Migreren van 1Password naar KeePassXC, StrongBox, KeePassium, BitWarden of Padloc?

Omdat 1Password mij met ingang van versie 8 verplicht om hun cloud-oplossing te gaan gebruiken moet ik een andere wachtwoord-beheerder zoeken. Lokaal of op je eigen server bewaren mag niet meer van ze, als de huidige versie 7 niet meer ondersteund wordt.

Ze hebben wel een survey ingesteld waar ze protesten verzamelen om te gaan uitrekenen of het uit kan om het nog als mogelijk te bieden, een ‘kickstarter’ noemen ze dat. Braaf ingevuld, maar ik verwacht er weinig van. Ik wacht het af.

Maar liever stap ik over naar een developer die de noodzaak hiervan zelf al begrijpt en als default biedt.

Wel hecht ik aan gebruikersvriendelijkheid omdat ik toch voornamelijk eindgebruiker ben. Als besturingssysteem zit ik sinds begin jaren 90 in macOS gevangen en daar is iOS bijgekomen. In 1Password heb ik 2.500 items opgeslagen sinds eind 2008.

Als het een open source-project is dan is dat fijn, maar ik betaal liever een beetje dan dat ik bezig ben met defecten door te geven en documenteren. Ik heb LibreOffice en Beeper al als huisdieren en mijn handen vol aan.

Ik ben me alvast aan het oriënteren naar aanleiding van de Freedom-nieuwsbrief waarin ze de grote faal bij LastPass laatst noemden.

Via de gesuggereerde KeePassXC kwam ik StrongBox op het spoor die zowel iOS als macOS ondersteunt.

En het alternatief daar weer voor, KeePassium, biedt dat weer niet, alleen iOS. En de developer heeft een Russisch klinkende naam, tja sorry, ga ik niet uitzoeken, daar haak ik af.

Ik ben zwaar bevoordeeld ten gunste van Mac-software uit Duitsland, vaak erg gedegen, maar de about us van StrongBox klinkt ook sympathiek.

In een andere draad op dit forum las ik een link naar een pagina waar PadLoc wordt genoemd.

Wie is mij al voorgegaan bij deze zoektocht en kan me ervaringen vertellen?

Ik stel me in op het exporteren vanuit 1Password als .csv en dan een tijd klooien om de juiste velden te mappen naar wat de nieuwe wachtwoordbeheerder verwacht. Als het makkelijker kan dan valt het me mee.

4 likes

Ik gebruik al jaren KeePassXC met veel tevredenheid. De browser-extensie vult automatisch wachttwoorden en gebruikersnamen in op de websites waar ik dat wil, de kluis synchroniseer ik via een clouddienst zodat mijn Android-telefoon er ook bij kan en ik daar middels Keepass2Android ook bij mijn wachtwoorden kan als dat nodig is.

Ik heb nog een tijdje F-Secure KEY gebruikt, maar los van het feit dat je hieruit je wachtwoorden niet naar een fatsoenlijk formaat kon exporteren, vertraagde de browserextensies heel veel websites enorm, dus dat was niet prettig werken. Met de overige wachtwoordmanagers heb ik geen ervaring, al vind ik BitWarden er wel interessant uitzien.

Volgens de handleiding kun je rechtstreeks importeren vanuit 1Password naar KeepassXC.

KeepassXC laat je een database in csv-formaat importeren.
Ik heb geen ervaring met de andere producten maar KeepassXC werkt heel goed op in ieder geval MacOS als Linux. Authenticatie kan met wachtwoord, key-file, een hardware token (a la Yubikey) of een combinatie van deze. Erg prettig is ook een browserplugin die redelijk (niet perfect helaas) werkt.

KeePassXC zou de database moeten kunnen converteren van 1Password

Verder heb ik nooit een browser plugin gebruikt maar een keyboard shortcut. Voordeel hiervan is dat je KeePass ook voor andere apps, niet alleen de browser, kan gebruiken.

Heb overigens geen ervaring met Keepass icm iOS.

1 like

Ik kom uit een Windows omgeving (PC en Windows Phone) waar ik KeePass gebruikte.

Eén van mijn eisen aan een password manager is dat ik de database uitsluitend lokaal wil opslaan, ik denk dat alles wat in de cloud staat vast wel een keer gejat wordt en met KeePass kan je alles lokaal houden.

Nadat Microsoft de stekker uit hun telefoons trok stapte ik over op iPhone.
Daarop heb ik zowel KeePass Touch als KeePassium gebruikt.
KeePass Touch kan niet goed overweg met attachments, KeePassium wilde ik na de inval in Ukraine kwijt vanwege de Russische naam van de ontwikkelaar…

Uiteindelijk heb ik de PC de deur uit gedaan en ben overgestapt op Mac.
Op de Mac heb ik een tijdje KeePass XC gebruikt maar ik vond dat zelf niet zo geweldig werken.

Ik ben uiteindelijk uitgekomen op Strongbox Pro met een lifetime licentie die geldig is voor zowel Macs als iPhones (lifetime omdat ik niet zo gek ben op abonnementen, de jongens van Strongbox hebben het eigenlijk liever niet).

Voor mij werkt dit ideaal, zeker als je Safari gebruikt. Je hebt dan geen browser plug-in nodig, Strongbox hoef je niet te openen als een website om identificatie vraagt, het is gewoon goed geïntegreerd.
Synchroniseren van de database tussen Mac en telefoon is simpel te doen met AirDrop.

Als je helemaal in het Apple ecosysteem zit kan je misschien ook de Apple Keychain overwegen?
Ik gebruik die niet omdat ik ook andere dingen (kopie ID en rijbewijs bijvoorbeeld) in de database heb opgeslagen.

Waarom niet gewoon Apple’s Keychain gebruiken???

TS gaf aan dat deze afhaakte bij het verplicht gebruiken van de cloud.
Keychain is dus geen optie lijkt mij.

Je bent niet verplicht om gebruik te maken van iCloud voor Keychain. Dat kun je aan/uit zetten in de Voorkeuren…

Keychain is inderdaad interessant nu, helemaal niet aan gedacht omdat ik al zo diep in 1Password zit. Dank! Ik ga het om te beginnen aanraden bij iedereen die me om advies vraagt en nu onverstandige oplossing heeft. Makkelijker dan 1Password enzo.

Maar 1Password (en dergelijke, hoop ik) biedt wel extra’s, is mijn indruk. Het aanmaken van een wachtwoord op maat (juiste aantal karakters, symbolen, etc), het overzicht van allerlei soorten van vertrouwelijke gegevens in dezelfde app, dat werk.

Ik zoek verder. Gelukkig heb ik nog even tijd voordat 1Password me dwingt.

Klopt, maar dan mis je de mogelijkheid om de ww’s op meerdere apparaten te gebruiken.

Inderdaad, maar @rrr wilde ze juist lokaal kunnen bewaren (dacht ik).

1 like

Ik heb braaf 't formuliertje ingevuld.

IMHO zou een entiteit altijd de mogelijkheid moeten hebben om het zelf te beheren. In mijn geval, zou ik een container willen kunnen starten ergens.

Nu met 1Password kan ik lokaal synchroniseren tussen de macOS en de iOS-versies van 1Password. De desktop is dan de ‘lokale WLAN server’. Hopelijk blijft zoiets mogelijk.

Ik weet niet of dat kan met Keychain, eerlijk gezegd. Wellicht heb je daar toch iCloud voor nodig.

Keychain kan alleen via de iCloud synchroniseren en is geen database file die je zelf, lokaal, kan synchroniseren

2 likes

Kortom, voor macOS/iOS-gebruikers die iCloud willen gebruiken is Keychain een alternatief voor 1Password. Maar als je dan toch de cloud in gaat met je wachtwoorden blijft 1Password superieur (maar voor sommigen meer dan strict nodig).

Een volwaardig alternatief voor 1Password tot versie 7 is er nog niet echt. Minstens vergt het een arbeidsintensieve puzzel om .csv-bestanden met wachtwoorden over te zetten waarbij je compromissen moet maken. Notities moet je eruit halen en op een andere manier opbergen enzo.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.