Mailboxen op eigen domein maar niet door Freedom beheerd

In september ga ik gebruik maken van FreedomInternet. Ik wil graag gebruik maken van een aantal mailboxen van Freedom bij gebruik van een eigen domein. Momenteel wordt domein en mailboxen beheerd door Gandi. Het beheer van het domein wil ik vooralsnog bij Gandi houden, gaat namelijk goed. Maar de mailboxen wil ik wel gaan migreren.
Mijn vraag is, kan dit wel? Wat ik gedaan heb is om de benodigde DNS records aan te brengen zoals deze voorgesteld worden. Daarnaast heb ik een mailbox gedefinieerd op mijn domein.
Ik kan niet direct overgaan omdat ik gebruik maak van heel veel aliasen en deze werken net even anders bij Gandi dan bij Freedom. Ik testte met bv het volgende alias:
overheid@mijndomein.com
Dan moet het mogelijk zijn om mail te sturen naar bijvoorbeeld: test@overheid.mijndomein.nl
Hiervoor moest ik dan wel een MX record toevoegen voor overheid.mijndomein.nl, dat heb ik ook gedaan.
Het probleem is dat mail wel aankomt bij ‘soverin’, maar geweigerd wordt:

The mail system

<test@overheid.mijndomein.nl>: host mx.soverin.net[185.233.34.15] said:
    550 5.1.1 <test@overheid.mijndomein.nl>: Recipient address rejected:
    User unknown in virtual mailbox table (in reply to RCPT TO command)

Mijn vraag is dan, waar zit het probleem? Is het:

1. Is het een vereiste dat het domein door Soverin wordt gemanaged om dit goed te krijgen?
  2. de methode van aliasen vereist dat mail wordt gestuurd naar een subdomain (overheid.mijndomein.nl), in het geval dat de MX record wijst naar Soverin is dat niet zo’n probleem omdat mail daar afgeleverd wordt. Bij mij gaat dat net wat anders, de MX record wijst naar Gandi en ik heb een extra MX record gemaakt om mail naar overheid.mijndomain.nl te laten wijzen naar Soverin. Mail komt in ieder geval daar wel aan.

DNS ziet er als volgt uit:

* 10800 IN TXT "v=spf1 include:freedom.nl ~all"
 @ 10800 IN MX 30 spool.mail.gandi.net.
 @ 10800 IN MX 50 fb.mail.gandi.net.
 overheid 10800 IN MX 10 mx.soverin.net.
 @ 10800 IN TXT "Freedom Internet=XXXXXXXXXX"
 _dmarc 10800 IN CNAME reject._dmarc.freedom.nl.
 gm1._domainkey 1200 IN CNAME gm1.gandimail.net.
 gm2._domainkey 1200 IN CNAME gm2.gandimail.net.
 gm3._domainkey 1200 IN CNAME gm3.gandimail.net.
 soverin1._domainkey 10800 IN CNAME soverin1._domainkey.freedom.nl.
 soverin2._domainkey 10800 IN CNAME soverin2._domainkey.freedom.nl.
 soverin3._domainkey 10800 IN CNAME soverin3._domainkey.freedom.nl.

Dat MX record overheid is m.i. niet nodig en mogelijk ook oorzaak van je probleem
Ik heb alleen een MX record voor ‘mijndomein.com’ naar mx.soverin.net. Maar whatever@meganerd.mijndomein.com komt feilloos aan in de mailbox meganerd@mijndomein.com.
Evengoed komt whatever@account.freedom.nl aan in account@freedom.nl

Het is een gemis dat dit niet beschreven wordt op https://helpdesk.freedom.nl/

Dank voor meedenken!

Dat MX record overheid is m.i. niet nodig en mogelijk ook oorzaak van je probleem

In de uiteindelijke situatie inderdaad niet. Nu wil ik nog steeds mijn mail krijgen bij Gandi, want ik wil eerst de aliassen goed overzetten (anders ga ik mail missen). Dus in deze fase heb ik het wel nodig, mail komt nog goed aan bij Gandi, en als alles zou werken zoals ik het wil, kan ik de aliassen langzamerhand gaan voorbereiden (in het voorbeeld hierboven zouden dan alles gestuurd naar *@overheid.mijndomein.nl aankomen bij mijn Freedom mailbox, dat is prima)

Ik heb alleen een MX record voor ‘mijndomein.com’ naar mx.soverin.net.

Levert Freedom (Soverin) je DNS service, of gaat dat via een andere partij?

Voor 1 domein wel (inbegrepen bij het abonnement). Voor 3 overige een andere partij. Bij alle 4 werkt het trucje verzinmaarwat@mailbox.mijndomein.com.

Ok, dat klinkt goed, ik zal binnenkort experimenteren met een lage TTL waarde en kijken of het werkt. Ik kan ook met catch all rule zorgen dat mail niet verloren gaat. Bedankt voor het meedenken