Meelifters op mijn WiFi netwerk?

Ik heb een FRITZ!Box 7590AX en FRITZ!Repeater 1200AX in een mesh-netwerk.
Alles is beveiligd met de gebruikelijke wachtwoorden (het modem en WPA2_Personal).

Op mijn Android telefoon heb ik de app PingTools Pro staan, daarmee controleer ik zo nu en dan o.a. het WiFi c.q. LAN gebruik.
Nu zag ik vanochtend met PingTools op het LAN een stuk of 5 devices waarvan ik de nummers niet kan thuis kan brengen.
Een stuk of 3 waren op het moment dat ik PingToos gebruikte online.

Nadat ik de FRITZ!Box op mijn laptop geopend had zag ik bij WiFi-netwerk ook daar 5 voor mij onbekende devices staan.
De device-nummers stonden weliswaar onder “Niet verbonden apparaten” maar toch, de nummers herkende ik niet.

Ik vraag mij nu af hoe kan ik controleren waar of wat deze devices zijn en of dit geen ‘meelifters’ op het WiFi netwerk zijn.
Wie kan mij op weg helpen?

Ik heb wat geprobeerd op PingTools en 1 van de onbekende adressen met de WHOIS optie benaderd en kwam er zo achter dat het om www.iana.org gaat.
Daarna heb ik op de commenity gezocht op iana en kwam zo op onderstaand artikel:
https://community.freedom.nl/t/fritz-box-modem-en-de-domeinnaam-fritz-box/4594/1

Ik heb het artikel gelezen maar begrijp er werkelijk niets van, alleen dat het met mijn kwestie te maken zou kunnen hebben omdat ik DNS over TLS (DoT) aan heb staan. Maar daar houd me kennis tav dit onderwerp op helaas.

Ik heb de FRITZ!Box altijd met het ip-nummer geopend voor zover ik weet


Wat nu is mijn volgende vraag.

Ik gebruik Firefox, dat verklaart misschien een hoop 
?

Over welke nummers heb je het. IP nummers?
Zijn het gasten of gewone gebruikers.
Staan er ook geblokkeerde MAC in jouw lijstje?
Van het MAC adres, kun je soms ook een hint krijgen.
Sommige apparaten hebben af en toe voor de privacy een ander MAC adres.
Ik kan dat in de telefoon, per toegangspunt aan of uit doen.

Ik heb dat ook wel eens.
Een laptop, die je even met een kabel aan sluit i.p.v. WiFi
De 2e netwerk kaart in de computer.

Erik, zie mijn 2e bericht, het zijn allemaal www.iana.org adressen.

Dat zegt me niets, omdat iana de globale beheerder van de IP adressen is.
Je kunt bijvoorbeeld link local adressen zien. 169.254.0.0/16
Of multicast. 224

Kan ze niet allemaal uit het hoofd.

Ik begrijp dit niet.

Een van de vijf Unknown Devices adressen die PingTools geeft is met een een IPv6 adres en begint met fe80::d62 enz.
Het mac adres komt exact overeen met het mac adres van mijn Fritz!Box!

Printscreens van PingTools:

Ik denk dat ik het een beetje begin te begrijpen, nader onderzoek heeft mij geleerd dat het IPv6 adressen van de devices binnen het thuisnetwerk zijn. Het modem kent die automatisch(?) toe.
Dus in ieder geval geen meelifters gelukkig!

Vanwege privacy extensions hebben apparaten al snel een stuk of zes of meer IPv6 adressen. Een LAN scan geeft dan ook geen duidelijk beeld van wat er op je netwerk gebeurd, tenzij je ervaren bent in het interpreteren en vervolgtesten van de resultaten.

Een beter bruikbaar overzicht van je netwerk vind je in de FritzBox interface of de MyFritzApp.

1 like

Lees dit maar eens.
Die FE80 zijn helemaal lokaal

Dank voor de informatie Erik!
Mijn puzzelstukjes beginnen nu op hun plaats te vallen!

Blijkbaar kan het app PingTools de lokale IPv6 adressen niet aan de apparaatnaam koppelen(?).
Is het sowieso niet koppelbaar vraag ik mij dan af, zijn er settings in de FRITZ!Box om die gegevens te koppelen, of is dat niet aan te raden?

‘net’', dank voor je reactie.
Ja, hetgeen in de app vermeld wordt is wel helder en overzichtelijk.
De app PingTools heeft in eerste instantie meer functies zoals de WiFi scanner en op sommige punten wat meer informatie. Toegeven, als je door gaat naar de FRITZ!Box interface heb je dat ook. Maar je moet dan wel een stap extra maken door daarvoor in te loggen op de FRITZ!Box interface.

Ik heb geen idee wat die app kan.
Wel heb ik gezien dat in de laatste beta update er wat gewijzigd is in de fritzbox met IPv6
Sommige adressen zijn random en tijdelijk.
Als ik in de fritzbox, mijn pc op zoek.
Zie ik 8 IP adressen die erbij horen.

Ik kan alles in de fritzbox zien.

Gebruik je een iPhone?
Zet dan bij je lokale Wifi verbinding de privacy optie uit.
Anders doet de telefoon telkens alsof het ander netwerk adapter heeft.