zit echt te wachten tot de Librem telefoon een beetje beter beschikbaar komt. Denk dat ik dan redelijk snel overstap. Je zit dan wel weer met die importkosten die me echt een beetje te gortig is. Kan helaas nog niet echt een goede Linux telefoon vinden wat een alternatief is voor de Librem.

Importeren van rekenmachines is alleen BTW afdragen… (die is niet buiten de EU betaald, en dus moet die op de grens betaald worden).
Overigens KAN een leverancier dat ook voor je regelen sommigen bieden dat aan.
Wordt het via DHL bezorgd dan zijn de douane afhandelings kosten veel lager dan bv. via TPG.
Die afhandelings kosten komen op iets van EUR 10… 20.

PinePhonekan een alternatief zijn voor LibRem, de PinePhone is leverbaar.
Als je een goed werkende combo zoekt: NitroPhone (= Pixel 4a + GrapheneOS) dan is alle google er vanaf. Je een hoop spul werkt niet meer als het bv. de GSF nodig heeft… Als je dat te gortig is dan kun je natuurlijk altijd Playsoter instaleren maar dan hdad je beter een Pixel direct kunnen kopen. Ze hebben tegenwoordig ook een NitroPhonePro (Pixel 6…)
vanuit de F-Droid store is veel software wel bruikbaar beschikbaar.

Echt bedankt voor de link van Clevo. Is dus gewoon waarschijnlijk een chassis wat ze gebruiken bij Tuxedo. Zowel Tuxedo en Clevo zitten toch al best wel een tijdje in de business. Zijn in ieder geval dan geen eendagsvliegen, geeft een beetje vertrouwen.

Waarschijnlijk dan binnenkort maar eens de knoop doorhakken. Mijn spaargeld wordt in ieder geval niet meer waard op het moment.

Zitten een paar namen bij die ik nog niet kende, dank. Probleem met de Linux phones is dat heel erg veel in het stadium van de pre-orders blijft hangen helaas. Ook veel problemen in de supply chain, die dingen tegenhouden. Wou dat er eens een grotere speler met een alternatief aanbod zou komen, met Linux hebben ze waarschijnlijk ook minder gezeur met patenten en dat soort dingen, vind het best wel vreemd dat er niet al een alternatief voor Android en Apple is.

Heb een paar keer geprobeerd om een Android om te gooien nar Linux, maar is ook niet echt een succes.

Het android ECO systeem is alleen een linux kernel en wat basic tooling voor netwerk etc. Verder is het een special runtime framework voor het beeldscherm (X11 is niet fantastisch voor een telefoon). Librem & PinePhone zijn voor zover ik weet Wayland, met zeker Gnome. (Niet alle gnome tooling is netjes in de scherm omgang enkele formulieren zzijn te breed voor het scherm ).
Librem is overigens meer dan alleen een linux-phone het heeft ook hardware switches om bv. het telefoon modem uit te zetten, dan wel de camera/microfoon, dan wel de Wifi/Bluetooth.
Bij vrijwel geen ander toestel kan dat omdat het modem als een privileged enclave in de CPU zelf draait.

Het grootste probleem voor telefoons is het relatief kleine scherm. de meeste software is daar niet voor gemaakt. Ook al niet voor het portret formaat. IMHO heeft KDE met Plama-mobile betere kaarten, maar goed de rest van de wereld holt achter Gnome aan.

Voor grotere spelers is er niet voldoende aan het Linux ECO systeem te verdienen, anders dan de verkoop van het doosje. Android heeft heel veel kick-backs. Een organisatie die onderhoud doet (Google), het is vrijwel gratis beschikbaar (er moet betaald worden aan bv. Microsoft in het kader van FAT filesystem patenten), je kan je eigen store er op na houden (Samsung), er kan een hoop data verzameld worden over de gebruiker.

Het zijn dus niche spelers die al iets in hardware done die een kans maken. Maar kleine batches kosten gewoon veel meer dan grote batches. En de financiering is een dingetje, ook weer door de kleine oplagen.
Voor bestaande toestellen zijn het juist de HARDWARE drivers die de uitdaging zijn. Daarvoor zijn op 'n best binary blobs beschikbaar en die worden vaak door een Chipset fabrikant op basis van Non-Disclosure beschikbaar gesteld aan een telefoon fabrikant.
Dus daar zit je al met een schaalbaaheidsprobleem. En standaard Linux software draait dus niet op die de android omgeving er mist te veel.

De weg van Graphene OS is waarschijnlijk de meest houdbare op dit moment. Een sterk uitgekleed Android OS, Zonder enige google code. (ok de bootloader van de Pixel is van google).

Ik zal er eens rondkijken. Maar een telefoon heeft geen haast. Ik heb er alleen een voor uiterste noodgevallen. Ik draag ook nooit een telefoon bij me als ik het niet echt nodig heb, soms is het handig om GPS te hebben bij een fiets/wandeltocht.

Om te fotograferen of video wil vastleggen heb ik altijd een normale camera opzak, als ik geluid wil opnemen mijn Zoom H1, heb een normale zaklamp op zak.

Maak me alleen zorgen over zo’n EU E-Wallet ding. Met een Linux telefoon geef ik me waarschijnlijk een beetje meer tijd. Zie de overheid niet snel een Linux app opzetten voor zo’n implicatie.

Ik kijk daar regelmatig. Heb alleen weinig bij te dragen, weet te weing van dat soort zaken om nuttig te zijn. Ik zou het wel erg leuk vinden om te horen dat Freedom bezig is met mobiele telefonie/internet. Al is het misschien alleen om een iets grotere en stabielere markt te creëren voor privacy bewuste telefoons bijvoorbeeld, mogelijk deze zelfs aan te bieden bij een abonnement.

1 like

Zelf heb ik een laptop gekocht bij Skikk.eu
Daar ben ik zeer tevreden over omdat je daar een laptop kunt kopen zonder dat je verplicht Windows erbij moet nemen en je de mogelijkheid hebt om een laptop te configureren naar je eigen behoefte.
Disclaimer: ik ben niet betrokken bij Skikk, gewoon een tevreden klant.

Ik ben niet betrokken bij Tuxedo! Skikk heeft een leuk aanbod, alleen ze bieden geen ondersteuning voor Linux (ze leveren wel computers met Linux preinstalled zag ik). Ik zou bijvoorbeeld ook graag een computer hebben met het opensource coreboot erop, bij Tuxedo zijn ze druk bezig omdat voor elkaar te krijgen voor hun aanbod. Ze bieden ook ondersteuning op Linux.

Maar ik ben nog aan het twijfelen om iets te kopen bij of Tuxedo (Duits) of Juno (ik geloof Spaans). Maar ik ga ook zeker nog puzzelen bij Skikk. Je geeft niet elke dag een behoorlijk bedrag uit aan een laptop die wat moet kunnen.

Als ik een notebook zou moeten kopen zou het makkelijkere zijn, ik heb echt een desktop nodig in een laptop behuizing. Het liefst dan ook nog met serial en parallel poorten, maar vrees dat die tijd definitief voorbij is.

Inderdaad Slimbook. Juno gekeken, maar import kosten tegenwoordig.

Heb in ieder geval bij Slimbook en Tuxedo de vraag gesteld hoe het zit moet coreboot. Mogelijk dat ze het aandurven dat te installeren voor me en het goed in te stellen.

Zou ook graag Pop!_os hebben in plaats van een standaard oplossing. Ik kan niet overweg met snaps, wordt soms horendol van rechten die dan op een dusdanige manier zijn ingesteld dat je geen bestanden kunt openen en opslaan. Alles laten mounten als harde schijf maakt dingen ook soms erg onoverzichtelijk. Ik vind het in ieder geval niet lekker werken, heb dan liever flatpacks waar Pop!_os voor heeft gekozen. Kijken welk bedrijf zegt dat dat zeker gaat werken.

Ik ga voor AMD. Geen idee hoe het daar zit. Ik wil gewoon alleen een serieuze poging doen een zo vrij als mogelijke computer te hebben. Enigste probleem dat ik wel afhankelijk wordt van nvidia graphics, maar dan wel aangevuld met de ingebakken Radeon GPU op de Ryzen chip. Het liefst zou ik compleet AMD gaan, maar dat wordt erg lastig.

Het is voor mij ook een balans zoeken tussen vrijheid en mijn werk kunnen doen. Te lichte, maar vrije machine heb ik niet zo veel aan.

Is geen praktische oplossing. Ik zoek een desktop in laptop formaat omdat ik niet nog meer mee wil slepen als ik aan het werk moet dan ik al doe. Ik doe licht en geluid en soms wat VJ zaken. Dat is al een busje vol apparatuur. Ook geen zin om clusters op te gaan bouwen op locatie, en dan maar hopen dat ik het draaiend krijg op het netwerk wat er ligt, of sowieso aan het draaien krijg zoals ik dat nodig heb.

Voor mij persoonlijk is alles een afweging tussen vrijheid en praktische toepassing. Ben al lang blij dat ik er nu vertrouwen in heb dat ik de dingen die ik doe op Linux kan doen en het Appel universum kan verlaten.

Denk dat je je een beetje vergist in AMD. Dragen vrij veel bij aan opensource projecten, werken in ieder geval dusdanig met Linux ontwikkelaars samen dat er geen speciale drivers gebruikt hoeven te worden. Ik geloof dat met de komst van dr Su als CEO een paar dingen fundamenteel is veranderd bij AMD. Ik volg alleen een beetje de grafische tak, en daarom zou ik ook graag helemaal AMD gaan en niet nvidia ergens hebben zitten.

Dr. Su is een elektro ingenieur, die geloof ik best wel bekend is met de voordelen die een open platform kan opleveren.

Ik moet nog een paar oude mediakunst projecten omschrijven. Had ze geschreven met opencv en ben aan het rondkijken of ik het kan moderniseren. Kwam het project MIVisionX tegen, daar draagt AMD redelijk veel aan bij met software met een open source licentie. Ben er verder nog niet mee aan de slag gegaan, dus het fijne weet ik er niet van.

Ook zou het zomaar kunnen zijn dat de nieuwere chips van AMD Ryzen, Threadripper anders zijn opgebouwd dan je denkt. Ik heb me daar niet echt in verdiept. Ik weet alleen dat het vreselijk stabiel werkt allemaal met Linux, tenminste op mijn systeem. En de grafische kaart werkt zonder gezeur of extra downloads.