Mijn IP adres is op Wikipedia geblokkeerd

Ik kwam er net achter dat een heel subnet (91.132.40.0/22) waar m’n IP adres (91.132.XX.XX) binnen valt op de blokkeerlijst van Wikipedia staat. Blokkade is van nadat ik m’n glasvezel heb gekregen.

Is echt vet irritant. Ik kan niet eens overleggen met degene die me geblokkeerd heeft, want ik heb daarvoor geen rechten. Uiteindelijk maar een e-mail gestuurd naar info-nl@wikimedia.org. Heeft dat zin? Op de contact pagina staat een eng verhaal over proxies (maar die gebruik ik dus niet).

Verder: ik had laatst ook een blokkade op lijstjes-pagina van bol.com. Kan het zijn dat m’n IP adres nog op een lijstje staat van foute IP-adressen? En dat freedom misschien wat van die foute IP-adressen gekocht hebben?

@doekman Het is niet handig om je IP-adres op het openbare internet in een post neer te zetten. Dus heb ik deze even aangepast.

Ik kan het subnet niet vinden op Lijst met globaal geblokkeerde IP-adressen - Wikipedia. Dus ik ben benieuwd hoe jij erachter bent gekomen dat jouw IP-adres geblokkeerd lijkt?

In principe heeft Wikipedia ook IPv6, dus ik zou verwachten dat je via IPv6 de pagina nog gewoon zou moeten kunnen benaderen wanneer IPv4 geblokkeerd wordt.

Een blokkade op basis van IP voor een bepaalde pagina is vreemd. Ik zou verwachten dat je dan voor de volledige website geblokkeerd zou zijn. :thinking: Ben ook hier dus benieuwd hoe je tot de conclusie bent gekomen dat het hier om een IP-blokkade ging.

IP-adressen worden door Freedom zo schoon mogelijk gemaakt voordat we deze uitleveren. Natuurlijk geeft dit geen 100% garantie dat de IP-adressen geen problemen opleveren, maar we doen wat we kunnen.

Dank voor het verwijderen van m’n IP adres.

5 minuten voor je reactie kreeg ik een reactie van Wikipedia dat de blokkade is opgeheven.

Ik kwam erachter dat m’n IP geblokkeerd was doordat ik als ingelogde gebruiker en Wikipedia-pagina wilde aanpassen. Toen kreeg ik een blok-scherm, met deze tekst:

Uw gebruikersnaam of IP-adres is geblokkeerd.

Indien u enkel Wikipedia wenst te lezen is dit van geen enkel belang. U heeft toegang tot alle aanwezige informatie.

De blokkade is opgelegd door ‪XYXYXY. De opgegeven reden is: Open proxy - Nadere informatie

• Aanvang blokkade: 7 aug 2023 13:12
  • Einde blokkade: onbeperkt
  • Bedoeld te blokkeren: 91.132.40.0/22

Het is mogelijk dat je IP-adres is geblokkeerd omdat u via een mobiele internetverbinding of een open proxy bewerkingen in Wikipedia probeert uit te voeren. Deze netwerken wijzen dynamische IP-adressen toe die om beveiligingsredenen standaard zijn geblokkeerd.

Uw huidige IP-adres is 91.132.XX.XX. Blokkadenummer #NNNNNNNN. Vermeld alle bovenstaande gegevens als u ergens op deze blokkade reageert.

Deze melding kreeg ik in Safari. Het was IPv4 inderdaad; geen idee waarom geen IPv6, dat zie ik inderdaad ook regelmatig.