Modem XS4ALL houden?

Ik heb nu een FRITZ!Box van XS4ALL/KPN: de 7581. Gaat XS4ALL dit terugvragen als ik overstap naar Freedom? Of kan ik het gewoon houden en blijven gebruiken? In het verleden hebben ze de oude nooit teruggevraagd als ik een nieuw modem aanvroeg. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik werd een paar maanden geleden bij mijn overstap gevraagd door XS4ALL om de 7581 terug te sturen.

In het verleden bij XS4all heb ik nooit het modem hoeven terugsturen bij een modemvervanging door XS4all, maar vorig jaar bij de overstap naar Freedom moest de 7581 wel terug.
Dus ga er maar van uit dat hij teruggevraagd wordt.

Deze wil XS4ALL wel graag terug hebben als ik het goed begrijp.

Daarnaast is de 7581 een modem welke niet echt meer actief ondersteund wordt door AVM (er is laatst wel een kleine update voor gekomen, maar verwacht eigenlijk dat dit de laatste was). Zie ook Beveiligings-updates per type FRITZ!Box | Freedom

Zoals hierboven al aangegeven, als je het contract beĆ«indigt moet de apparatuur terug. Je krijgt een brief waarin dat staat, en ook de boete die je moet betalen (iets van ā‚¬ 90 meen ik, maar het kan nu een ander bedrag zijn) als je het niet doet.

xs4all vraagt of je hem terugstuurt, maar ze kunnen je geen ontvangstbevestiging sturenā€¦

Ze dreigen je 90 euro (uit mijn hoofd) in rekening te brengen als je hem niet terugstuurt.

Met andere woorden: je loopt het risico dat je een perfect werkend modem (als hij tenminste nog supported is) in bezit krijgt waar je misschien eenmalig minder voor moet betalen dan als je hem zelf zou kopen.
Klinkt als een goed alternatief voor het huren van een modem bij Freedom. Bovendien is het beter voor het milieu omdat er dan niet een goed werkend apparaat weggegooid hoeft te worden.

Ik heb bij mijn overgang gewoon het xs4all modem in mijn meterkast laten hangen -if it aint broke donā€™t fix it-, en heb nooit een rekening ontvangen. Maar ā€œbehaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie in de toekomstā€ :slight_smile:

1 like

Bij vervanging was er minder druk om het oude modem terug te krijgen, want er is immers een probleem meeā€¦
Je huurt (huurde) het modem, dus is het wel zo fatsoenlijk om hem gewoon terug te sturen. ( ā€¦ is ā€˜houdenā€™ een vorm van diefstal ?!? ā€¦ ) Het modem IS gewoon van de vorige provider. Volgens mij een vorm van normbesef.

Houd je hem toch, dan heb je een FritzBox in huis, die (bijna) niet meer wordt ondersteund door AVM.

Er zijn dus 3 verantwoorde keuzes:

  • modem via Freedom.NL voor slechts ā‚¬ 2 per maand (je hebt garantie op een goed werkend modem; eventueel vervanging bij echte modem-problemen)
  • bij toetreding goedkoper zĆØlf een gloednieuwe FritzBox kopen, die dus waarschijnlijk nog minstens 5 jaar door leverancier AVM wordt ondersteund en geĆ¼pdated
  • zelf de tweedehands markt op gaan en een eigen modem kopen; waarschijnlijk goedkoper, maar ā€˜garantie tot de stoeprandā€™ Om niet aan heling te doen, kun je de verkoper vragen om aan te tonen dat het ding ĆØcht van hem isā€¦

Dat zijn mijn overwegingen bij dit topic, doe er mee wat je wilt. ( Vrijheid is ook belangrijk bij :spraydot: Freedom )

2 likes

Dat is hier opgehouden met de 7170
Daarna was het een modem van de provider.
Ze zijn het wel eens vergeten, bij het verlengen van een contract.
Maar dat is mij nooit overkomen. Sinterklaas had voor mij andere cadeautjes.

Hier de begeleidende brief liggen van Xs4all over het terugzenden van de in bruikleen gegeven modem. Vooraf had ik een support aanvraag gedaan bij Xs4all en die zei dat er geen prijs bekend was om die over te nemen en ik zou hem sowieso terug moeten zenden.

Nu kreeg ik de doos voor het terug zenden van het modem en daar zat een brief bij met daarin de tekst. Dat als ik het modem niet terug zou zenden er ā‚¬ 99 in rekening gebracht zou worden. Ik hou de 7590 en verwacht dat ik na een herinnering mijn bankrekening vanzelf die ā‚¬ 99 gaat afstaan aan Xs4all.

Ik heb er over nagedacht om een modem van Freedom te huren en dat zou dan nu de 5530 zijn en dat is 50 maanden maar ā‚¬ 2 of er vanuit gaan dat de 7590 minimaal een levensduur gaat hebben van 7 jaar.

Hou ook even rekening met het volgendeā€¦

KPN Netwerk is in rap tempo gebieden aan het verglazen.

Als je eenmaal een glasaansluiting hebt (en of je die nou wel of niet gebruikt doet er niet toe), drie jaar later gaat de stekker uit de DSL-lijn en dan moet je over naar iets anders (glas, kabel, ā€¦).

Dat kan betekenen dat de xDSL modem/router die je nu hebt korter bruikbaar is dan zijn technische levensduur.

Daar kan je je nog wel eens in vergissen. :wink: Bij Freedom houden we dat netjes bij.

3 likes

Vergeet de NTU niet.
Als je geen 5490 of 5530 hebt en je gaat over naar glasvezel.

Ter Info: Hoe oud een frizbox is, kun je hier zien.
https://www.router-faq.de/?id=fb&fb=fbdate

De FritzBox kan toch aan de NTU aan het glas worden gehangen ?
Dat kost je alleen wel Ć©Ć©n van de LAN-poorten, dacht ik.

Die rekening kan wegblijven,
een goed getraind geweten blijft
tot alles wordt overgenomen door Altzheimer.

Dit adviseren we eigenlijk niet.

Bij Freedom hebben we zelf geen NTUā€™s die we kunnen sturen mocht deze bijvoorbeeld defect raken. Dan zul je dus zelf voor een vervangende NTU moeten zorgen.

Mocht je een eigen modem via LAN willen aansluiten, dan kun je inderdaad dit op een NTU doen (deze wordt meestal niet terug gevraagd), maar dan natuurlijk op eigen verantwoordelijkheid.

Bij de 5490 en 5530 raak je dan inderdaad een LAN poort kwijt. Op de 5530 zijn de LAN-poorten schaars kan ik je vertellen.

Het retourlabel die op de doos gaat heeft een nummer die waarschijnlijk mij koppelt aan het retour gezonden modem en voedingsadapter van Xs4all.

De NTU hoeft niet retourgezonden te worden en is waarschijnlijk van de KPN en hoort bij FTU die ook van hun is.

Ik gebruik de NTU niet. Van het kapje wat van de FTU afkwam heb ik een versie gemaakt die direct op de SFP kan aangesloten worden met behulp van een verloopstuk en kabel.

Het verloopstuk klik je erin en de kabel is even prutsen en een opening aan de zijkant vijlen om de kabel naar buiten te brengen. Dicht klikken en je kunt het geheel aansluiten.

zie ook AVM -Duitstalig- overzicht produktondersteuning Fritz!Box waar je de huidige ondersteuning per modem kunt vinden. Als het Fritz!OS erg achter loopt, dan moet je jezelf gaan afvragen of je jouw modem nog lang wilt gebruiken (qua veiligheids-updates)

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.