Ik zou bij Freedom willen blijven, maar niet-alle tv kunnen opnemen is een onoverkomelijk obstakel

Beste Karel,

Mijn antwoord heeft even op zich laten wachten, wegens andere bezigheden. Maar nu dan alsnog.

Ik realiseerde me op een gegeven moment dat ik mijn wensen op tv-gebied het makkelijkst kan samenvatten als ‘kan ik de BBC opnemen?’ Uiteraard heb ik wel meer wensen, maar als ik bij een aanbieder BBC-programma’s kan opnemen, dan kan ik ook (om maar wat te noemen) de commerciële Nederlandse zenders opnemen en doorspoelen (niet per se om door de reclame heen te spoelen, maar om te kunnen doen met een opname wat ik wil). Bij Canal Digitaal kan dat niet (ook niet via de app, hoewel eerst wel) en daarmee valt Canal Digitaal onherroepelijk af.

Wat het tweede aspect van je suggestie betreft: kijken via de app zou ik alleen maar via computer/telefoon/iPad kunnen doen daar mijn tv te oud is voor de installatie van apps. En ik wil juist met name tv kijken op mijn televisietoestel. Dat toestel is een Philips-tv uit 2009 en die doet het nog prima, al is 32" tegenwoordig wat aan de kleine kant, maar dat terzijde.

Voor mij heeft NLZIET het nadeel dat ik BBC-programma’s alleen live kan bekijken, dat vind ik een onoverkomelijk nadeel. Ik wil (omdat ik daar aan gewend ben én omdat het mij heel goed bevalt) tv-programma’s kunnen kijken op een moment dat het mij goed uitkomt en ook in delen. Als een film bijvoorbeeld twee uur duurt, dan bekijk ik die nooit in één keer, maar in stukjes (dat vind ik nou eenmaal plezierig). En dat kan dus niet bij NLZIET, helaas.

Tweede nadeel van NLZIET (voor mij): dat kan ik niet bekijken op mijn tv.

Dat heb en vind ik ook. Doorgaans kijk ik een film van 2-3 uur in 2 of meeer stukken want “al” die tijd de aandacht erbij te moeten houden is mij niet meer gegeven.

1 like

Dat is bij Canal Digitaal net zo: opnemen van BBC1 of BBC2 (de enige die ze geven) is niet mogelijk, begin gemist of uitzending gemist ook niet.

Ik weet het (en schreef het hierboven ook in een antwoord aan Kareltje, Ik zou bij Freedom willen blijven, maar niet-alle tv kunnen opnemen is een onoverkomelijk obstakel - 41 van JeroenT). En ik weet ook dat het eerst wél kon, maar dat Canal Digitaal kennelijk dit niet meer contractueel heeft kunnen behouden in hun IPTV-aanbod. Canal Digitaal is interessant/onvermijdelijk als je bij hen satelliet-tv afneemt, maar bij mijn huis kan dat niet.

Tja, het wordt tijd dat de overheid ingrijpt tegen de koppelverkoop van Ziggo en KPN en misschien nog anderen waarbij je bij hen alleen TV kan afnemen als je ook de kabel (coax, glasvezel, adsl/vdsl) bij hen afneemt. Koppelverkoop is in Europa verboden. Maar ja… het wordt in Nederland gewoon gedoogd… kwestie van een goede lobby te hebben.

1 like

Ik vind het een spijtige situatie, en het voelt ook als koppelverkoop, maar strikt genomen is daar in het geval van Ziggo geen sprake van. Je kunt (en dat doe ik momenteel, nog wel tenminste) ‘gewone’ kabel-tv afnemen, dus via de coaxkabel. Alleen kun je alle extra’s waar we zo aan gewend zijn geraakt (live pauzeren, opnemen, on demand, terugkijken) bij nieuwe abonnementen nu niet meer zonder daarbij ook internet van Ziggo af te nemen (maar dat is dan ook een andersoortig tv-abonnement, namelijk IPTV).

Dat ik nog wel kan opnemen is omdat ik toevallig (en vermoedelijk als een van de zeer weinigen) nog een oude mediabox heb. Formeel is dat opnemen al niet eens meer onderdeel van mijn abonnement, ook al kan ik het wel.
In december kreeg ik bericht dat ik eind van deze maand, januari, ‘TV Gemist, een dagpas bestellen en Ziggo On Demand niet meer op [mijn] mediabox’ krijg. Ik denk dat ik nog wel kan blijven opnemen, maar zeker weet ik dat niet. Overigens staat het mij tegenwoordig (sinds enkele jaren) vrij om zelf een mediabox aan te schaffen, maar in de praktijk heb ik daar niks aan (omdat ik in voormalig UPC-gebied woon, ik zal je de uitleg besparen).

Voor de rest: ik ben het met je eens dat je zelf vrij zou moeten zijn in het kiezen van de ene aanbieder voor IPTV en van een andere aanbieder voor de internetverbinding. Maar ik vermoed dat hier contracten tussen zender en aanbieder een rol spelen, dus dat de zender zegt: ‘je mag ons doorgeven, maar alleen via jullie internetverbinding’ (zodat als mensen door reclame spoelen, ze (de zenders) de gederfde inkomsten terugkrijgen via de abonnementsgelden van de tv-aanbieders).

Yep. Door het iets anders te (ver)maken, wordt het een ander produkt. Probleem is ook dat wetgeving (bewust?) niet toegesneden is op de “andere” ontwikkeling.

Door analoge techniek uit te faseren en het “toepassen” van DRM, is de gebruiker de zelfstandige mogelijkheid tot opname voor eigen gebruik ontnomen.
De politiek heeft dankzij de “slimme” lobby, willens en weten volstrekt “gemist” dat hiermee de vrijheden van de gebruiker zijn ingeperkt.

Zelf kijk ik satelliet en mijn onvanger heeft naast HDMI en lokale (USB) opname; ook nog een analoge* uitgang. Lastig met dit laatste is inmiddels dat er nauwelijks tot geen apparatuur meer is om ‘analoog’ te kunnen registreren.

NB: In het uitgangsignaal zie ik kenmerken die een specifiek gebruikte ontvanger expliciet identificeert waarmee eventueel misbruik tot “verboden” distributie, eenvoudig is te traceren.
Waarom de “TV industrie” een opnamemogelijkheid toch wil blokkeren is wmb alleen maar uit te leggen omdat zij de totale controle wil hebben wie een uitzending wanneer kan bekijken.

Is het niet simpeler een kwestie van onversleutelde kopieën willen voorkomen van met name films? Want, ja, als dat heel makkelijk zou kunnen, dan zullen er altijd mensen zijn die vervolgens die kopieën willen gaan verspreiden (voor de lol of voor eigen gewin). Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat het de ‘tv-industrie’ uitmaakt wanneer ik kijk. En als het om de reclame zou gaan (waar ik in ieder geval doorheen willen kunnen spoelen): biedt dan tegen extra betaling een reclamevrij abonnement aan. Dat doen de streamingdiensten momenteel ook.

@anon0224, als jij via de satelliet kijkt weet je vast ook wel dat je, met enige restricties en met de juiste STB, alles zenders kunt opnemen. Lokaal. De enige beperking is het aantal zenders wat je simultaan kunt opnemen. Tenminste, bij Canal Digitaal…

Ik heb TV direct via CD afgenomen en kijk via de TV-app van CD. Met die app kan ik programma’s van de BBC kan opnemen en later terugkijken. Of dat ook bij CD via Freedom bij gebruik van de Animo setup box kan, weet ik niet.

Ieder heeft een andere kijkbehoefte. Wij kijken vrij gericht “TV” die we soms als keuze voor een ander moment willen kunnen bewaren.
Om die reden hebben we o.a. 2 ontvangers zodat de één eventueel opneemt en de ander voor iets anders wordt gebruikt.

@JeroenT : Sws vindt ik het onzin om publiekelijk uitgezonden programma’s - zoals imo bv een BBC of NPO - te versleutelen.

Het maakt de TV industrie wel degelijk uit te kunnen controleren wanneer, wie er naar wat kijkt en reclame ook niet kan worden genegeerd, zodat daarmee de sponsoring van meerwaarde wordt. Het doel van mediabedrijven is niet programma te maken maar geld verdienen dmv het maken van content.

Als ik op de ‘Zenderlijst Canal Digitaal Tv App’ kijk, rechtstreeks te benaderen via de voorpagina van de site van Canal Digitaal, d.w.z. deze pagina: Zenderlijst Canal Digitaal TV App | Canal Digitaal, dan zie ik daar de BBC niet staan bij de zenders die je kunt opnemen, terwijl dat opnemen wel genoemd wordt van bv. NPO 1, 2 en 3. Dus hoe zit dit?

Ik weet niet waarom opnemen daar niet wordt genoemd, maar zoals je op deze foto van mijn TV kunt zien, kan ik BBC gewoon opnemen hoor. Op de foto zie je BBC1-HD afgebeeld als voorbeeld. Ik zou zeggen vraag het eens na bij CD.
BBC1-HD-opnemen

Dankjewel voor de overtuigende schermfoto, ik ga het navragen bij CD.

Het screenshot dat je laat zien is van de zender “BBC First” en dat is niet BBC1.
BBC First is een zender van/voor Nederland met alleen BBC content, vooral misdaadseries. Hij biedt ook Nederlandse aankondigingen en Nederlandse ondertiteling (en Nederlandse reclame).
Het is niet een reguliere BBC zender. Je kan BBC1 en BBC2 alleen live kijken, niet terugkijken, geen begin gemist, geen opnames.

Goed gezien Paul, daar had ik overheen gekeken (komt natuurlijk omdat Kareltje schrijft dat je ‘BBC1-HD’ ziet, maar BBC First toont). Dan is het duidelijk en klopt ook precies wat Canal Digitaal zegt (op de zenderlijst).

Dank voor de correctie!