Migratie geslaagd!: een review

Ik waardeer de intenties van Freedom en de actieve community, mede daarom ben ik voor e-mail overgestapt naar Freedom. Met een succesvolle e-mailmigratie achter de rug leek het me goed om mijn dank uit te spreken voor de geleverde dienst en er meteen een soort review over te schrijven, die hopelijk van waarde is:

Ik kom van Kolab Now af, daar ben ik jaren geleden naar toe gegaan toen ik van Gmail wegmigreerde. Kolab Now leverde een goede en betrouwbare dienst, maar was wat overdadig qua functionaliteit en daarmee duur voor mijn gebruik, zeker als je ook een custom domein gebruikt zoals ik. Ik kan me een wat langere outage van een halve dag herinneren, maar verder was het betrouwbaar. Mijn switch naar Freedom levert mij meer mailboxruimte tegen lagere kosten, hosting in Nederland en steun aan een partij waar ik achter kan staan.

Het aanmelden bij Freedom verliep soepel, even een webformuliertje invullen, de betaling regelen en klaar is kees. De methode voor incasso aanvraag (als ik het me goed herinner) was nieuw voor me maar werkte soepel. Omdat je al standaard een @freedom.nl adres hebt kan je meteen aan de slag (bij Kolab moest ik eerst mijn DNS omzetten om te kunnen ontvangen omdat ik daar alles op het custom domein had staan). Bij de algemene instellingen was voor mij niet meteen duidelijk welke poort ik het beste kon kiezen voor SMTP. Technisch zou ik zeggen de TLS poort (SSL is van vroeger), maar na wat zoeken op internet blijkt tegenwoordig 465 de geëigende poort. Misschien een idee om een advies erbij te zetten? Na het inrichten van mijn client (er was zowaar een Evolution handleiding :smiling_face_with_three_hearts: ) vond ik direct de factuur van mijn nieuwe account. Misschien handig geweest om het ook naar mijn ‘oude’ account te sturen, maar anderzijds ook meteen een goede reden om de e-maildienst te gebruiken. De webinterface van de Mijn-omgeving vond ik wat wennen, erg grote tekst met veel menu’s die steeds verder open klappen. Ondertussen heb ik mijn weg er aardig in gevonden, maar het blijft af en toe even zoeken.

Ik ben maar meteen gestart om mijn domein te valideren, dat duurde natuurlijk wel even maar ging wel gewoon goed. Als ik het me goed herinner kon je in de wizard meteen een alias aanmaken, dat werkte prima. Ik meen me ook te herinneren dat op de pagina van de wizard ook het MX record van soverin vermeld stond, maar die pagina ik nooit meer tevoorschijn kunnen toveren toen ik inlogde en mijn domein ondertussen gevalideerd was. Ik kon de MX records ook niet terugvinden in de helpdesk, maar gelukkig vond ik ze in een post hier bij de Community terug, en dat klopte ook met mijn verwachtingen op basis van wat speurneuzerij in de DNS entries. Ik heb toen ook meteen DKIM ingeregeld, wat zoals aangegeven duurde voordat de Mijn-omgeving aangaf dat dit goed was geconfigureerd. En dan dat magische moment dat je het MX-record omzet en je de emails binnen ziet stromen, het ging helemaal goed! Ik had vooraf al een backup gemaakt van mijn emails van Kolab Now voor de zekerheid, maar ik heb van harte gebruik gemaakt van de import-service. Het was fijn dat alles mooi in een import/ mapje terecht kwam, dat gaf mij meteen de gelegenheid om de extra mappen die Kolab Now gebruikt voor bijvoorbeeld contacten en agenda’s te verwijderen.

Ondertussen heb ik al mijn clients (Evolution, Fairmail en Geary) geconfigureerd en werkt het soepel. Ik heb eenmalig inlogd op de webinterface, die ziet er prima uit en vrijwel gelijk aan Kolab Now (mooi hè Open Source Software) maar verwacht ik verder niet te gaan gebruiken. Nu nog een apart account aanmaken voor alle systeem-meldingen van mijn NAS enzo en dan heb ik het weer helemaal op orde. Uiteraard heb ik even een test gedraaid op de beveiligingsinstellingen via internet.nl en dan kom ik op een nette 90% score uit. Soverin ondersteund bijvoorbeeld nog wat oude cyphers, maar dat is begrijpelijk voor compatibiliteit. Hoe het zich op de lange termijn gaat houden gaan we zien, maar met het vaardige team van Freedom zie ik de toekomst positief in. In het najaar verwacht ik hier thuis de glasvezel dus dat wordt een mooi moment om ook van ISP te switchen en de migratie compleet te maken.

8 likes

Welkom op het forum en mooi dat je de moeite neemt een verslag te schrijven.

Super informatief ook voor toekomstige ‘switchers’.

1 like

Ik heb inmiddels de volgende scores op internet.nl:
Voor eigen webserver op home.‘mijndomein’.nl bij Freedom 100% met alleen groene schildjes
Voor eigen mailserver op home.‘mijndomein’.nl 88% met nog problemen op DKIM, ciphers (3x) en DANE
Voor de Freedom email op ‘mijndomein’.nl 100% maar nog waarschuwingsschildjes op TLS versie en Ciphers en blauwe schildjes op client-initiated renegotiation en DANE vervangingsschema.