Microsoft meldt: verandering Office 365 hogere abonnementskosten en minder diensten. Krijg ongevraagd AI erbij. (Co pilot). Wil ik niet. Wat blijkt: je kan ook kiezen voor office classic. Scheelt een paar tientjes. Je moet er wel naar zoeken. Verder: ze houden in 2026 op met publisher. En dat vind ik (en met mij een heleboel mensen) heel erg. Ik zou graag willen weten of je naast je office-abo ook een offline-versie van publisher kan installeren. Wie heeft hier verstand van?
Hoi,
Kijk hier eens naar, Publisher van Affinity.
Eenmalige aanschaf eeuwigdurende licentie.
Hebben ook een foto en vector tekenprogramma.
Mee eens. Je kan beter door de leercurve heen bijten van een programma dat wel toekomst heeft.
Onder Linux gebruik ik het gratis Inkscape.
Microsoft heeft Publisher al vele jaren totaal verwaarloosd. Sommige onderdelen werken ook niet goed meer, zoals het onthouden van voorkeur instellingen. En er komt al tijden geen functionaliteit bij, laat staan dat de interface aansluit op die van de andere desktop apps.
Overigens zit een groot deel van de functionaliteit tegenwoordig in Word.
Publisher bestanden kan je ook bewerken met het gratis LibreOffice Draw, al gaat er bij importeren wel eens wat mis. Altijd beter om met een schone lei te beginnen.
Een alternatief voor Publisher:
Scribus
Desktop publishing software waarmee, bijvoorbeeld, het clubblad kan worden gemaakt.
Volgens Scribus zelf is het meer vrij dan alleen gratis.
scribus.net
Ik ben al jaren van MS Office af.
Ik heb het helemaal niet met software die online moet.
Als je al MS verslaafd bent, is de classic goedkoop legaal te koop.
Nog wel… Dus uitkijken naar iets anders loont.
Ik gebruik al jaren LibreOffice (voordien OpenOffice, tot Oracle de toko van Sun overnam).
En ook wel Koffice ergens in 2002/2003.
Maar dus al jaren andere tools.
Scribus is ook geen onbekende voor opmaak.
Dank voor alle reacties. Als ik het goed heb, kan scribus pub-bestanden inlezen. Dat is al een geruststelling. Want als ik als die honderden bestanden stuk voor stuk moet omzetten in pdf (zoals wordt geadviseerd) dan ben ik wel even zoet.
Ik heb het even geprobeerd met wat flyers die ik een paar jaar geleden in Publisher heb gemaakt voor m’n sportclubje. Het lukt inderdaad, maar zelfde probleem als met importeren in LibreOffice Draw: de schaal en uitsnedes van foto’s die ik in Publisher geïmporteerd had klopt vaak niet meer. Even opnieuw importeren gaat waarschijnlijk sneller dan proberen te herstellen.
PDF is volgens mij een bestandsformaat voor het resultaat. Opslaan als PDF is eigenlijk afdrukken naar PDF. Achteraf bewerken van PDF is mogelijk, maar het is er niet voor bedoeld. Ik bewaar van alles waar ik veel opmaakwerk in heb gestoken altijd ook de PDF versie. Die kan je over 50 jaar nog mooi afdrukken.
Hier staan voorbeelden van PowerShell scripts waarmee je Publisher documenten in bulk kan omzetten naar PDF.
omzetten in pdf en dan kan je de pdf weer inlezen in word… Maar waarom MS (die er zo van overtuigd is dat Word en Powerpoint goede vervangers zijn) het niet mogelijk maakt om een pub-bestand direct in te lezen in Word is me een raadsel.
Nogmaals dank voor alle reacties. Maar mijn oorspronkelijke vraag was: zou het tegen die tijd mogelijk zijn een off-line versie van Publisher te kopen en die te installeren naast je Office-365? Voordat ik moeite moet gaan doen om scribus of canva onder de duim te krijgen.
Voorspellen is altijd lastig, vooral de toekomst.
De trend van Microsoft is naar een gecentraliseerde omgeving; verplichting Microsoft account voor alles, Exchange migratie van on-Prem exchange naar de Cloud, ook voor bedrijven was aangekondigd, al is dit op dit moment weer even uitgesteld na protest.
(En laten we wel wezen er zijn voldoende andere mail alternativen beschikbaar die wel on-Prem kunnen werken, dus die capitulatie was relatief snel… maar het geeft wel aan waar microsoft naar toe wil.