Meer mail belandt in spam-map

Helemaal mee eens, ik wil ook shell toegang! Meen ergens gelezen te hebben dat dat absoluut geen prioriteit heeft bij Freedom, helaas…

1 like

Nee, er is niets veranderd. Bij jullie?

De prioriteit lijkt vooral (aangesloten) gebruikers te werven die vervolgens bediend worden met ingekochte (standaard)producten met als focus email en tv diensten. Telefonie & Hosting bij Freedom lijkt mij vooral gericht op mensen die graag alles op één factuur van Freedom willen hebben.

Naast een API toegang voor alle instellingen* van & in MijnFreedom, lijkt het mij meer dan wenselijk dat het standaard abbo wordt voorzien van (Next)Cloud functionaliteit.
Hiermee kan Freedom zich als hybride aanbieder, wat beter blijvend onderscheiden dan puur het aanbieden van standaard ISP (Internet) diensten.
Vrijheid en privacy om internet te gebruiken is wmb ook de technische vrijheid om zonder gebruik te hoeven maken van een (web)browser of app, dat te kunnen gebruiken.
De hoop op een ssh/terminal prompt met (configuratie) toegang tot alle instellingen laat staan (mail)data, heb ik inmiddels opgegeven.

De eigen modem, domein en privacy als marketing kretologie is vooral doen wat anderen - imiddels - ook prima faciliteren. Mailen en laat staan Bellen of TV, is bij een Ziggo en KPN goed (of beter) gewaarborgd.
Doordat Freedom gebruik maakt van Soverin, is de Mail&Domeinfunctie zelf wel flexibeler in te richten en is er ook een (wat complex geregelde) mogelijkheid om webcontent aan te bieden.

2 likes

SPF1 kun je zelf beheren, reverse lookup kan Freedom voor je rechtzetten.
En dan YMMV, hotmail/outlook/… kunnen een uitdaging zijn…

Als een van de afzenders om de een of andere reden plotseling de aandacht trekt van de anti-spam handlers (DCC, SPAMHAUS en de 80 anderen) dan zal de score al snel stijgen, mogelijk net de grens overgaan naar een “slechtere” klasse…

Een mailing / distributie van een leden blad oid kan je score zomaar beïnvloeden…, helemaal als een of twee van de leden bv. het expliciet als spam bestempeld in plaats van uit te schrijven dan ben je snel behoorlijk de sjaak.

Ik heb forward en reverse IPv6 volledig onder controle, dus dat zit wel goed. Hotmail is inderdaad een uitdaging. Ondanks dat je alles goed zet (spf1, dmarc, dkim,…) ben je daar snel spam als je binnen een mindere ip range zit.

Heel gek. Ik ontvang regelmatig bibliotheeknieuws. Belandt dan in de spambox, maar hoe vaak ik ook (in de webmail) aangeef dat het geen spam is, het blijft in die spambox komen.

Neem het adres op in de list met adressen die nooit spam zijn.
Mijn Freedom → E-mailaccount → Spamfilters → Nooit als spam markeren

En dat voor elke email box die je bij Freedom hebt

heb ik inderdaad overwogen, bedankt.

Bleek ik dus al gedaan te hebben, maar dat helpt ook niet.

2 likes

Ik denk dat ik deze topic maar weer eens leven in ga blazen. De vorige keer heb ik een bronversie moeten sturen van de mail’s die in mijn spambox kwamen en toen was het opgelost. Overigens wel erg lang gewacht tot ik antwoord kreeg via de mail.

Nu zijn we weer een aantal maanden verder en opnieuw komen mijn mail berichten in de spambox binnen. Nu heb ik dit enkele weken geleden ook al aangegeven via de mail maar nog geen antwoord ontvangen. Vandaag maar weer opnieuw een mail verzonden aan de helpdesk. Omdat ik bang ben dat deze weer op de grote stapel komt te liggen, laat ik hier ook maar even een berichtje achter. Uiteraard met de hoop dat Freedom mijn mail dit keer iets sneller oppakt en het probleem weer oplost.

En ook ik heb de binnenkomende mail al in de Niet als spam markeren instellingen geplaatst maar krijg ze toch binnen in de spambox.

Ja precies, ondanks het spamfilter, toch veel berichten in de spambox. Zoals bibliotheeknieuws, om maar een voorbeeld te noemen. Op den duur gaat dat irriteren.

2 likes

Juist, het irriteert me behoorlijk. Ik moet elke keer alle mail uit mijn spambox zien te vissen die daar niet horen. En het zijn alleen die mailtjes die ik Freedom al eens eerder heb toegezonden. Andere mail, die in de spambox terecht komen, dat is ook echt spam en is niet eens aan mijn @freedom.nl mail toegezonden. Dat is dan ook weer zo vreemd, want ik zou verwachten dat ik dan ook echt spammail binnen krijg voor dat mail adres.

Hoe dan ook, ik hoop dat Freedom hier echt iets mee gaat doen en heb opnieuw een mail toegezonden.

En wat ik ook probeer, toevoegen aan contacten, spamfilter bijwerken, aanmerken als “geen spam” bibliotheeknieuws blijft in de spambox terechtkomen.

Herkenbaar probleem. Het zou wel moeten doorkomen wanneer je in MijnFreedom de verzender van die mail opneemt als nooit spam.

Komt het dan nog in je spammap, maak een ticket en stuur de betreffende email (forward als attachement) met alle header details voor verder onderzoek naar de helpdesk.
In de headers staat o.a. de spamscore en één van de criteria is dan erg hoog.

Ik heb inmiddels al 3x een mail toegezonden aan Freedom met de vraag dit op te lossen maar tot op heden nog geen enkele reactie ontvangen. Teleurstellend, zeker! Ik heb me er maar bij neergelegd maar blij ben ik zeker niet.

En ja, ook met header details.

Vraag, uit interesse, wat de spamscore/informatie is in/van die headers ?
Kortom, waarom belandt die mail in de spam… of staat at daar los van.

Vwb helpdesk respons, eensch dat het karakter ontstaat dat wanneer het even wat moeilijker is dan wat in de helpdeskpagina staat… er simpelweg niet of zinloos wordt geantwoord.
Lastig is wrs ook dat de helpdesk zelf geen directe toegang heeft (zal hebben?) tot de mailllogs van Soverin.

Misschien voor de hand liggend en overbodig, maar de whitelist is per e-mailadres. Als je dus in je hoofd account inlogt op Mijn Freedom en daar een e-mailadres op de whitelist zet, dan is dit niet automatisch ook voor andere mailboxen (bijv. onder eigen domein of een extra @freedom.nl mailadres) actief. Daarvoor moet je op Mijn Freedom inloggen met het e-mailadres en wachtwoord waar het om gaat, elke mailbox heeft zijn eigen whitelist.

1 like

Altijd gedacht dat ik alleen maar op “mijn freedom” kon inloggen, maar inderdaad met mijn eigen domein gaat het ook. Dus uitgeprobeerd. Nu afwachten… Dank voor de tip!

1 like

Graag gedaan :slight_smile:

Dan is het in ieder geval duidelijk waarom je e-mailadressen als vertrouwd kon toevoegen tot je een ons weegt en het geen verschil maakte, dat zal vanaf nu vast beter gaan. :slight_smile:

1 like