Mijn Televisie heeft alleen een SCART aansluiting. Hoe sluit ik dit aan?

De televisieontvangers die we kunnen leveren hebben geen normale SCART aansluiting. Je kunt ze wel op 2 manieren via SCART aansluiten, maar we ondersteunen beide manieren niet.

Wil je de televisie toch aansluiten via SCART, dan heb je de volgende opties:

  • (alleen bij de Amino Aria 7) Sluit het aan met een kabel van de 9pin mini-DIN SCART kabel. Deze wordt niet standaard meegeleverd en zal zelf aangeschaft moeten worden. Ze zijn o.a. te koop bij Reichelt

  • Schaf een HDMI naar SCART omvormer aan. Deze zijn vaak niet meer dan 15 euro en hiermee kun je het signaal van HDMI naar SCART omvormen. Let er daarbij wel op dat deze adapters vaak van USB-stroom voorzien moeten worden. Zorg dus voor een lege USB poort in de buurt van de adapter. Ook deze zal zelf aangeschaft moeten worden. Ze zijn o.a. te koop bij Bol.com

Freedom ondersteunt alleen het aansluiten van de Amino direct op de televisie voor beeld en geluid op de televisie zelf.

Als je wat besteld, let dan op dat je de juiste versie besteld. Er zijn namelijk ook Scart naar HDMI converters, en die moet je dus niet hebben.

HDMI naar Scart converter, 17.50 bij onlinekabelshop. Je hebt dan wel een scart kabel en een hdmi kabel nodig.

https://www.onlinekabelshop.nl/hdmi-naar-scart-converter

Een andere optie is een mini din naar scart kabel. Was even zoeken, maar die heb ik bij Conrad gevonden voor 9.50 euro. Dat is een bedrag waarvoor zelfs ik als techneut mijn soldeerbout niet voor aan zou gaan slingeren.

https://www.conrad.nl/p/speaka-professional-din-aansluiting-scart-av-aansluitkabel-1x-mini-din-stekker-1x-scart-stekker-150-m-zwart-1574944

1 like

Even uitgezocht of deze kabel wel echt mini din 9 pins is. Volgens Conrad zou die voor de XORO HRT 8772/8780-ontvangers bedoeld zijn, en die is inderdaad voorzien van mini din 9 pins. Zou dus moeten werken.

Helemaal mee eens Ronaldbbnl :v: :+1:.

1 like

Ik heb de SpeaKa Professional 1574944 (Mini-DIN naar Scart) kabel van Conrad gekocht, maar i.c.m. mijn oudere Philips TV blijkt deze geen beeld te geven. Het Amino kastje en de TV “zien” elkaar kennelijk wel op de juiste ingang van de TV, maar meer dan een blauw scherm zonder geluid komt er niet.
Met een HDMI naar Scart converter (een minder gewenste oplossing, verstoort de standby stand van de TV) lukt het krijgen van beeld en geluid wel.
Heeft iemand een vergelijkbare ervaring met deze SpeaKa kabel en/of een betere oplossing?
Ik heb overigens vandaag 3 Amino’s aangesloten, behalve deze kabel issue zonder problemen. Dus een zeer tevreden Freedom klant!
Aanvulling op mijn eigen bericht is dat ik zojuist elders in een post een melding zag over een pijltje op de Mini-DIN stekker dat de richting van de signalen aangeeft. Terwijl Conrad beschrijft dat deze kabel is bedoeld voor doorgave van Mini-DIN naar Scart, staat het pijltje in de andere richting. Dat zou zo maar eens kunnen verklaren waarom dit niet werkt. Suggesties zijn nog steeds welkom.

Het lijkt erop dat dat pijltje geen functie heeft, kijk ook even in https://community.freedom.nl/t/ik-wil-mijn-oude-stereo-installatie-aansluiten-kan-dit/160/3
Daar heb ik de pin layout van Scart en mini din 9 pin geplaatst.

1 like

In tegenstelling tot de vorige ontvanger levert de Amino bij het HMDI signaal geen 5 volt spanning af voor een SCART omvormer. Het ware handig als dit door Digital en Freedom als belangrijk verschil en bron van problemen aan de klanten zou zijn meegedeeld. De usb poort aan de zijkant van de Amino geeft wel die 5 volt af waarmee de SCART-omvormer, in mijn geval Marmitek, genoegen neemt.

Frederique, het kabeltje van Reichelt werkt prima bij mijn oudere model Philips Matchline toestel.
Met groeten,
Carlo

2 likes