Was even afwezig, vandaar nu pas reactie.
Wat is het bezwaar tegen ChromeOS? Dat het van Google is? Tegen Google heb ik minder bezwaren dan tegen Meta. Maar dat is weer een heel andere discussie, en die sla ik nu over.
‘Er staat me bij dat VU+ modellen niet eens meer geproduceerd worden.’
– > Wat ik op een forum vond was een bericht van 2 maart 2022 van WanWizard: ‘At the moment VU+ can’t produce any hardware anymore, as the SoC supplier has stopped production for the OEM market, and their competitors are not present in the high-end market VU+ is building for.’ Zie Vuplus support by open pli - [EN] Enduser support - Forums.
Dat wil nog niet zeggen dat je geen nieuwe apparaten kunt kopen (want die zie ik online nog gewoon aangeboden), maar ik kan me voorstellen dat de ondersteuning van de fabrikant daaronder leidt. Trouwens, wat moet ik me voorstellen bij ondersteuning als er iets hardwarematigs kapot blijkt (vanaf fabriek)? Het is een Zuid-Koreans bedrijf met een (gebrekkig) Engelstalige site (vuplus.com, als dat tenminste de officiële site is), en enkel een contactformulier voor bugs. Bellen? Nee, vergeet het maar.
Tweedehandsapparatuur wil ik niet (zeker niet apparatuur met een harde schijf erin en waarbij de vorige eigenaar ik weet niet wat geïnstalleerd kan hebben op de geheugenchips; en in een vieze afstandsbediening heb ik ook geen zin).
Blijven over de dealers (vooral satellietwinkels, en via Amazon is het ook mogelijk). Ik heb er net eentje gebeld (cardwriter.nl, aangeraden door iemand op het Ziggo-forum). Die hebben o.a. DVB-C-ontvangers van VU+. Maar volgens de (niet al te sympathieke) mevrouw die ik sprak was het beslist niet mogelijk om zo’n apparaat bij Ziggo te gebruiken. Ik heb nog gevraagd waarom ze dan wel CI±modules verkopen, maar ben het onduidelijke antwoord weer vergeten. En ik heb het nog gehad over het ACM-besluit dat eigen apparatuur mogelijk maakt, maar ze bleef erbij dat ik bij Ziggo moest wezen voor eindapparatuur.
Ik vermoed dat de mevrouw hierboven toch niet gelijk heeft. Op de site van Ziggo vond ik naderhand bovendien het volgende, onder het kopje ‘Een eigen modem gebruiken’:
‘Kan ik ook een eigen mediabox op het Ziggo netwerk aansluiten?
Ja, je kan ook je eigen mediabox aansluiten als deze voldoet aan de Ziggo specificaties, waaronder ondersteuning van CI+ versie 1.2, 1.3 of 1.4.
Daarnaast moet de mediabox om kunnen gaan met de Ziggo smartcard. Afhankelijk van de regio waar je woont, betekent dit dat het apparaat met de Irdeto dan wel Nagra versleuteling van je smartcard om moet kunnen gaan. Vraag dit na bij de leverancier of fabrikant van de mediabox voordat je tot aanschaf overgaat.’
In de onlinetekst vind je ook een link van maar liefst 25 pagina’s over die Ziggo-specificaties, in het Engels (volledige titel:
‘ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten
Ziggo DVB-C ontvanger specificatie’)
Daarna heb ik nog gebeld met de helpdesk van Ziggo en de vriendelijke medewerker verzekerde mij dat het zou moeten werken, ook in mijn voormalige UPC-gebied, met Nagra-codering. Uit de handleiding van de VU+ UNO 4K SE weet ik dat je een Xcrypt smartcard zo in het apparaat kunt steken en dat je voor Nagravision en Irdeto een CI±module gebruikt. Sleuven ervoor zitten beide aan de achterkant van het kastje.
(Moest nog wel even aan de Ziggo-medewerker duidelijk maken dat het mij erom te doen is tv, internet en mobiele telefonie bij verschillende providers te kunnen afnemen. En dat ik dus geen internetverbinding bij Ziggo heb of wil (dus ook niet de Next Mini kan gebruiken, die overigens wel heel fijn werkt, mijn vriendin heeft het sinds kort), maar juist bij Freedom zou willen blijven voor internet, en voor tv via coax bij Ziggo.)
Desondanks twijfel ik nog, want ik wil vooraf echte garanties dat het gaat werken, voordat ik geld ga uitgeven.