Monitor as tv screen

Ik heb me ook nog even verdiept in kleurweergaves enzo, dat is voor mij ook nieuwe materie :slight_smile: .

Als ik deze wikipedia pagina mag geloven: RGB color spaces - Wikipedia

HDTV uses the BT.709 color space, later repurposed for computer monitors as sRGB.

Dat zou betekenen dat je dus een monitor moet hebben die je op sRGB colorspace kan instellen.
Vooral (iets) duurdere modellen bedoeld voor beeldbewerking hebben daar een instelling voor, zo kwam ik bijvoorbeeld deze tegen: ProArt Display PA329CVļ½œMonitorenļ½œASUS Nederland
Extra pluspuntje is dat die ook al netjes gekalibreerd zou moeten zijn, dan zou dat goed moeten komen, toch? Gezien alle features die erop zitten vind ik de prijs ook nog niet eens heel gek.
Over HDCP staat er dan weer helemaal niets, zowel in de specificaties als in de handleiding, en dat is dan natuurlijk wel weer een dingetje ā€¦

Edit: sRGB is toch niet helemaal goed, de daadwerkelijke standaard voor HDTV is Rec. 709 - Wikipedia en dat is toch niet helemaal hetzelfde als sRGB (zie het stukje over "Relationship with sRGB).
Een monitor als 32ā€ UltraFineā„¢ UHD 4K Monitor - 32UL950-W | LG USA ondersteund ook daadwerkelijk Rec. 709, alleen ook daar weer geen enkele referentie naar HDCP ā€¦

Ik ben begonnen met het calibreren van schermen om de blauwe zweem eruit te krijgen. Bij een high-tech bedrijf waar ik (heel kort) werkte hadden ze een Spyder 2 die ik kon gebruiken met de ArchyllCMS software op Linux. Na het zien van het resultaat, veel minder moe na dagje schermwerk, heb ik toen zelf de Spyder3TV gekocht. Deze was vele malen goedkoper dan de reguliere Spyder3, omdat daar niet de windows software bij zat (die ik toch niet ging gebruiken), maar verder wel het zelfde apparaat.

Uit nieuwsgierigheid toen ook op de plasma TV gebruikt (Windows VM op de linux laptop hielp) en met simpele instellingen kom je al een heel eind op de modernere TVā€™s (post beeldbuis). De meeste hebben wel iets aan kleurinstelling, naast helderheid en contrast. De TV hier komt niet verder dan brightnessl, contrast en colour, wat genoeg was om een rustiger beeld te krijgen.

Perfect is het niet te krijgen, het blijven ā€˜maarā€™ TVā€™s ipv professionele monitoren, maar de blauwe kleur die standaard wordt ingesteld om het TL (nu vast led) licht in de showroom te compenseren krijg je er wel uit. Je bent wel even bezig, maar ik vond het wel de moeite waard. (Dat ik dat ding voor de monitoren al had hielp :wink: )

Ik ben nog wat verder aan het kijken naar geschikte monitoren en ben deze tegen gekomen:

Het is een monitor uit een wat hoger segment waardoor hij ook features heeft die totaal niet relevant zijn voor gebruik als TV (bijvoorbeeld een KVM en USB-PD). De positieve kant is dat hij ook Rec 709 en HDCP 2.2 ondersteund en dat is voor de use-case als TV wel weer heel fijn. Het uiterlijk vind ik ook prima kunnen voor in de huiskamer, maar dat is persoonlijk natuurlijk :slight_smile: .

De ā€œofficiĆ«leā€ review van tweakers.net is erg positief, de user-reviews zijn wel wat gemengd:
Dell UltraSharp U3223QE Zilver - Reviews - Tweakers