Meer mail belandt in spam-map

Valt me op dat mijn website nu bij Soverin staat i.p.v. bij Hetzner.
Hoe lang is dat al zo?

Dat is volgens mij altijd al zo geweest.
Soverin servers zijn actief/ondergebracht in het datacenter van Hertzner.

Er is iets veranderd, voorheen was de locatie Duitsland en nu Nederland, volgens domaintools.com

1 like

Dat is dan waar volgens geolocatie een server staat. Kan mogelijk zijn dat ze de spullen inmiddels hebben verhuisd naar een andere locatie.

Met Herzner was destijds (Nov2021) wel wat aan de hand omdat die als ā€˜providerā€™ overzees ging/wilde uitbreiden en zij zich daarvoor moesten conformeren aan (USA) wetgeving aldaar (die gluren per definitie toestaat).
Voor Soverin, die Freedom host, was dat - terecht - strijdig met uitgangspunten.

De geolocatie van soverin.net 185.233.34.0/24 lijkt nu Noord-Holland (datacenter in Diemen) te zijn waarbij freedom (reeks 185.93.175.0/24) dichtbij in Amsterdam zelf zit. Binnendoor zal er een (backup?)lijntje zijn.

Er is verteld dat ze al langer de data uit Duitsland weg wilden halen.
Die lijn daarheen, was namelijk regelmatig knudde.

Als het nu echt verhuist is, is dat een positieve verandering.

Soverin servers zijn verhuisd naar Amterdam de laatste maanden.

3 likes

Het is weer zover, krijg mijn mail binnen in mijn spambox :frowning:
Is er weer iets aangepast?

Dat gebeurt hier ook.
Hieronder 2 stukjes header van dezelfde afzender.
Er zit 2 weken tussen. de 5.84 kwam in de spam terecht.
Details heb ik er even uitgeknipt.
In dit geval, zie ik dat SEM de meeste strafpunten geeft.
Alleen HTML, geeft ook strafpunten.

X-Soverin-Spam-Result: default: False [1.67 / 15.00];
	URI_COUNT_ODD(1.10)[9];
	DMARC_POLICY_ALLOW(-0.50)
	MID_RHS_NOT_FQDN(0.50)[];
	MV_CASE(0.50)[];
	FORGED_SENDER(0.33)
	FROM_NEQ_ENVFROM(0.25)
	R_SPF_ALLOW(-0.20)
	R_DKIM_ALLOW(-0.20)
	MIME_GOOD(-0.10)
	MX_GOOD(-0.01)[];
	RCVD_TLS_LAST(0.00)[];
	FUZZY_BLOCKED(0.00)
	TAGGED_FROM(0.00)
	ASN(0.00)
	MIME_TRACE(0.00)
	DKIM_TRACE(0.00)
	RCPT_COUNT_ONE(0.00)
	ARC_NA(0.00)[];
	NEURAL_HAM(-0.00)[-0.796];
	FROM_HAS_DN(0.00)[];
	TO_DN_NONE(0.00)[];
	TO_MATCH_ENVRCPT_ALL(0.00)[];
	RCVD_COUNT_TWO(0.00)[2]
X-Soverin-Spam-Status: No, score=1.67
X-Soverin-Spam-Result: default: False [5.84 / 15.00];
	SEM_URIBL(3.50)
	MV_CASE(0.50)[];
	MID_RHS_NOT_FQDN(0.50)[];
	FORGED_SENDER(0.33)
	FROM_NEQ_ENVFROM(0.25)
	MIME_HTML_ONLY(0.22)[];
	ZERO_FONT(0.22)[2];
	NEURAL_SPAM(0.12)[0.247];
	BAD_REP_POLICIES(0.11)[];
	MANY_INVISIBLE_PARTS(0.10)[2];
	MX_GOOD(-0.01)[];
	R_DKIM_ALLOW(0.00)
	GREYLIST(0.00)[pass,meta];
	ARC_NA(0.00)[];
	FUZZY_BLOCKED(0.00)
	RCPT_COUNT_ONE(0.00)[1];
	RCVD_TLS_LAST(0.00)[];
	DKIM_TRACE(0.00)
	TAGGED_FROM(0.00)
	RWL_MAILSPIKE_POSSIBLE(0.00)
	TO_DN_NONE(0.00)[];
	RCVD_COUNT_TWO(0.00)[2];
	TO_MATCH_ENVRCPT_ALL(0.00)[];
	R_SPF_ALLOW(0.00)
	MIME_TRACE(0.00)[0:~];
	ASN(0.00)
	DMARC_POLICY_ALLOW(0.00)
	FROM_HAS_DN(0.00)[]
X-Soverin-Spam-Status: Yes, score=5.84
1 like

Het blijf irritant dat je voortdurende je spammap moet controleren of er ms toch een mail is die anders gemist werd. Ik snap inmiddels geen zier meer van andermans en hier Freedom/Soverinā€™s anti-spam gedoe.

Met de(ze) onbetrouwbaarheid kan je er maar beter vanaf zien en het zelf regelen op client niveau.

Hier ook op mijn domein adressen. Ik heb nu maar de spamscore naar 6 gezet. Ik geef ieder verzender een unieke alias als contactmailadres en heb zo een goede controle of het wel of geen spam is. Het is overigens nooit SPAM.

1 like

Zou @jcmraats dit misschien kunnen doorgeven?
Iemand van Freedom die dit kan oplossen? Het is super vervelend, ik moet nu elke dag in mijn spambox kijken want daar komt nu alles binnen :frowning:
HELP!!!

Kijk in de mails naar de spam score.
Pas daar de spamscore op aan in mijn.freedom.
@MdW dat was een goede tip.

1 like

Mail / SPAM is een voortdurende oorlog.
In bovenstaande was SEM_URIBL een hoge score, blijkbaar stond er in die mail een Link die verwees naar een site waar klachten over geweest zijn (BL = Black List)ā€¦ Als een Link in een mail een hit geeft ==> Punten gescoord, en als die link geen hit heeft 0 punten.

Er kunnen ook WL (White list) linkjes / sites etc. die scoren zels negatieve punten.
(of een explicite DMARC- ALLOW policy kan ook een negatieve offset opleveren.)

Dus ook al past SOVERIN niets aan het kan zijn dat een site of URL of andere Black List gegevens plotseling een hit zijn ==> punten opleveren en dan als spam gezien worden.
Je moet niet klagen bij Soverin / Freedomā€¦ maar bij de aanbieders die denken dan een e-mail box een advertentie ruimte is.

Deels eens waarbij Freedom/Soverin een keuze maken hoe/dat spam wordt gefilterd en zij dan ook deelgenoot worden wanneer dat ā€˜systeemā€™ onvoldoende werkt.

Als ze ineens de waarde bij iedereen hoger gaan zetten, gaan er ook weer mensen klagen.
Mooi, dat je het zelf simpel aan kunt passen.

1 like

Antwoord staat hieronder. Je spamscore aanpassen is de oplossing. Of je eigen domein te whitelisten.

Spamscore aanpassen is toch geen oplossing. Als ik die nog strakker ga zetten dan komt er helemaal niets meer binnen of juist losser zet, dan krijg ik nog meer bagger binnen in mijn inbox (of SPAMbox). Ik krijg juist nu NIET SPAM in mijn SPAMbox binnen, dus mail dat ik gewoon moet lezen. Dat is dan toch niet goed?!

Dus ik moet nu elk mail adres dat ik mij laat mailen zelf in de Nooit als spam markeren plaatsen? Beetje erg vreemd om dit te moeten doen. De mail die ik binnen kreeg, kreeg ik nooit in mijn SPAMbox en nu weer wel.

Is er bij de verzendende partij niet iets veranderd? Een verlopen certificaat, ik noem maar iets.

Ik mis een shell toegang zoals die was bij XS4ALL. Daar kon je dan in .procmailrc en later sieve en ook nog in de map .spamassassin local.cf aanpassen en eventueel zelf regels toevoegen. Nu ben je afhankelijk van de algemene instellingen

2 likes

Dat was inderdaad redelijk nuttig. Nu heb ik al sinds '98 mā€™n eigen domein en mailserver, maar je kon zelf nog iets bij xs4all. Dat was overigens ook de tijd dat de doelgroep van ze technisch onderlegde gebruikers was. Ik heb niet het idee dat dat bij Freedom de main doelgroep is. Door de handleidingen om met eigen modem iets te kunnen worden ze wel een beetje gelokt.

Ik ben bij xs4all als shell user weg gegaan toen die prijs van 10 naar 15 p/m ging. (ik heb nu 2 VPSā€™en voor minder) Mis ik het, ik moet heel eerlijk toegeven, nee. Dmarc in de eigen mailserver is wel een uitdaging. Teveel domeinen die vriendelijk melden ā€˜weigeren als de host niet in spf1 lijst staatā€™ en daarna verwachten dat je mail aanneemt vanaf een niet gespecificeerde server. (de gemeente hier, apotheek,ā€¦) Inzicht in de logging van de mailserver is soms zeer leerzaam.

1 like