Mail blind gedropt?

Hoi,

Ik heb een domein gehost bij Freedom.
Mail daarvoor gaat naar mijn Freedom mailbox als ook naar een secundaire mailbox (niet van Freedom).
Ik maak net mee dat een bevestigingsmail wel in de secundaire mailbox terecht komt, maar niet bij Freedom, ben erg verbaast.
Dus niet in een spamfilter bij Freedom, ook niet in mijn lokale spamfilter, vanished?

Iemand dit ook wel eens mee gemaakt?

Hoe maak je de duplicaat email aan.
Op welk moment zouden er 2 mails moeten ontstaan?

Via emailgroepen, werkt al een paar jaar goed, nu komt ook nog mail binnen, dus heel raar dat die mailtjes zo verdwenen.

Even voor de duidelijkheid:

  • we hebben een mailgroep groep@buiten.com
  • deze groep stuurt in feite de mail door naar 2 adressen, bv roelof_bij_freedom.nl en roelof_ergens_anders?
    Dit zou moeten werken maar is tricky omdat DMARC nog wel eens moeilijk doet met forwards.
    Als je van een ander eigen adres mailt naar de mailgroep en direct naar roelof_bij_freedom, komen ze dan allebei binnen? Als het antwoord ja is, is de spam score van de forwarded verification mail mogelijk zo hoog dat ie niet meer in jouw spambox komt maar direct verwijderd wordt op de server.

Ja, mail komt normaal gesproken bij beide aan en je schets klopt, 1 cemtraal adres op eigen domein en dit wordt doorgezet naar beide adressen.
Gekker nog, ik meldde mij aan bij een dienst en zou confirmation codes krijgen en die kwamen niet binnen bij freedom, maar we de andere dienst. Daarna kreeg ik de bevestigingsmail dat ik was aangemeld en die kwam wél bij freedom binnen.

Ik maak wel mee dat mail in een spamfilter blijft hangen, maar dat was dus niet het geval, zowel niet bij freedom, als ook niet in mijn lokale spamfilter.

Vandaar ook mijn verbazing dat dit gebeurde.

Ik denk dat je het beste de headers van de aangekomen mail met Freedom Support kunt delen, zij zouden moeten kunnen zien of jouw mail überhaupt wel is aangekomen, en zo ja of deze niet direct verwijderd is door de spamscore.

Mijn ervaringen:

  • Dat het vandaag goed gaat wil niet zeggen dat het morgen nog werkt. In de strijd met de spam en de spamfilters ben je op een bewegend doel aan het schieten
  • De minste kans op problemen heb je als de forwader SRS en/of ARC ondersteunt.
  • Als er bij de forwarding ook maar een kleinigheid mis gaat en de oorspronkelijke afzender heeft een strenge DMARC (p=reject, o.a. Ziggo en Yahoo) wordt het bij Freedom inderdaad ‘blind gedropt’ en zo is DMARC ook bedoeld. M.i. is de wereld nog niet toe aan p=reject.
2 likes

Ik forward dit vanaf de dns van freedom, waar ik mijn domein host, middels een groep naar 2 adressen. De externe provider kan ik iets bij voorstellen dat daar iets mis gaat, hier vind ik toch wel vreemd.

Ik zie het voor nu even als incident, zal de andere mail iets meer in de gaten houden. Bij herhaling ga ik melden bij de helpdesk.