Mail versturen namens een andere bestaande mailbox?

Ik wil graag vanuit een (send only) mailbox1 namens mailbox2 (beiden bij Freedom) mail versturen.

Ik hoef dan mijn (te veel) devices niet overal apart te daarvoor te voorzien bijhorende toegangsinstellingen.
Ik heb inmiddels zeker 5 of 6 clients (vps/PC/telefoon/tablet) met idem al mijn mailboxen (en nog meer security rules op mijnFreedom) en wil proberen “het beheer” daarvan te versimpelen.

Dus namens één te configureren mailbox, mail namens andere mailboxen te kunnen versturen. Soort van fysieke meervoudige identiteit waarbij de from-identiteit reeds bestaat als mailbox cq alias-adres.

Wanneer ik dat probeer krijg ik de boodschap (hier; Thunderbird ter voorbeeld)

Sending of the message failed.
An error occurred while sending mail. The mail server responded:
<mailbox2@mijnfreedomdomein.nl>: Sender address rejected: not owned by user mailbox1@freedom.nl.
Please check the message recipient "mailbox3@anderdomein.nl" and try again.

Spelen met identiteiten - door de from-mailbox als alias toe te voegen - lukt mij niet omdat die naam elders al bestaat.

Iemand een idee of is dit wensspel - dat wel op een eigen server kan - in moderne tijden; over-en-uit.
NB: Bij een andere partij kan ik dit - mits binnen de eigen mailomgeving blijvend - zonder problemen wel toepassen.

TIA

Het is goed, dat dit nu beveiligd is.
Vroeger kon een familielid binnen hetzelfde account een mail namens jouw verzenden.

Heb je 3 mailboxen, moet je ook 3 keer uitgaand instellen.
Als je in Thunderbird identiteiten beheren bekijkt.
Kun je voor een alias een andere uitgaande SMTP server kiezen.
Kies dan de server die bij de alias hoort.

Ik heb ook wel een alias gekoppeld aan een mailbox buiten Freedom.
Dit gaat prima in Thunderbird.

De reactie op de veiligheid kan/zal je - inmiddels - wel een beetje verwachten.
Ik vind dat die zg veiligheidskeuze aan de gebruiker is. Wanneer ik meerdere emailboxen wil ik zelf bepalen dat die namens mij of met elkaar kunnen mailen. Technisch als check niet heel moeilijk
(if owner owns mailbox then ok)

Los daarvan heb ik op nu 6 aparaten thunderbird en op een aantal mobiles, mail ingeïnstalleerd. Het is best omslachtig om dat voor één laat staan meerdere mailboxen met hun verschillende identiteiten als alias te configureren.

Hoe bedoel alias buiten Freedom aan Freedom via Thunderbird koppelen ? Gebruik je dan de smtp van Freedom of die van buiten ?

Mail gaat dan door naar een domein buiten Freedom.
Als ik uit mail, gebruik ik voor die alias de SMTP van Freedom.
Iedere alias is apart uitgaand instelbaar.

Ik heb ook 1 dummy SMTP in de lijst voor aliassen, waarvan niet uit gemaild kan worden.
Die komt gewoon niet door de router heen.
Dat zijn meestal adressen, van een club of zo.
Ik kies dan met de hand even uitgaande adres.

Binnenkort krijgt Thunderbird een sync. functie.
Dan hoef je alles maar 1 keer in te stellen.

Je kunt zelf bepalen wie uitgaand mag mailen met jouw adres.
Je kunt b.v. een 2e wachtwoord aanmaken voor uitgaande mail van die box.

Als je een mailbox aan maakt voor een van je kinderen.
Wil je niet, dat ze namens Pa een mailtje gaan versturen.

Ik verwacht niet dat ze functies in gaan bouwen, die maar 1 klant wenst.

Ah, kwist niet dat Thunderbird sync gaat toepassen.
Ik vraag mij wel ad of het dan wel ‘zo’ gewenst is dat Mozilla die mailinstellingen voor mij gaat sync’en.