Monitor as tv screen

MIsschien wat offtopic, dus laat maar weten als ik beter een apart topic kan aanmaken.

Mijn situatie is exact wat @sput omschrijft, en ook ik overweeg bij vervanging een monitor zodat ik geen snel verouderende en privacy onvriendelijke smart zut in m’n TV heb.
Heeft er iemand ervaring met zo’n setup? Ik kan er eigenlijk vrij weinig over vinden, enige nadeel wat ik kan bedenken is dat monitoren over het algemeen een stuk duurder zijn voor hetzelfde formaat, verder zie ik eigenlijk alleen maar voordelen :slight_smile: . Omdat ik er zo weinig over kan vinden heb ik het idee dat ik iets essentieels over het hoofd zie, maar ik weet niet wat. De tuner van m’n TV is sinds het digitale tijdperk niet meer gebruikt, dus die zal ik niet missen :wink: .

Hoi

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat monitors duurder zijn. Maar misschien hangt dit ook af van het formaat. Zelf hoef ik dus niet zo 'n ding van een paar meter.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat de primaire kleuren van een monitor iets anders zijn. Maar misschien word dat ook wel gecompenseerd.

Vr.Gr,
Rob

Een apart topic lijkt me inderdaad beter, daarom laat ik het hier bij deze ene opmerking: zoek op YouTube op ‘monitor or tv’ of op ‘monitor as tv screen’ dan vind je tientallen video’s over precies dit onderwerp, hoewel wel vaak in omgekeerde richting, namelijk of je je tv als monitor kunt gebruiken (advies: niet doen, zeker niet bij oled-tv’s), maar zeker ook over wat jij overweegt.

Ik heb hier naar gekeken en een domme monitor is belachelijk duur vergeleken met een smart TV (+50%). Nu hoef je je smart TV helemaal niet te vertellen dat je iets als wifi hebt, dat scheelt. Je kan die dingen ook dom houden en gewoon als monitor gebruiken.

Bij gelijke afmetingen en features zijn er soms best forse prijsverschillen, als ik zou moeten gokken dan denk ik dat fabrikanten stiekem best verdienen aan de data die de smart zut verzameld en naar ze toe stuurt.
Vanwege de kleuren zou ik dan kiezen voor een monitor met uitgebreide kleurinstellingen zoals bijvoorbeeld NEC die vaak op z’n monitoren heeft zitten. Uiteraard wederom duurder, maar lijkt me wel iets wat waarde toevoegt.

Dat zal ook de reden zijn dat ik het niet gevonden heb, ik heb het niet zo op google diensten :slight_smile: .

Een monitor is niet echt te vergelijken met een TV. Een monitor bekijk je typisch vanop minder dan 1 meter en een TV vanop meer dan 3 meter afstand.
Dat betekent dat een TV met dezelfde resolutie behoorlijk groter is dan een monitor en dus een lagere pixel dichtheid heeft dan een monitor. Een grote 4K monitor is iets als 32". Tegenwoordig is een “kleine” 4K TV iets als 43" en dat is al erg groot om vanop 1 meter als monitor te gebruiken.
Een grotere pixel dichtheid is technisch moeilijker om te realiseren dan een (groter scherm met) lagere pixel dichtheid. Ondanks dat is een 32" monitor niet zoveel duurder dan een 43" TV…
Maar het blijft appels met peren vergelijken…
Als je TV wil kijken ben je overigens niet verplicht om iets van het “smart” gedeelte van een TV te gebruiken. De TV heeft gewoon een HDMI ingang om gewoon een beeld weer te geven zonder dat het smart deel iets moet doen. Ik heb zelf een “smart” TV (inmiddels wel wat ouder) en het “smart” gedeelte heeft nog nooits iets hoeven te doen want hij wordt alleen maar gebruikt om het beeld dat door een losse decoder wordt gegenereerd weer te geven.

1 like

Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe “domme” TV. Mijn Panasonic 50" plasma heeft het na 15 jaar begeven. Ik word ook niet vrolijk van de “smart” meuk, dus ben ik net als jij op zoek naar een andere oplossing. Nu liep ik tegen de “signage” oplossing aan: de schermen/TV’s die achter de balie hangen met het McDonalds menu er op dus, reclame displays, etc.

Een 70 inch Philips Signage TV kost 1383 euro, zelfs minder dan een 4k van Samsung etc. Het nadeel is alleen dat het een zakelijke oplossing is, dus de vraag is of je als consument aan deze apparatuur kan komen.

Signage TV’s:

Leverancier:

Ben benieuwd wat jij hier van vindt.

Tegenwoordig is vrijwel alles voor iedereen gewoon te koop.
Ik vond meteen Digital Signage - Beamerexpert
Het zijn toch net wat andere dingen dan gewoon een monitor met hdmi of displayport ingangen…
En goedkoop zijn ze meestal ook niet…

Zelfde situatie hier. “smart” TV hangt gewoon aan HDMI en heeft geen idee van het bestaan van mijn wifi en/of bedraad netwerk :smiley:

Ik wacht ook met spanning af wanneer de 42" LG plasma hier de geest geeft. Het ding is pre HD-ready (vreet wel 1080i) en perfect. We zijn al aan het sparen voor een oled, maar vind nog maar eens een ‘kleintje’ terwijl 42" een bakbeest was in '06. (nu ben ik blij dat er vergelijkingsites zijn waar je breedte en hoogte in kan voeren. afhankelijk van de voer past 48" net, al is 42" zuiniger)

Het gaat hier ‘gewoon’ zo’n smart kreng worden, maar daar komt geen andere kabel dan hdmi in de buurt (zoek nog een scart - hdmi converter) en wifi gaat ie net als de rumba echt niet krijgen. Her prijsverschil is me te groot tussen smart en dom. Dom houden gaat prima lukken en is goedkoper dan niet smart. Eentje vinden met goed beeld (vergelijkbaar met plasma) is een uitdaging, vergelijkingen gaan meer uit van ‘iedereen wil smart’ en bekijken die troep ipv beeldkwaliteit.

In mijn ervaring is het verschil tussen televisies en monitoren het volgende:

  • Televisie is goedkoper te krijgen in een groter formaat, met of zonder smart-functionaliteit
  • Monitoren willen nog wel eens problemen hebben met HDCP. Dus het aansluiten van apparaten (zoals een STB, mediaspeler, playstation, xbox, etc.) waarbij digitale content vertoont moet gaan worden (live-tv, series, films) wil nog wel eens een probleem zijn en zwart beeld geven en geen geluid.
  • Monitoren hebben niet altijd speakers of de speakers zijn erg slecht van kwaliteit.

Daarnaast is het prijsverschil vaak te verklaren door de pixeldichtheid en de hogere verversingstijd op de monitor tegenover die van een televisie.

Al met al denk ik dat je beter af bent met het kopen van een televisie (zonder of met smart functionaliteit) dan om een monitor te kopen en deze als televisie te gebruiken.

Ik wil best een Smart TV kopen, zolang ik A) die slimme rommel maar uit kan schakelen en B) daar dan ook niet mee lastig gevallen wordt. Ik kan me herinneren dat er een merk was die iedere zoveel minuten een waarschuwing gaf die 'ie niet aan de wifi hing, die je iedere keer moest “wegklikken” met je afstandsbediening.

Voor mij geldt ook: HDMI er in en klaar. Het beeld krijgt 'ie van een Chromecast en het geluid loopt via de receiver.

Ik ben benieuwd wat de keus gaat worden.

Misschien ben ik iets TE wantrouwend jegens alle smart zut, maar zelfs als ik het niet aansluit vertrouw ik het voor geen meter. Hij kan op dat moment misschien zijn data niet doorsturen, de verzameling zal nog steeds plaats vinden. Dat betekend ook dat als hij om wat voor reden ook even netwerk verbinding heeft (al is het maar door een langswandelend open wifi netwerkje) die data alsnog verstuurd kan worden.
Daarnaast wil ik de google praktijken van de meeste TV fabrikanten niet sponsoren door er geld aan uit te geven.

Voor wat betreft de TV/Monitor discussie:

Mijn punt is dat ik ook helemaal geen grote TV wil, ik snap de race om steeds groter niet eens :slight_smile: . Sowieso is 40" ongeveer het maximale wat ik kwijt kan en dan staat ie klem, dus kleiner staat waarschijnlijk mooier. Een stap kleiner is dan snel 32" en dan kan een monitor kan dezelfde resolutie hebben als een 32" TV (meestal HD, 4K kan ook, zou ik dan puur doen om het toekomstbestendig te maken, nodig vind ik het niet).

Volgens mij verplichten ze je wel altijd om de licentievoorwaarden waarin staat “Wij zullen u bespioneren en die gegevens commercieel uitbuiten” te accepteren, of kan je ze ook gebruiken als je die niet accepteert?
Verder hoor ik ook vaak nadelen als traag werkende menu’s omdat de SoC’s meestal veel te traag voor hun taak zijn.

Ik heb nu zo’n tien jaar een monitor als tv en het bevalt me goed. Zou eigenlijk niet meer terug willen. Een paar tips:

  • De speakers zijn net als bij veel tv’s erg slecht. Zet er een soundbar oid met HDMI in/out tussen. Als je 4k wil check dan of de soundbar 4k-passthrough heeft, anders wordt het beeld gedownscaled.
  • Op bank-afstand is 4k niet een gigantische upgrade voor 1080p. Zelf vind ik de laatste prettiger op mijn 27" 4k scherm.
  • Sommige modellen van Philips doen het beter met een HDMI naar DisplayPort kabel. Met mijn oude Samsung monitor werkte de soundbar perfect, maar mijn huidige Philips scherm forceert de soundbar in tv-audio modus, waardoor er dus geen geluid is. Middels een HDMI-DP kabel is dat probleem er niet meer.
  • Het scherm moet de standaard tv resoluties ondersteunen. Mijn eerste monitor-tv had dat niet en dan krijg je langwerpige hoofden in beeld.
  • En zoals eerder genoemd zorg dat je spullen HDCP 2.2 of hoger ondersteunen.

Bedankt voor het delen van jouw ervaringen en tips, dat is erg waardevol.

Van speakers in een monitor verwacht ik inderdaad niet veel, ook nu (met een TV) heb ik audio analoog op m’n versterker aangesloten en dat bevalt eigenlijk prima, dus ook bij een monitor zou ik dat zo houden. Een soundbar is inderdaad ook een goed idee. Komt daar nog een beetje goed geluid uit? Ik zie ze wel eens in de winkels liggen en dan lijkt de ruimte me erg beperkt tov. losse speakers wat meestal vooral bij lage tonen merkbaar is, of valt dat mee?

4K ondersteuning zou ik inderdaad ook alleen doen om de boel toekomstbestendig te maken. Er komt ongetwijfeld een moment dat ik iets wil zien wat in 4K aangeboden wordt en dan wil ik niet dat de monitor de beperking is.

Voor wat betreft de HDMI-DP kabel. bedoel je dat die tussen je soundbar en je monitor zit?

Komt daar nog een beetje goed geluid uit? Ik zie ze wel eens in de winkels liggen en dan lijkt de ruimte me erg beperkt tov. losse speakers wat meestal vooral bij lage tonen merkbaar is, of valt dat mee?

De soundbars van nu zijn best goede kwaliteit, ook voor ruimtelijke weergave. Zeker met een breedte van >80cm, een subwoofer erbij en wat aanpassingen in de EQ kom je een heel eind. Mijn 2.1 setup vind ik heel goed klinken, ook in bos scenes waarbij je de vogels om je heen hoort. Maar niet zoals in de bios. Dat vind ik zelf wel fijn omdat ik niet van die overdreven effecten hou. Terwijl er ook mensen zijn die juist zweren bij de bioscoop ervaring. Het blijft persoonlijk.

Er komt ongetwijfeld een moment dat ik iets wil zien wat in 4K aangeboden wordt en dan wil ik niet dat de monitor de beperking is.

Technisch zal de downscaling ervoor zorgen dat je 4K materiaal gewoon kunt bekijken. Natuurlijk wel met wat kwaliteitsverlies al vind ik het zelf wel meevallen.

Voor wat betreft de HDMI-DP kabel. bedoel je dat die tussen je soundbar en je monitor zit?

Ja klopt:

Apple TV <HDMI> Soundbar <HDMI-DP> Scherm

Aha, ik wist niet dat in zo’n geval ook downscaling kan plaatsvinden, dat maak het probleem inderdaad een stuk kleiner. Die kwaliteit zal wel meevallen inderdaad, ik heb zelf al moeite om het verschil tussen SD en HD te zien :slight_smile: .

Hoi

Ik heb nog even op Wikipedia opgezocht hoe het zit met TV vs
monitor kleuren;
Volgens Wikipedia zijn primaire kleuren en witpunt het zelfde, maar is het gamma anders. Nu kan HDMI het gamma communiceren en de bron zou dat dan dus kunnen aanpassen. Bij sommige monitors kan je het gamma ook instellen.
Ik heb wat HD testbeeld plaatjes van Wikimedia geplukt en daar met ffmpeg wat korte MP4’s van gemaakt. Deze kan ik met mijn Dreambox tegelijkertijd via SCART (TV) en HDMI (monitor) weergeven.
Echter, ik vind het lastig vergelijken. Mijn TV is beeldbuis en de monitor LCD. Om te vergelijken zou je eigenlijk voor beide de zelfde technologie moeten gebruiken. Bv beide LED.

Ik heb ook nog naar prijzen gekeken;
Ik heb ruimte voor 30 a 40 inch. Bij die afmetingen is een TV inderdaad iets goedkoper.
Rondkijkend heb ik twee Linux TV’s gevonden. En een ‘domme’.
Wat voor mij bij een evt smart TV belangrijk is, is dat WiFi uit kan.
Immers, wat uit staat hoef je ook niet te beveiligen.
Ik heb hier maar een apparaat met WiFi: Een luchtreiniger. En die schakelt een tijdje na het aanzetten automatisch uit.
Ik heb hier alles met kabels. En printer, telefoon en settopboxen zijn
gefirewalled.
En ik wil geen TV met ‘ET phone home’.

Vr.Gr,
Rob

Als de kleurinstelling een uitdaging is, ik heb een SpyderTV 3 (oudje, niet meer in de handel, er is wel een Spyder X) om het scherm te kalibreren, voor zover dat met TV mogelijk is. Je kan zo wat instellingen optimaliseren. Als je een Linux gebaseerde media player hebt zou je zelfs zo wat bij moeten kunnen sturen via hdmi, maar dat heb ik nog niet getest.

Bij de LG plasma die ik nu heb is het beeld heel acceptabel geworden met simpel een test DVD en het meegeleverde programma. Voor PC is de FOSS argull suite een goede oplossing, voor TV heb ik nog geen alternatief gevonden.

Hoi

Kleuren van de TV instellen is niet aan de orde. Het is een oud apparaat en die moet je hiervoor openmaken.
Met mijn oude Philips uit de jaren '70 doe ik dit nog wel, maar dit is een niet te tillen Sony. Als daar wat mee is, gaat ie bij het grofvuil.

Vr.Gr,
Rob