Multi-factor authentication mail

Natuurlijk wil ik het mensen zo moeilijk mogelijk maken om in mijn mailbox te komen. De illusie dat niemand mijn mail kan lezen heb ik niet, maar ik tracht de aangereikte mogelijkheden die dit moeilijker maken te benutten. Hierom heb ik meteen 2-staps verificatie aangezet op mijn mailadressen.

Elke 30 dagen heb ik hierdoor een steeds groter wordend frustratie-puntje met inloggen. Al mijn e-mail adressen hebben namelijk een item in de authenticator app met dezelfde postfix (“RoundCube2FA webamail.freedom.nl…”, is alles dat ik zie). Natuurlijk kies ik altijd de verkeerde bij mijn eerste poging en hierna wordt ik doorgestuurd naar een login-pagina met een logout postfix (ook erg vervelend) waardoor mijn tweede poging ook mislukt. Mocht ik dit direct doorhebben dan heb ik geluk, want 30 dagen is meestal genoeg om dit weer te vergeten, anders probeer ik gewoon eerst alle mogelijkheden voordat ik doorheb wat er mis gaat.

Kan er misschien iets gedaan worden aan de zinloze prefix van Roundcube in de authenticator app? De prefix staat voor de naam die ik zelf kies waardoor die naam niet zichtbaar is.

Ik loop tegen het punt aan waarbij ik 2-staps verificatie uit ga zetten. Hieronder een screenshot hoe het er voor mij uit ziet. Misschien zijn er nog tips van andere gebruikers? Met het oude design van de authenticator app was dit probleem er niet, kon ik net 4 letters zijn van mijn e-mailadressen :see_no_evil:

Bedankt voor het lezen en hopelijk meedenken :slight_smile:

Ik ben geen smartphone gebruiker maar ik ga toch een poging wagen. Misschien kun je met de rechter pijltjestoets de tekst naar links laten verschuiven zodat het mail adres zichtbaar wordt.
Vervolgens met de linker pijltjestoets weer terug schuiven om te kunnen inloggen.
Deze methode werkt bij mij vaak op de pc met een klein beeldschermpje.
Of misschien voor gebruik van de app het scherm een kwart slag draaien zodat je in de breedte leest.

2 likes

Held! Je eerste optie werkte helaas niet, tikken en schuiven zorgt voor een longpress die een item selecteerd en kopieerd. Na het selecteren kun je de naam wijzigen (achter de prefix dus) en je account verwijderen. Helaas geen succes dus.

Het draaien van mijn scherm is 90% van de tijd uitgeschakeld op mijn telefoon en ik schaam me dat ik dit zelf niet bedacht heb. Na het draaien zie ik inderdaad de door mij ingegeven naam, dit is voorlopig echt een geweldige oplossing!

Thanks @loopen .

1 like

:innocent: Dank !
Het zou zelfs nog zo kunnen zijn dat je ergens in de settings de prefix kan veranderen. Voor de programma code is dat gewoon een stukje tekst wat tijdens het runnen van de code op “X-moment” naar het scherm wordt geschreven.
Anders zou ik een verzoekje neer leggen bij de App maker om de prefix op het inlogscherm in te korten want hij is inderdaad erg lang. RC2FA of 2FA moet voldoende zijn.

De app-maker ga ik niet veel van verwachten. Is namelijk google. Denk dat roundcube dit meegeeft in een de qr-code die je moet scannen. Of het ophaald bij een server door een webrequest na het scannen van de qr-code.

Bedankt voor het verder meedenken in ieder geval. Zal nog eens kijken of ik er volgende week wat info uit kan halen.

Roundcube is wat mij betreft overbodige informatie, in heel de we interface van freedom/soverin mail is de stijl weggehaald. Verwacht dus dat dat daar ook zou moeten lukken. “Freedom (loopeniseenheld@freedom.nl)” is als titel voor dat mailadres al meer dan voldoende :wink:

Bij andere apps/bedrijven met multifactor authenticatie lijkt het vaak op die opmaak van de titel. Dit was de eerste die zo extreem is.

In Authy kan je de naam van accounts wijzigen. Authy heeft nog meer voordelen, zoals backup en sync tussen devices.

1 like

Bedankt voor de tip! :grin:

Jammer, dat het logo van freedom internet dan nog mist :wink:

logo druppel

Even de druppel uit het officieele logo getrokken en er een gif file van gemaakt.
Kan je zelf de icon van de app veranderen. Heb je toch nog het Freedom logo :smiley:
(en het staat echt veel mooier op je smartfoon dan het logo van de app zelf :wink: )

3 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.