Meerdere telefoonnummers naar Freedom porteren?

Heb momenteel via http://mobiel-bellen.com/ een bedrijfstelefooncentrale via internet voor twee telefoonnummers.
Daartoe gebruik ik twee telefoontoestellen: voor het zakelijke telefoonnummer gebruik ik een Grandstream GXP2100 toestel (aangesloten via een LAN kabel),
voor het privé nummer een Siemens Gigaset C47H, aangesloten via een Gigaset N300A-IP (aangesloten via een LAN kabel).
Met de bedrijfstelefooncentrale wil ik binnenkort stoppen omdat ik met pensioen ga. Dan wil ik de telefoonnummers onder brengen bij Freedom.

  • Hoe meld ik bij Freedom dat ik naast mijn huidige (alleen nog) internet abonnement ook telefonie wil?

  • Nu lees ik dat bij Freedom maar één telefoonnummer mogelijk is. Wat te doen met het tweede telefoonnummer?

  • En moet ik ze wel porteren naar Freedom?

  • En als de eventuele portering heeft plaatsgevonden, wat dan te doen?

  • Kan ik dan de Grandstream direct op een lan-poort aan sluiten zoals dat nu het geval is? Via “Eigen telefoonnummer inrichten” in de FRITZ!Box7590 bullet “IP-gebaseerde aansluiting”? Wat vul ik in bij Telefonieprovider? Of loop ik nu te hard van stapel?

  • Of kan hij aangesloten worden als een ISDN toestel en dus in de Fon-s poort?

  • Hoe sluit ik de Siemens C47H aan? Volgens mij is dat een DECT-toestel en toen ik nog bij KPN zat stond er een basisstation tussen die op de KPN-landlijn aangesloten was. Het basisstation van zo’n DECT toestel kan dus in de FON1 poort? En lees ik het goed, kan ik de C47H zonder basissattion aansluiten op de FRTITZ!Box7590.

Ik ben vast nog niet compleet, maar ik heb het overzicht ook nog niet.

Waar kan ik duidelijkheid verkrijgen? Of wie kan mij op weg helpen?

Ik zou alles op de FritzBox prikken, eventueel een nummer overzetten naar Freedom en/of “de rest” of alles naar CheapConnect, hier mee detail:

  1. Nummer porteren is doorgaans simpel en zo te lezen bij Freedom maar met één nummer kan.
  • verder geen belang maar wanneer je het overzet naar CheapConnect, kan alles wat je wilt.
  • later kan wanneer Freedom aka. Voys er wel klaar voor is, dan die nummers weer doorporteren.
    NB: met porteren nooit zelf nummers gaan opzeggen, desnoods neem je eerst een tijdelijk CC nummer om daarmee te experimenteren. dat abbo zeg je dan op of gebruik je om bestaande nummer naartoe te porteren.
  1. qua apparatuur, zo te lezen, zou ik alles op de Frtiz7590 inprikken ?
  • heeft een complete telefooncentrale die zowel als client naar telefonieprovider en server werkt voor voip thuis.
  • Je DECT is kwestie van je Siemens er aanmelden of desnoods met basis via één van de FoN poorten.
  • de Grandstream (voip) aangesloten in het LAN, meldt je als (apparaat) client aan op Voip van en geef je vervolgens een intern nummer (waar de Fritz het externe nummer naartoe doorzet).
  1. Connectie maken met de voip provider is dat op de Fritz instellen (userid/pass/voipserveradres).
  • Je kan op de Fritz zo je wilt, meerdere providers (als “telefoonnummer”) configureren.

Voys (voipgrid) kan het zelf wel, maar dan moet je direct met voys contact opnemen.
Ze kunnen voorzien in zowel trunk verbindingen als een “virtuele centrale” in de cloud.

@Noci Heb vandaag gebeld met Voys. Ik kan overgaan naar hen met de twee telefoonnummers, maar dat kan alleen als bedrijf (inschrijving KvK) en daar ga ik nu net mee stoppen. Eigennummer.nl is ook een optie, is een onderdeel van Voys, maar ook alleen zakelijk.
Ga de optie bij CheapConnect ook bekijken die door @anon0224 werd genoemd.
Wordt vervolgd.

Ja, ja en dan zeggen ze dat het zo eenvoudig is. Voor mij is het allemaal nieuw.
Een poging: Bij CheapConnect gekeken en volgens mij kan ik zo mijn bestaande twee telefoonnummers daar naartoe overhevelen. En als ik dan VoIP-Trunk gebruik dan schrijven ze op de website:
“Met de VoIP-trunk kun je jouw uitgaande gesprekken via CheapConnect laten lopen, zonder dat hier persee je inkomende gesprekken ook via CheapConnect loopt.”
Maar hoe komen dan de inkomende gesprekken in mijn VoIP-telefoon?
En bestaat er dan de mogelijkheid om bij VoIP-Trunk ook de inkomende gesprekken via CheapConnect te laten lopen en wat kost dat dan?
En niet onbelangrijk: Hoe configureer ik alles? Er staan handleidingen op hun website, maar de FRITZ!Box7590 staat er niet tussen.
Morgen maar verder.

VOIP Trunk vereist een PBX (=centrale) je kan die of zelf runnen (FusionPBX, of 3CX( of ergens op het internet hosted… (veel aanbieders).
Voor zover ik weet valt een Fritzbox onder een TA.
(Bij een trunk worden verschillende nummers en bel aanmeldingen via ander login account ).

Het is echt super eenvoudig en ik geef toe dan het zeer overweldigend kan zijn. Daarom denk ik dat het goed is om eerst te experimenteren met een nieuw nummer zodat je oude nummers blijven werken zoals ze nu doen. Wil je er niets van weten is beste om iemand inhuren om dat voor je te doen.
NB: wil je een handleiding kijk bij FAQ Freedom Bellen | Freedom maar ook FRITZ!Box 5490/7581/7583 telefoonnummer instellen (xs4all) staat stap-voor-stap info. Het type Fritzbox maakt niet uit, het 7590 model kan sws alles.

Je vraagt bij CC de voipnummers (en je krijg op je userid, gratis een trunk voor later, zo ja dat wilt gaan gebruiken). Daarnaast zijn er aanvullende losse belaccounts die zijn gebruiken om meer meer apparaten apart aan te melden. Standaard krijg je per telefoonnumer, d8 elke twee belaccounts.
Ik heb bv een los inlogaccount op mijn userid die ik in auto gebruik om rechtstreeks op/via CC te bellen of/dat ik thuis zit.

De Trunk gebruik je alleen wanneer je zelf een telefoomcentrale draait, zoiets als 3CX of bv Asterisk, ook erg leuk om mee te spelen. Maar goed, die heb je niet. Wat je wel hebt is een Fritzbox.
Wat je (straks) dan kunt doen is je nummers naar CC porteren overzetten en die

  • twee nummers (elk apart) in je FritzBox zetten 'telefoonnummer" (zoals @Noci noemt zg. TA)

So far zo good. Nu nog je apparatuur. Je DECT en Grandstream koppel en meldt je fysiek aan op/in je Fritzbox

  • waar ze dan een intern belnummer krijgen
    (ik gok) #610 voor de eerste DECT en #620 voor de eerste voip (Grandstream).
    Die twee apparaten kunnen dan ook met elkaar bellen en worden doorverbonden met zo je die nog hebt, een ordinaire draadtelefoon op de FoN poorten.

Op elke van die telefoon 'devices" vertel je naar/op welk inkomende extern telefoonnummers moeten reageren en uitgaande nummer ze moeten gebruiken. De mogelijkheden zijn daarin verder eindeloos. Je kan CC gebruiken als VoiceMail (je belt dan vanuit je eigen nummer, het eigen nummer), handiger is denk ik om de Voicemailbox(en) van de FritzBox te gebruiken.

NB: wat je ws met je Grandstream (heeft d8 ik meerdere ‘lijnen’) kunt doen is één lijn aanmelden op je FritzBox en de ander rechstreeeks op/naar je CC account. Je kan dan via je FB naar of rechtstreeks via CC, in/uitbellen.

1 like

@anon0224 Dank weer, dit ga ik bestuderen.

Het heeft even geduurd, maar ik heb een oplossing.
Ben aan de slag gegaan met hetgeen hierboven is aangegeven. Dat vond ik toch erg lastig en ben er al snel mee gestopt. Toen heb ik contact gezocht met mijn huidige telefoonaanbieder en gevraagd of hij mij een ‘simpele’ verbinding kon leveren voor een schappelijk tarief. En daar zijn we uit gekomen. Ik krijg nu een SIP-trunking voor mijn twee telefoonnummers tegen een gunstig tarief. Nu de nummers in de Fritz!Box zetten en zorgen dat het werkt. Gaan we morgen mee aan de slag.

1 like

Mooi en benieuwd of je nu echt SIP trunking hebt of dat je losse (inlog) voipaccount nummers hebt ?
NB: Een trunk is één inlogaccount waar meerdere telefoonnummers mee/op worden afgehandeld. In principe zijn losse dwz aparte inlogaccounts imho te prefereren voor consumenten omdat je die makkelijk(er) kunt toepassen. Bv ook bruikbaar zonder een Fritzbox. Bij cheapconnect - waar ik verder geen enkel belang in/bij heb - krijg je altijd een eigen trunk waar je desgewenst dan je losse voipnummers op/naartoe schakelt.

Hoe dan ook. Als het goed is heb je een userid/password en een Registrar-ip-naamadres gekregen die je gebruikt om je fritzbox te configureren. Doorgaans is een proxy niet van toepassing of nodig.
Hiermee ga je dan op de Frtizbox:

  • die provider-login als ‘telephone device’ configureren waaraan je beide beide nummers op aanvoegt.
  • je eigen ‘telefoons’ afconfigureren als telefoon device
  • geef je per ‘telefoon device’ aan op/naar naar /op welk extern/intern nummer die moet functioneren.

Wat handig kan zijn is een gewone telefoon inprikken op de FB die dan gebruikt kan worden om te testen en bv jezelf te bellen. Suc6 en de eerdere links blijven handig.

Je vraagt:

“Mooi en benieuwd of je nu echt SIP trunking hebt of dat je losse (inlog) voipaccount nummers hebt?”

In de mail die ik vanmiddag ontving staat:
“Er zijn twee trunks aangemaakt, één voor prive (TRUNK250) en één voor zakelijk (TRUNK251).”

Maar ik zal het morgen expliciet vragen.

Terminologie blijft, ook voor providers, een dingetje.
Het lijkt mij erop dat je dan - in het gebruik - twee losse voip accounts hebt. Wellicht trunks, die elk dan één nummer doorvoeren en die je apart als los ‘telephone number’ in je Fritzbox gaat zetten. Je hebt zogezegd, ter onderscheid, wrs ook twee userids (TRUNKxxx??) die zo de voip/trunks onderling van elkaar zullen scheiden.

NB: De Fritz maakt bij het definieëren geen onderscheid in los of trunkaccount. Een trunk is in de FB een gewoon voip-account dat meerdere nummers vervoert en wrs in jou geval, dus een trunk met één bij/aangekoppeld nummer.

Nog een tip.

Als je een telefoontoestel in stelt in de fritzbox.
Kun je kiezen of ze op alle lijnen reageren of op een specifieke lijn.
Die optie alle lijnen deed bij mij niet wat ik verwachte.
Een vinkje zetten voor alle nummers apart, werkt wel goed.

Het verschil is volgens mij niet goed gedocumenteerd.

afbeelding

1 like

Zo, eerste stap gezet. In de FritzBox beide telefoonnummers (met de gegevens van de telefoonaanbieder) toegevoegd onder Telefonie > Eigen telefoonnummers.

Eerst beide nummers in de Grandstream werkend krijgen voordat ik het privénummer via de Siemens Dect telefoon laat lopen. Daartoe in de FritzBox onder het kopje Randapparatuur > Nieuw apparaat inrichten een apparaat aanmaken. Ik kies voor Telefoon (met en zonder antwoordapparaat) > Lan / WIFI (IP-telefoon). Geef het een herkenbare naam en in het volgende scherm maak ik de gebruikersnaam en een wachtwoord aan die ik hierna in de Grandstream weer moet invullen. In een volgend scherm telefoon selecteren en dat doe ik zoals @Erik heeft aangegeven. Na het opslaan van de gegevens volgt de authentificatie door middel van een knop op de FritzBox in te drukken. En ja, op het schermstaat nu dat alles Oké is.

Nu in de Grandstream Account 1 aanmaken voor het zakelijke nummer. Hiervoor gebruik ik ook de gebruikersnaam en wachtwoord dat zojuist is aangemaakt. Het invullen is nog even een dingetje, want voor mij is het verwarrend wat ik nou precies in de velden moet invullen. Bij iedere partij in dit proces worden dezelfde dingen soms anders genoemd. Na twee x iets verkeerd te hebben ingevuld werd het account Active. Meteen Account 2 ingevoerd en voila, het werkt.
Telefonieleverancier gebeld en die heeft voor het zakelijke nummer een “knopje omgezet” en nu loopt dat via de TRUNK en niet meer via het oude abonnement.

Maandag de Siemens aanmelden, als Dect of via de N300A-IP als LAN telefoon, daar denk ik nog even over na.

Oh ja, ik heb de Fon1 op de FritzBox ook verteld dat daar het privénummer op kan zodat ik met een heel oud druktoetsentoestel (1985!) via die lijn uit kan bellen. En dat werkt.
Voicemail stel ik ook een andere keer in.

2 likes

Tenzij je de functies van de N300A-IP wilt blijven gebruikenm, zou ik dehandset als domme DECT aanmelden op de Fritz. Scheelt weer een - te beheren - apparaat.

Terzijde, kan het leuk zijn om de N300A-IP - wat feitelijk een soort microvoip-centrale is - wel te blijven gebruiken en zo allerlei speelse experimenten te kunnen doen met de minivoip-centrale van de Frtiz e.d.

Vandaag de dect telefoons aanmeld als “randapparatuur” op de Fritz!Box (grappige benaming). Ik zag er tegen op, maar het was een klusje van 5 minuten. Eerst geoefend met een tweede dect telefoon die al jaren ongebruikt op zolder ligt. Dat ging snel, ik moest op de handset even naar
Menu > Handset > Aanmelden en PIN invoeren, het pin verscheen in de Fritzbox.
Toen voor het ‘eggie’ met het toestel dat in de woonkamer staat.

Daarna de TRUNK leverancier (zelfde persoon als waar ik tot nu toe de telefooncentrale in de cloud had) gebeld dat het ‘knoppie om kon’. En zie, alles werkte gewoon in 1 keer.

Na het rondje met het hondje bemerkte ik echter dat de PC waar ik alles op uitgevoerd had geen internet verbinding meer had. Puzzle puzzel puzzel.
Na een kwartiertje zoeken bleek de switch die tussen Fritzbox en de PC zit defect! Je verzint het niet. Gelukkig had ik er nog eentje liggen en die ingeplugd en nu werkt het weer goed.

Zucht, dat is de wet van dirkjanl Altijd als ik iets op de PC moet doen wat ikzelf niet echt begrijp, gebeurt er iets aan een van de randen wat altijd extra tijd kost. Gelukkig had ik heel de ochtend er voor gereserveerd.

Je begrijpt ik ga vandaag ook niet nog even leuk spelen met de N300A-IP :wink:

Bedankt u allen voor de reacties en daarmee de ondersteuning.

4 likes

En om het verhaal een beetje completer te maken: Vandaag de antwoordapparaten op de twee nummers in de FritzBox ingesteld.
Was toch ook weer even zoeken omdat we de berichten in onze e-mail willen hebben. Het duurde even voor ik doorhad dat het eerste e-mailadres dat je invult het adres is waar de voicemail naar toe wordt gestuurd en dat het tweede emailadres (plus wachtwoord + smtp gegevens + gebruikersnaam) het account is dat de FritzBox gebruikt om het bericht mee te versturen.
Dan een zelfgesproken boodschap inspreken en uploaden en testen. Het werkt!
Het is me ook gelukt met behulp van een eerder bericht ergens anders van @Erik om het bericht naar twee e-mailadressen te sturen. (de 2 e-mailadressen gescheiden door een komma, niets meer of minder)
Ik ga het nog leuk vinden!

2 likes

Toch nog even een vraag: Bij het instellen dat het voicemailbericht verstuurd wordt naar een e-mailadres kwam ik ook ergens tegen dat ik de naam van de afzender kon wijzigen. Standaard wordt de mail verzonden onder de naam Fritz!Box geloof ik. Maar ik kan die instelling nergens meer vinden! Wie weet raad? FRITZ!Box 7590

Heb het zelf al gevonden na een rondje met het hondje: Push-service > Afzender > Afzendernaam.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.