Met ProtonVPN geen connectie met locale apparaten

Ik heb op mijn pc protonvpn geïnstalleerd. ( pc: ubuntu 22.04 en op mijn android smartphone). Werkt prima, behalve dat ik nu geen connectie meer heb met de netwerkprinters. Die printers hebben een fixed ip4-adres in de 192.168.178.xxx-reeks.

Vanuit mijn android smartphone kan ik ook geen connectie meer maken met de google chromecasts.

Is te op te lossen met instellingen in de Fritz!box 7590?

Het klinkt alsof “LAN verbindingen toestaan” is uitgeschakeld in de ProtonVPN app. Een security feature om LAN scans te voorkomen waarmee o.a. je echte IP kan worden achterhaald.

Ik weet niet hoe het bij Ubuntu en Android werkt, maar op macOS vind je dat in ProtonVPN > Voorkeuren > Verbinding > LAN-verbindingen toestaan. Wellicht vergelijkbaar voor jou?

Even instellen met split tunneling in de instellingen.

In de Android Proton VPN app > Instellingen > LAN-verbindingen aangezet. Kan nu weer verbinden met de chromecast.
Split Tunneling ook aan, maar dat alleen hielp niet.

De oplossing voor de printer was: device URI in eigenschappen van de printer naar socket://192.168.178.24:9100 gezet.

1 like

Die tip over LAN aanzetten had @net al gegeven :wink:

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.