Ik zou bij Freedom willen blijven, maar niet-alle tv kunnen opnemen is een onoverkomelijk obstakel

3 berichten zijn gesplitst naar een nieuw topic: Monitor as tv screen

Ik bekeek zojuist de website van VU+ en tot mijn schrik gaan ze daar vol op ChromeOS inzetten, pas dus op als je een nieuwe VU+ overweegt.

Voor de VU+ Solo, Uno en andere Linux gebaseerde modellen ben je niet gebonden aan de fabrikant firmware. Het is heel eenvoudig om, bijvoorbeeld, OpenPLI te flashen. Dit is open source software met veel mogelijkheden. Zie de website van OpenPLI voor meer info.

De VU+ Uno SE die ik al jaren naar volle tevredenheid gebruik is voorzien van FBC-twin tuners. Hiermee kun je in theorie 8 kanalen tegelijk opnemen. In de praktijk zijn dat er minder, afhankelijk welke zenders je tegelijk wil kijken/opnemen.
Er zijn zowel DVB-S (satelliet) of DVB-C (terrestrial) uitvoeringen.

2e hands zijn ze vast nog wel ergens te koop.

Zo ken ik ze ook inderdaad, maar als ze zo sterk op ChromeOS inzetten als op hun website staat vrees ik dat de mogelijkheid om andere software te installeren snel gaat verdwijnen, daar zal ongetwijfeld een data gedreven businessmodel achter zitten.

Er staat me bij dat VU+ modellen niet eens meer geproduceerd worden. Vandaar dat ik zei dat ze 2e hands nog wel te verkrijgen zijn. Of een rest vooraad bij een electronica zaak.

En zolang er Linux als kernel op draait, loopt het met het “verplichte” ChromeOS wel los. Je bent helemaal vrij om er op te installeren wat je wilt, zolang de hardware het maar kan verwerken.

Was even afwezig, vandaar nu pas reactie.

Wat is het bezwaar tegen ChromeOS? Dat het van Google is? Tegen Google heb ik minder bezwaren dan tegen Meta. Maar dat is weer een heel andere discussie, en die sla ik nu over.

‘Er staat me bij dat VU+ modellen niet eens meer geproduceerd worden.’
– > Wat ik op een forum vond was een bericht van 2 maart 2022 van WanWizard: ‘At the moment VU+ can’t produce any hardware anymore, as the SoC supplier has stopped production for the OEM market, and their competitors are not present in the high-end market VU+ is building for.’ Zie Vuplus support by open pli - [EN] Enduser support - Forums.

Dat wil nog niet zeggen dat je geen nieuwe apparaten kunt kopen (want die zie ik online nog gewoon aangeboden), maar ik kan me voorstellen dat de ondersteuning van de fabrikant daaronder leidt. Trouwens, wat moet ik me voorstellen bij ondersteuning als er iets hardwarematigs kapot blijkt (vanaf fabriek)? Het is een Zuid-Koreans bedrijf met een (gebrekkig) Engelstalige site (vuplus.com, als dat tenminste de officiële site is), en enkel een contactformulier voor bugs. Bellen? Nee, vergeet het maar.

Tweedehandsapparatuur wil ik niet (zeker niet apparatuur met een harde schijf erin en waarbij de vorige eigenaar ik weet niet wat geïnstalleerd kan hebben op de geheugenchips; en in een vieze afstandsbediening heb ik ook geen zin).

Blijven over de dealers (vooral satellietwinkels, en via Amazon is het ook mogelijk). Ik heb er net eentje gebeld (cardwriter.nl, aangeraden door iemand op het Ziggo-forum). Die hebben o.a. DVB-C-ontvangers van VU+. Maar volgens de (niet al te sympathieke) mevrouw die ik sprak was het beslist niet mogelijk om zo’n apparaat bij Ziggo te gebruiken. Ik heb nog gevraagd waarom ze dan wel CI±modules verkopen, maar ben het onduidelijke antwoord weer vergeten. En ik heb het nog gehad over het ACM-besluit dat eigen apparatuur mogelijk maakt, maar ze bleef erbij dat ik bij Ziggo moest wezen voor eindapparatuur.

Ik vermoed dat de mevrouw hierboven toch niet gelijk heeft. Op de site van Ziggo vond ik naderhand bovendien het volgende, onder het kopje ‘Een eigen modem gebruiken’:

‘Kan ik ook een eigen mediabox op het Ziggo netwerk aansluiten?
Ja, je kan ook je eigen mediabox aansluiten als deze voldoet aan de Ziggo specificaties, waaronder ondersteuning van CI+ versie 1.2, 1.3 of 1.4.

Daarnaast moet de mediabox om kunnen gaan met de Ziggo smartcard. Afhankelijk van de regio waar je woont, betekent dit dat het apparaat met de Irdeto dan wel Nagra versleuteling van je smartcard om moet kunnen gaan. Vraag dit na bij de leverancier of fabrikant van de mediabox voordat je tot aanschaf overgaat.’

In de onlinetekst vind je ook een link van maar liefst 25 pagina’s over die Ziggo-specificaties, in het Engels (volledige titel:
‘ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten
Ziggo DVB-C ontvanger specificatie’)

Daarna heb ik nog gebeld met de helpdesk van Ziggo en de vriendelijke medewerker verzekerde mij dat het zou moeten werken, ook in mijn voormalige UPC-gebied, met Nagra-codering. Uit de handleiding van de VU+ UNO 4K SE weet ik dat je een Xcrypt smartcard zo in het apparaat kunt steken en dat je voor Nagravision en Irdeto een CI±module gebruikt. Sleuven ervoor zitten beide aan de achterkant van het kastje.

(Moest nog wel even aan de Ziggo-medewerker duidelijk maken dat het mij erom te doen is tv, internet en mobiele telefonie bij verschillende providers te kunnen afnemen. En dat ik dus geen internetverbinding bij Ziggo heb of wil (dus ook niet de Next Mini kan gebruiken, die overigens wel heel fijn werkt, mijn vriendin heeft het sinds kort), maar juist bij Freedom zou willen blijven voor internet, en voor tv via coax bij Ziggo.)

Desondanks twijfel ik nog, want ik wil vooraf echte garanties dat het gaat werken, voordat ik geld ga uitgeven.

@JeroenT, even een kort antwoord van mij (weinig tijd nu).
Op het Nederlandstalige deel van het OpenPLI forum zijn zat mensen die de VU+, en andere merken STB’s, in combinatie met Ziggo gebruiken. Dus dat zal geen probleem mogen zijn.

Wat ondersteuning betreft heb je helemaal gelijk. Al die dozen komen uit het verre oosten. Ondersteuning komt voornamelijk van fora.

1 like

Sinds gisteren heb ik de hoop gekregen dat het mij zou lukken om een zelfaangeschafte STB aan de praat te krijgen, ook in voormalig UPC-gebied met Nagravision-codering. Genoeg mensen op diverse fora die je willen helpen, dat klopt.

Maar gisteren las ik ook dit artikel op de site van Totaal TV:
https://www.totaaltv.nl/tests/vu-duo-4k-se-doorstaat-dit-vlaggenschip-de-ci-storm/
Waaruit ik de conclusie trek dat dat het niet een kwestie is van handleiding lezen, doos uitpakken, CI±module achterin inschuiven en klaar.

Nee, je moet altijd iets extra’s aan software installeren, omdat ‘VU+ heeft namelijk geen CI+ licentie gekocht. Daarom wordt CI+ dan ook niet officieel ondersteund.’
Dan moet je dus op het apparaat OpenPLi installeren én vervolgens ook nog op zoek gaan naar een CI±certificaat. Of VTi-software gebruiken. In beide gevallen gebruik je door hobbyisten/vrijwilligers ontwikkelde software met een certificaat dat niet koosjer is (juridisch gezien). Daar heb ik geen zin. Ik wil gewoon legaal houden.

Ik ben uitsluitend geïnteresseerd in een eigen DVB-C-recorder als ik er meteen mee aan de slag kan (zonder extra software), en erop kan vertrouwen dat ik er minstens vijf jaar plezier van kan hebben. Dus dat ik bij hardwareproblemen naar de fabrikant kan stappen, maar ook bij softwareproblemen. Maar zulke apparaten lijken niet te bestaan, in ieder geval niet voor iemand die in voormalig UPC-gebied (met Nagravision) woont.

Ik denk dat je er daarbij tegenaan loopt dat de fabrikanten andere belangen hebben dan jij. Die willen namelijk de media industrie te vriend houden (het zal me niets verbazen dat VU+ bijvoorbeeld niet “geen licentie gekocht” heeft maar die niet kan krijgen omdat de recorders unencrypted opnemen), en ze verkopen ook liever cloud opname abbo’s want dat levert meer op dan eenmalig een recorder verkopen (nog buiten extra inkomsten als data verzameling en commercieel uitbuiten daarvan, je kijkgedrag zegt veel over jou).

Ik kan me ook nog wel herinneren dat toen ik mijn VU+ kocht (inmiddels ook meer dan 5 jaar terug, dus m’n geheugen is niet al te scherp meer) dat er ook het nodige gezegd is over ondersteuning voor Ziggo en Digitenne. Ik heb ergens de indruk dat dat misschien het “officiële” antwoord is wat ze geven om niet in problemen met Ziggo/KPN te komen ofzo.

1 like

Misschien een late reactie, maar zelf gebruik ik VDSL van Freedom en TV basis van Ziggo.

Voor de TV ontvangst gebruik ik meerdere Gigablue DVB-C tuners. De hoofdtuner is voorzien van een FBC tuner en kan iets van 8 kanalen gelijktijdig streamen. Opnemen gaat rechtstreeks naar mijn NAS. Via de app van Gigablue kan je met elke smartphone, laptop of dergelijke TV kijken.

Binnenkort rolt Open Dutch Fiber hier glas uit (eerst alleen T-Mobile). Dan moet ik nog 1 jaar wachten en kan ik ook over naar glas. Niet dat dat momenteel echt nodig is, de stabiele VDSL (ca. 110mbps) voldoet goed.

De starter van deze post zou ik adviseren niet te snel over te gaan op glas. KPN zal vast niet meteen het koper af gaan koppelen denk ik.

Chris, omdat ik in voormalig UPC-gebied woon, blijkt opnemen met eigen apparatuur op een makkelijke en legale manier niet mogelijk, helaas (hierboven meen ik dat ook al geschreven te hebben). Mijn conclusie is ook gebaseerd over wat ik op Ziggo’s forum aan informatie heb ingewonnen.

Wat betreft je opmerking niet te snel op glas van KPN over te gaan: waarom niet?

Hallo Jeroen,

Ik zit ook in voormalig UPC gebied. Maar daarbij moet ik zeggen dat ik het meest basic Ziggo TV pakket heb. Dus met maar 3 HD zenders en de rest SD en zonder Ziggo-box of smartcard o.i.d. Voor.mij werkt dat perfect. Maar dus geen film- of sportpaketten.

Wat betreft mijn opmerking over niet te snel overstappen: zolang het werkt hoef je toch niets te doen? Ik zou persoonlijk niet voor de lol overstappen naar KPN. Je gaf zelf aan dat je nu niets tekort komt.

Dank, ik was vergeten te vragen naar details van je tv-pakket. Fijn die opheldering, nu begrijp ik dat je geen beperkingen hebt qua opnemen. Maar dat abonnement van Ziggo is mij te krap, ik heb zelf TV Start, ca. 70 zenders, met zo’n 60 HD. Meer zenders hoeft voor mij niet, maar heel veel minder ook niet. En ik ben ook erg gehecht aan HD-kwaliteit, wil niet meer terug naar SD.

Klopt dat ik tevreden ben met mijn huidige situatie, maar die is wel afhankelijk van het blijven functioneren van mijn huidige mediabox. Maar hoe lang blijft dat apparaat uit 2015 nog werken? Kan nog jaren goed gaan, maar ook morgen kapot gaan. Plus dat Ziggo ondersteuning kan stoppen. Dat hebben ze bij de directe voorganger van mijn model al gedaan, eerder dit jaar. Vandaar dat ik met mijn overstap niet al te lang meer wil wachten, ook al is het tegen heug en meug. Ik zou mijn mailabonnement wel bij Freedom blijven houden (op mijn zelfgekozen domein).

Zo zie je maar dat de wensen van persoon tot persoon aardig verschillen. Veel wijsheid en een beetje geluk zou ik zeggen.
Gr. Chris

Beste Jeroen,

Bij freedom neem ik Internet only af. Geen TV want ik heb gelezen dat er veel haperingen zijn met Canal Digitaal via Freedom, waarbij een setupbox nodig is. Precies om die reden nemen wij rechtstreeks bij Canal Digitaal een TV-abonnement af. Dat abonnement is bovendien maandelijks opzegbaar en een setupbox is niet nodig door gebruik te maken van de Canal Digital TV-app die op mijn smartTV is geïnstalleerd. Dat gaat erg goed moet ik zeggen en je kunt bovendien ook opnemen en terugkijken.

Is dat dan geen optie voor jou?

Wij gebruiken de setupbox ook niet meer. Zo enorm slecht.
We hebben op alle TVs in huis een (nieuwe) Chromecast. Daar zit de APP van CD, naast met name Netflix en Youtube.
Nooit gedonder.

Dat bedoel ik! Gewoon via de app. Fijne jaarwisseling!

En nogmaals mensen: Als alternatief is er ook NLZIET (extra).
50 zenders in prima kwaliteit op zo goed als alle platformen.
Bij een jaarabonnement nog net geen tientje per maand.

Ik heb dit toen als alternatief genomen voor CD en ben er nog steeds uiterst tevreden over.
Hebben ook actieve community en goede helpdesk.

Goede jaarwisseling en goed 2024 allemaal!

1 like

Bij freedom huur je inderdaad een settopbox (Amino) waar lang veel problemen mee waren maar de laatste tijd gaat het bij ons prima. Via de settopbox heb je ook gemakkelijke toegang tot alle radiozenders.
Je heb ook de app en website en het werkt ook met chromecast. Werkt allemaal hetzelfde. Opnemen van programma’s id ook hetzelfde. Zenders die je niet kan opnemen of pauzeren kan je niet opnemen of pauzeren met de app, website of chromecast.
Ja, ik vind het ook vervelend dat je regionale zenders en ook BBC1 en 2 niet kan pauzeren of opnemen, en dat je de RTL zenders niet kan opnemen, maar ook daarbij maakt settopbox geen verschil tegenover de app of site of chromecast. Het zijn de zenders die zulke beperkingen opleggen en CD is niet sterk genoeg om dit te weigeren. Als alle TV aanbieders bij alle zenders zouden afdwingen dat opnemen en pauzeren mogelijk moet zijn of dat de zenders anders niet worden doorgegeven dan zouden die zenders heel snel anders piepen. Maar geen enkele TV aanbieder wil dit doorvoeren zolang er nog een andere is die de zenders blijft doorgeven…
Of, hoe de consument steeds de zwaktste partij is doordat er geen solidariteit meer is. Samen staan we sterk, maar helaas, er is geen “samen” meer.
Waarom is er een settopbox? Omdat die multicast streamen ondersteunt. Met de app, site of chromecast is alles altijd unicast: het signaal gaat een op een van server naar gebruiker. Dus zijn er 100 kijkers voor dezelfde zender dan moet de server de datastroom 100-voudig versturen. Met muilticast stuurt de server de datastroom maar 1 keer uit en gaat die naar alle 100 kijkers. Maar als het hapert… dan ben je de pineut want is er geen recovery. Het is wachten op een “zetje” van de settopbox om de stroom weer te krijgen maar je bent wel een stuk uitzending kwijt.

1 like

Fijn om te lezen dat er nu minder problemen zijn met CD via Freedom! Ook dank voor de uitleg voor wat betreft Unicast vs Multicast. Zo leer ik nog eens iets! Ook stel ik mij daarbij voor dat er bij Multicast minder netwerkverkeer is.