Ik zou bij Freedom willen blijven, maar niet-alle tv kunnen opnemen is een onoverkomelijk obstakel

(De juiste categorie voor dit bericht lijkt nog niet te bestaan. Dat zou dan zijn: ‘De betreurenswaardige onontkoombaarheid van triple en quad play.’)

Samenvatting van onderstaande: ik zou graag bij Ziggo voor tv willen blijven, want ik kan iedere zender uit mijn pakket opnemen. Maar dan moet mijn huidige mediabox niet kapot gaan, want dan moet ik om te kunnen blijven opnemen een abonnement afsluiten met ook nog internet erbij.

Voor internet wil ik het liefst bij Freedom blijven. Maar bij televisie via Freedom kan ik slechts een beperkt aantal zenders opnemen. Dat vormt voor mij een onoverkomelijk bezwaar. Nu er bij mij sinds kort glasvezel ligt overweeg ik met pijn in het hart over te stappen van Freedom naar … KPN. Ik zou dan nog wel mail bij Freedom blijven afnemen.

Zeer uitgebreide toelichting:

Om wat voor dienst het ook gaat, televisie, internet, vaste en mobiele telefonie of energie, als het aan mij ligt kies ik steeds uit wat mij het beste bevalt. Liever betaal ik wat meer, als ik daarvoor een betere kwaliteit krijg. Dat ik daarvoor bij verschillende bedrijven moet aankloppen, vind ik geen enkel probleem.

Ik houd niet van koppelverkoop en aanbiedingen interesseren mij matig. Maar het wordt steeds moeilijker om niet te kiezen voor een aanbieder die verschillende diensten levert.

Mijn huidige situatie:

  • internet (VDSL) en mail bij Freedom

  • televisie bij Ziggo, met opnemen in HD op een mediabox

  • mobiele telefonie bij KPN, telefoontoestel ook bij KPN gekocht

Over al deze diensten ben ik tevreden. Ik zou het daarom het liefste zo houden. Maar ik ben genoodzaakt íéts te veranderen. KPN Netwerk heeft bij mij recentelijk (in juni 2023) een glasvezelaansluitpunt in de meterkast geïnstalleerd. Op termijn wordt de koperverbinding uitgeschakeld, dus voor internet moet ik óf overstappen op glasvezel óf op coax.

Over internet:

  • VDSL 2+, maximaal haalbare snelheid voor deze technologie is ook wat ik krijg, namelijk: downloadsnelheid van 222 Mbit/s en een uploadsnelheid van 33 Mbit/s. Voor mij in mijn eentje en voor wat ik met internet doe is dat allebei prima, misschien zelfs meer dan genoeg. Behalve snel is mijn verbinding ook stabiel en voordelig: € 49 per maand.

  • Stap ik over op glasvezel, maar blijf ik bij Freedom, dan zou ik zelfs voor de laagste snelheid van 50 Mbit/s twee euro per maand gaan betalen. Allemaal ‘dankzij’ de schrikbarend hoge tarieven die KPN Netwerk aan virtuele providers vraagt (en ook omdat Freedom in tegenstelling tot andere providers de kosten van dure netwerken niet middelt met goedkopere netwerken, dat vindt Freedom ‘niet eerlijk’ schrijven ze).

Over televisie:

  • Bij Ziggo neem ik digitale tv af, met opnamemogelijkheid in HD van alle zenders die onderdeel zijn van mijn pakket. Dat opnemen doe ik al sinds 2009 op een mediabox in bruikleen. Mijn huidige mediabox kreeg ik in 2015. Dat is dus een oudje, het is bovendien een apparaat met een traditionele harde schijf. Ik heb mazzel dat ik nog steeds kan opnemen, want het is geen formeel onderdeel van mijn abonnement meer. Gaat het apparaat kapot, dan zal ik wel een andere mediabox krijgen, maar dan hoogstwaarschijnlijk niet dezelfde, maar eentje zonder opnamemogelijkheid.

  • Mijn televisietoestel is uit 2009, wel full HD, nauwelijks smart, 32”. Bij aanschaf vond ik ’m behoorlijk groot en hij was een stuk platter dan de beeldbuis die die verving. Nu vind ik ’m wat klein, maar hij doet het nog prima. Beeld is uitstekend.

  • Ik kan niet kiezen voor een abonnement bestaande uit enkel tv en opnemen. Dat geldt niet alleen voor Ziggo, maar ook voor andere aanbieders. Nieuwe klanten of bestaande klanten die hun abonnement willen wijzigen, en tv-programma’s willen opnemen, moeten daarbij ook internet van dezelfde aanbieder afnemen.

  • De enige uitzondering vormt de enige (?) aanbieder in Nederland van satelliet-tv, namelijk Canal Digitaal. daarbij kun je tv-via-satelliet afnemen en bovendien kanalen opnemen, als je tenminste bereid bent om zelf de benodigde apparatuur daarvoor aan te schaffen.

  • Het product/dienst televisie bij Ziggo: van de landelijke aanbieders vind ik Ziggo de beste. Ruim aanbod in kanalen, goed werkende ondertiteling, en indien de zender het aanbied keuze uit meerdere geluidssporen (als er bij Arte een Franse film wordt uitgezonden, dan kan ik vaak kiezen tussen de afschuwelijke Duits nagesynchroniseerde versie of het Franse origineel en ik kan bovendien vaak kiezen tussen Franstalige of Duitstalige ondertiteling).

Over televisie als dienst afnemen bij Freedom:

  • Freedom heeft gekozen voor IPTV van Canal Digitaal. De indruk die ik heb gekregen is dat dat niet helemaal een vrije keuze was, maar dat Canal Digitaal de enige overgebleven optie was. Ziggo schijnt in beeld te zijn geweest, maar toen die niet verplicht werd de kabel open te stellen, maakte die zich uit de voeten. Ik ben benieuwd of KPN ooit overwogen is, of dat gedacht is door Freedom ‘jullie helpen eerst XS4ALL om zeep, dan willen we nu niet meer dan nodig is met jullie te maken hebben’.

  • Canal Digitaal is natuurlijk in de eerste plaats een aanbieder van satelliet-tv. Op een gegeven moment zijn ze ook IPTV gaan aanbieden, naar ik vermoed omdat ze zich daartoe verplicht voelden door de wens van klanten. Eventuele technische problemen, zullen wel opgelost worden. Maar wat zal blijven is dat opnemen van zenders slechts bij een beperkt aantal zenders kan, en in ieder geval niet op de voor mij belangrijke zenders BBC One en BBC Two. Ook niet bij de Duitse zenders. En omdat dat niet kan, ben ik niet geïnteresseerd in tv via Freedom. Ik kijk namelijk bijna uitsluitend ‘uitgesteld’. Ik denk dat deze situatie waarschijnlijk nooit zal veranderen, omdat het andere (= duurdere) contracten vereist tussen Canal Digitaal en bijvoorbeeld de BBC.

Over telefonie:

  • Mijn vaste lijn heb ik al jaren geleden opgezegd.

  • Als ik dan toch over zou stappen naar KPN voor internet en tv, dan krijg ik korting op mijn mobiele abonnement.

Tja, koppelverkoop is in Europa (en dus ook in Nederland) verboden, maar er zijn uitzonderingen mogelijk als je maar een heel sterke lobby hebt en domme overheden ervan kan overtuigen dat het “ontkoppelen” technisch onmogelijk is. De telecom/televisie/internet aanbieders hebben een heel sterke lobby… en vooral Nederland laat zich vrij gemakkelijk in de luren leggen.
In België is het al meer dan 10 jaar geleden mogelijk gemaakt om Internet via de kabel te krijgen zonder daar verplicht TV bij te moeten nemen. In Nederland zegden alle kabelaars dat het technisch onmogelijk was… en dus hoefde het niet. De TV diensten van Ziggo en/of KPN kunnen technisch prima onafhankelijk van de onderliggende kabel of glasvezel infrastructuur worden geleverd. Maar ze willen niet, en blijkbaar is hun wil ook wet (terwijl wij maar denken dat de tweede kamer bepaalt wat wet is…).
Dus voorlopig is er denk ik geen technisch goed werkend en ook legaal alternatief voor Canal Digitaal voor wat veel mensen willen… En wanneer een RTL consortium het opnemen van programma’s verbiedt (omdat er dan reclame kan worden doorgespoeld) dan zou Canal Digitaal kunnen besluiten om RTL zenders op zwart te zetten, maar ze voelen zich te zwak om dat te doen en dus geven ze toe aan de onredelijke eisen van RTL… Wat een zootje is het media-landschap toch…

Dankjewel voor je reactie. Wat betreft enkel internet afnemen, zonder tv: het heeft lang op zich laten wachten en volgens mij was er ook flink wat druk voor nodig, maar in ieder geval bij Ziggo kan dat (‘Internet Only’). Ook het omgekeerde, enkel tv, dat kan ook. Maar tv-en-opnemen zónder internet dat biedt Ziggo niet en KPN ook niet, terwijl dat technisch natuurlijk prima mogelijk is. Het is jammer dat het aanbod van Canal Digitaal/Freedom zo magertjes is, qua opnemen en reclame doorspoelen.
En kijken via een VPN: ik weet dat het niet mag, maar zo af en toe …

Ik vraag me trouwens af of ik nou zo’n uitzondering ben met rare wensen? Of zijn er meer mensen die iets willen kunnen opnemen, van willekeurig welke zender, om het gewoon op een tijdstip te bekijken dat beter uitkomt (want daar gaat het mij om)?

Tja TV blijft een heikel dilemma omdat de toegepaste methode, mensen in een andermans gekoppeld keurslijf duwt.

Zelf opnemen en bepalen wat je wilt doorspoelen was iets “ouderwets” eenvoudig en wordt nu (bewust?) onmogelijk gemaakt. De wens van de media industrie is hiermee tot stand gebracht. Zelfs losse media (DVD/CD/BD) is nauwelijks meer te verkrijgen en menig bibliotheek - wat onze videotheek was - verwijdert/krimpt het assortiment.

Hier doen wij aan passief verzet om geen abbo’s af te nemen om media te mogen kijken/luisteren/spelen/streamen. Wat we wel nog hebben is een satellietontvanger vv. ssd (en SD-video uitgang) om desgewenst een kijkkeuze te maken uit eveneens FTA troep die vooral lijkt te bestaan om kijkers naar een (duur) abbo te lokken.

TV kijken is bij ons al een tijdje geen hoofdactiviteit meer. Het brengt veel rust en tijd voor anderen dingen. Het FOMO gevoel duurt maar eventjes om van los te komen en dat we dan geen wetenschap van allerlei sitcoms en laat staan kraai-reclames, ervaren we inmiddels als een vorm van geluk.

Ik heb ook al zeer lang geen tv-abonnementen meer. Ik kan me prima redden met de drie ‘gratis’ zenders voor het nieuws en vermaak.
Al heb ik wel een AppleTV±abonnement :slight_smile:
Ik begrijp dat opnemen niet helemaal. Vroeger was dat inderdaad gewenst, maar in het huidige landschap kunnen we toch on demand terug kijken? Voor zover ik heb begrepen van anderen is dat bij KPN en Ziggo tot wel een jaar terug … Is dat niet voldoende?

Ook voor on demand geldt dat het maar bij een beperkt aantal zenders kan, bij alle aanbieders voor zover ik weet. BBC terugkijken op die manier kan nergens in Nederland (behalve dan met iPlayer, maar dat kan enkel met een VPN). Dus daar zul je zelf opnames van moeten (kunnen) maken. En die opnames kun je inderdaad meestal een jaar bewaren. In mijn geval (dat ondertussen dus een heel uitzonderlijk geval is) kan ik opnames oneindig lang bewaren, totdat de harde schijf van de mediabox vol is. Maar als ik iets bekeken heb, dan gooi ik het weg. Dus die harde schijf raakt nooit vol.
On demand werkt (voor de zenders waarbij het beschikbaar is) hooguit tien dagen (hangt af van je abonnement).

Ik ben toch nog steeds erg tevreden met wat er op de diverse televisiezenders te zien is. Bij de publieke omroepen (inclusief de buitenlandse) zie ik bijzondere films die ik nergens anders kan zien. Er zijn documentaires en natuurprogramma’s waar ik graag naar kijk. Af en toe een serie die je niet bij Netflix of welke streamingdienst kunt zien. En bij de BBC bijvoorbeeld Gardeners’ World.
Satelliet: ik heb gisteren een rondje in de buurt gemaakt en op één na hadden ze de schotel allemaal op het zuiden gericht. Bij mij zou ik 'm dan vanaf de schuur vooral op het dak van de buren moeten richten, dus ik vrees dat ik dan een slechte ontvangst zou hebben. Plus dat ik weinig trek heb in weer een hele studie te moeten maken van wat ik aan apparatuur nodig heb. Op zich lijkt het me wel fijn, want dan kan krijg ik tenminste het origineel in huis (bij Duitse zenders kun je dan volgens mij ook de originele versie van een film beluisteren, in plaats van de nagesynchroniseerde; dat is bij Ziggo een grote uitzondering).

1 like

Helder dat het een kijkwens is dat bij ons flink minder is geworden.

Deels komt dat omdat er in zekere teveel aanbod is en wij ook andere dingen (willen) doen. Dan niet kijken, is voor ons een methode om geen TV probleem ‘meer’ te hebben omdat we ook niet meer mee wilden doen in de kijktijdrace.
De tijd dat we via 8 tuners & beamer HT-systeem allerlei opnames en filmavonden planden, ligt inmiddels dan ook achter ons.

Op onze breedtegraad zijn de standaard satellieten (mn Astra) idd veelal zuidwaarts gelegen. Indien je links kijkend naar het zuiden geen goed/vrij zicht hebt, wordt het lastig. Het fijne van Satelliet is dat er vaak meertalige ondersteuning is en - afhankelijk van ontvanger - simpel is op te nemen.

1 like

Ik heb hier ongeveer gezelfde situatie: Internet bij Freedom, TV bij Ziggo, Mobiel van KPN. Geen haar op m’n hoofd die er over denkt om alles bij 1 aanbieder onder te brengen.

Als je bij Ziggo een “normaal” TV abbo neemt (op basis van DVB-C) dan kan je het opnemen helemaal zelf thuis regelen, daar heb je geen extra opties op je abbo voor nodig. Je hebt dan niet vanuit Ziggo de diensten als streaming, begin gemist, uitgesteld kijken, enz., maar er zijn ontvangers die ook dat voor je regelen. Voor de ontvanger kan je dan kijken naar de linux gebaseerde ontvangers met DVB-C tuners, in mijn geval (VU+ Solo2 SE) neemt die op op een USB stick, de opnames zijn naar je PC te streamen of van de USB stick te lezen als je die in een PC met linux stopt. De belangrijkste keuze waar je dan voor staat is het aantal tuners, dat bepaald hoeveel zenders je tegelijk kan kijken/opnemen/enz. In mijn geval heb ik er 2 en dat is over het algemeen genoeg, een enkele keer moet ik even puzzelen hoe ik alles op kan nemen wat ik wil, vooral zo rond de feestdagen wil dat wel eens gebeuren.

Hoi

Zelf heb ik mijn settopboxen voor kabel en satelliet 2e hands van
marktplaats. Een paar tientjes per stuk. Beide hebben oa een ethernet aansluiting.
Die voor kabel heeft een ingebouwde harddisk. Hier kan ik via FTP bij.
Die voor satelliet neemt op via NFS (Samba kan ook).
Hebben SCART en HDMI. Een van de doosjes heb ik wel eens met een
verloopstekker aan de DVI van een monitor gehangen. Dat werkt dus ook.
Als je niet gaat voor een standaard Ziggo ‘oplossing’ kan er zo veel meer.

Ook hier is er geen analoge telefoon meer. Binnenkomende gesprekken gaan via Freedom, uitgaande via Internetcalls.
Een beetje freaky setup gemaakt met Asterisk. Geeft bij onbekende bellers de locatie van de beller weer.

Vr.Gr,
Rob

Dank, die mogelijkheid was ik helemaal vergeten. En Ziggo zelf zal er natuurlijk nooit reclame voor maken. Ze vermelden wel de mogelijkheid van gewoon televisie kijken m.b.v. een CI±module, niet dat je er nog andere apparatuur aan kunt sluiten.
Mijn huidige mediabox is een Cisco 8685DVB, een dual-tuner met harde schijf. Niks mis mee. Het liefste zou ik dat apparaat houden en als de harde schijf eens kapot zou gaan (niet vreemd bij een apparaat van acht jaar oud), die willen kunnen vervangen door een SSD. Geen idee of het mogelijk is, en daarnaast waarschijnlijk ook niet toegestaan door Ziggo (ondanks dat als ik bij Ziggo weg zou gaan die mediabox waarschijnlijk niet eens terug zou hoeven sturen). Maar goed, als ik die mediabox kan vervangen door een zelfgekocht DVB-C-ontvanger dan vind ik dat ook prima. Eigenlijk fijner, alleen jammer dat mijn abonnementskosten dan niet omlaag gaan (zoals ze wel omhoog gingen toen ik in 2009 bij UPC aan digitale tv met opnemen begon).
Zou mijn huidige smartcard (als het tenminste een smartcard is, dat kaartje is tenslotte uit 2009?) dan gewoon in de nieuw aangeschafte DVB-C-ontvanger kunnen?

Dank, maar in feite hoef ik niet méér, als ik in ieder geval maar hetzelfde kan doen als nu. Dat is: opnemen op een apparaat en bekijken via mijn eigen tv (ik woon alleen, één tv-toestel is alles waar ik behoefte aan heb). Of dat bij mij mogelijk is, weet ik niet (moet ik uitzoeken, advies is welkom). Ziggo zegt dat mijn tv niet gecertificeerd is. Maar dat certificeren zegt niet zoveel, het is niet hetzelfde als testen, en getest hebben ze de mogelijkheid vast niet. Mijn tv: Philips 32PFL9604 uit 2009. Heeft wel plek voor CI+ -module. Kan mijn tv kapot gaan als ik het uit zou proberen?
Als ik de smartcard gewoon kan overzetten van mijn mediabox in een zelfaangeschafte DVB-C-recorder, dan heb ik dat liever. En als ik er een nieuwe smartcard bij Ziggo voor moet aanvragen: prima (ik las op het forum van Ziggo dat je tegenwoordig de smartcard probleemloos uit de CI±module probleemloos kunt halen, m.a.w. dat het niet meer geïntegreerd is).

Hoi

Die moest ik even opzoeken;

Ik ken eigenlijk alleen maar kaartjes, geen modules. En kaartjes heb ik altijd probleemloos overgezet.
CI - CI+ compatibility is een issue zie ik hier en daar. Sowieso zit je met nieuwe standaarden meteen weer met oude zooi die niet meer werkt. Een settopbox is dan handiger, want dan hoef je alleen die te vervangen. Of alleen maar een software update te doen.
Misschien kan je je TV ergens op een forum terugvinden. En kijken wat de ervaringen van anderen zijn.
Mijn eigen TV is vrij oud. SD en beeldbuis. Als ik die ooit vervang word het waarschijnlijk een monitor. Geluid gaat toch al via de stereo.

Vr.Gr,
Rob

Als jij een gewone beeldbuis-tv hebt, SD, dan heb je neem ik aan ook het simpelste abonnement bij Ziggo. Ik wil zelf op z’n minst mijn huidige zenders (meeste in HD) blijven ontvangen, abonnement heet TV Start, voor mij genoeg zenders. Mijn tv is wel oud, maar functioneert nog steeds uitstekend, haarscherp beeld en full HD.
Wat betreft settopboxen: ik woon in voormalig UPC-gebied, dat levert beperkingen op. Een Humax werlt bij mij niet, en de Cisco die ik heb is in bruikleen van Ziggo. Die kun je ook nergens kopen. Als-ie stuk gaat (bijvoorbeeld de harde schijf), dan zal ik 'm denk ik niet zelf mogen repareren door er een SSD in te zetten (als ik al zou weten hoe ik dat moest doen).
Blijft over een apparaat zoals @pa4wdh noemde, bijvoorbeeld de VU+ Solo2 SE. Net vond ik de (betere? modernere?) VU+ Uno 4K SE DVB FBC Twin Tuner Linux Receiver 2160p. Maar het is allemaal nieuwe materie voor mij. Wat me opvalt: je schaft dan een apparaat aan dat in de eerste plaats ontwikkelt is voor satelliet-tv. En vervolgens zijn er aanpassingen gemaakt zodat ze geschikt zijn voor DVB-C. Misschien werkt het allemaal uitstekend. Maar het vervelende is dat ik eerst veel moeten uitzoeken, om erachter te komen of het ook bij mij gaat werken. Een test die mij enkele honderden euro’s kost en mislukt, daar zit ik niet op te wachten. En van Ziggo verwacht ik niet veel medewerking, wel info van mensen op het forum van Ziggo, maar die geven natuurlijk geen garanties.

Hoi

Ik zou dus echt op moeten zoeken hoe mijn abonnement tegenwoordig heet. Ze veranderen het steeds. Het was ooit het kaalste abonnement dat ze hadden.
Ik heb een oude Humax. Ik denk met een CI ipv CI+ kaart. Zuinig op zijn zegt iedereen.

Settopboxen kunnen best wel veel omzetten. SD → HD, HD → SD, 4:3 → 16:9, 16:9 → 4:3, 100 Hz, etc. HD kan je dus op een SD TV weergeven.
Ik heb er ooit een computer monitor aan gehad. En die kan toch echt geen 25 beelden per seconden interlaced. Via HDMI en DVI kan een monitor aangeven wat ie wel kan en dat maakt zo’n settopbox dan gewoon.
Dat satelliet ding (oude Dreambox) is nog gestoorder. Als ik een
willekeurig video omzet naar en MP4 en dan TS en dat in de opnamen
directory zet, speelt ie dat gewoon op de TV af. Incl doorspoelen en pauzeren. Als het 60 fps is, maakt ie daar gewoon 25 van.

UPC heeft wel meer problemen. Ook met internet. Ik ken iemand met Ziggo zakelijk internet in UPC gebied. Eindeloos ellende. Wachten op glas en gaan dan naar Freedom.

Er zijn ook gecombineerde Satelliet en kabel settopboxen. Sommige kunnen meerdere CI kaarten in.
Het is inderdaad heel veel uitzoekwerk.

Als je kosten wilt besparen, probeer marktplaats.

Vr.Gr,
Rob

1 like

Opnemen van zenders en vooral nog doorspoelen van reclame gaat absoluut bij alle aanbieders verdwijnen. De enkele aanbieders waarbij het nu nog wel kan, komt omdat het oude contracten zijn van de begintijd van digitale tv waar die aanbieders zeer veel water bij de wijn deden om maar digitaal tv kijken bij ons door te kunnen drukken.
Het is gewoon heel erg simpel. Een commerciële tv zender verdien enkel en alleen door het uitzenden van reclame. Zouden zij aan blijven bieden die door te kunnen spoelen, dan zal geen enkel bedrijf nog reclame bij ze in willen kopen waarmee ze hun bestaansrecht verliezen en dus zullen verdwijnen.

Niet kunnen opnemen en/of reclame kunnen doorspoelen bij Freedom heeft dus absoluut niets met Freedom en/of CD te maken, maar puur en alleen omdat je als nieuwe aanbieder nieuwe contracten af moet sluiten waar deze mogelijkheid uiteraard niet meer in zit.
Ik blijf het dan ook erg flauw/kortzichtig vinden dat er nog steeds reacties komen dat mensen weg gaan omdat ze niet op kunnen nemen of reclames door kunnen spoelen.

2 likes

Dat doorspoelen van reclame in opnames ‘absoluut gaat verdwijnen bij alle aanbieders’, dat wist ik niet. Het verbaast mij niet, jammer vind ik het natuurlijk wel. Ik heb trouwens nergens gezegd in mijn oorspronkelijke bericht (want ik ben de topicstarter) dat ik om die reden wil kunnen opnemen.

Mijn verlangen om alle zenders die ik kan zien ook te kunnen opnemen, komt vooral doordat ik op een zelf gekozen moment naar programma’s wil kunnen kijken. En ook bijvoorbeeld in delen. Ik heb weinig zin om gedwongen te zijn een film van twee uur in één zit te bekijken. Bovendien wil ik kunnen opnemen om niet bijvoorbeeld midden in de nacht voor de tv te hoeven zitten. En kunnen opnemen als ik niet thuis ben.
Dat (opnemen om op een ander tijdstip te kijken) kun je toch moeilijk flauw, laat staan kortzichtig vinden.

Wat de BBC betreft: daar zit helemaal geen reclame bij, dus daar valt niks door te spoelen. Maar ze zenden wel veel programma’s uit die ik wil zien. Door het uur tijdverschil soms later dan ik wil kijken. Dus wil ik kunnen opnemen.

Dat het een kwestie van contracten is of een aanbieder (hier dus in de eerste plaats Canal Digitaal en dan vervolgens Freedom) of er opnamen van een zender gemaakt mogen worden, dat had ik al aangenomen. En ik denk dat die contracten tussen sommige aanbieders en sommige zenders (specifiek: tussen Canal Digitaal en de BBC, maar kennelijk ook Duitse zenders) er nooit zullen komen. Omdat Canal Digitaal als satelliet-tv-aanbieder is begonnen, en omdat de BBC-kanalen free-to-air zijn via de satelliet, waren er in het verleden ook helemaal geen contracten nodig. Voor de kabel en voor IPTV zijn die contracten wel nodig, en zeker als het opnemen ervan wenselijk is.

Hoi

Content doorgevers betalen auteursrechten aan aanbieders. Zonder reclame betalen ze gewoon meer.
Opnemen en doorspoelen kan wel, maar dan betaal je daar extra voor. Dit verschil vind je ook terug in de abonnementsprijzen bij Ziggo. ‘Kabel TV’, voorheen Complete, kost meer dan Start.

Zelf kijk ik dus nauwelijks kabel. Satelliet is zo veel leuker. Ik heb een schotel genomen toen BBC4 van de kabel verdween. En vervolgens Sky Arts ontdekt.

Vr.Gr,
Rob

Let daarop en informeer bij de winkel waar je de ontvanger koopt. Voor zover ik weet zijn de meeste ontvangers voorzien van 1 (of meer) Smartcard slots en/of CI+ module aansluitingen, zelfs mijn relatief simpele ontvangertje heeft ze beiden. Zelf gebruik ik hem zonder smartcard (en een basis abbo van Ziggo), wat betekend dat NPO1, 2 en 3 in HD zijn, de rest in SD. M’n oude beeldbuis TV snapt HD toch niet :slight_smile: .

Mijn VU+ Solo SE is inmiddels een oud beestje inderdaad. Ik heb hem gekocht in 2018 en toen was het al niet het nieuwste :slight_smile: . FBC’s heb ik nu niet, maar zijn wel erg fijn om te hebben. FBC staat voor Full Band Capture en zijn qua vergelijkbaar met een stuk of 8 reguliere tuners. Nooit meer tekort dus :slight_smile: .
Jouw indruk dat het satelliet apparatuur is die geschikt gemaakt is voor DVB-C snap ik, en misschien (weet ik ook niet) is dat inderdaad de herkomst. Tegenwoordig wordt bij nieuwe modellen vaak direct aangekondigd welke tuners erin kunnen, en die bepalen of het DVB-C (kabel), DVB-S (satelliet) of DVB-T (digitenne) is, zelfs combinaties zijn soms mogelijk. Ik het dus de indruk dat ze tegenwoordig ook gewoon gemaakt worden met alle DVB vormen als doel.

1 like

:face_with_monocle: Mooi toegelicht en idd het verdienmodel van een zg “gratis/goedkoop” zenderaanbod is net als bij gratis mail en internet, dat er dan in ruil wat van iemands “vrijheid” wordt (in)gepikt.
Ook de mogelijkheid om een “uitzending” voor eigen “gebruik” te bewaren wordt allengs complexer.


Wat ik zelf merk dat de ontwikkeling van aandacht en zg. "bezit" aftroggelen, steeds meer aan het doorzetten is. Net als bij software, is de koop of gebruik van een film of muziek geen bezit maar een tijdelijk "recht" om onder strikte - vaak technisch situationeel afgedwongen - voorwaarden, te genieten.

Er is een parallel te maken met het Neo-liberale ‘verslavingsmodel’. In het begin is er een laagdrempelig (gratis/goedkoop) aanbod voor belevingen dat eenmaal men eraan gewend is om te kunnen blijven gebruiken dan tegen oplopende (betalings)voorwaarden kan worden gecontinueerd.

Zelf kijk/luister ik nauwelijks nog meer naar ‘entertainment’ zenders die elke 10-20minuten het nodig vinden om het programma te onderbreken voor een boodschap.
Los daarvan heeft dat - voor ons - ook te maken met een overvloed die anders dan kan/gaat overweldigen. Door iets niet te hebben om te gebruiken, ontstaat ruimte voor andere activiteiten.