Multicast (TV) problemen, hersteld na herstart EdgeRouter X SFP

Fysieke configuratie
Ik gebruik Freedom met een eigen router: Ubiquity EdgeRouter X SFP. De Amino Aria 710 is via een unmanaged TP-Link LS1005G switch aangesloten op een poort van de EdgeRouter. Onlangs ben ik overgestapt van Freedom over KPN netwerk naar Freedom over Fiber Operator netwerk. De glasvezel is nu niet meer direct aangesloten op de router (via een SFP module) maar op een NTU en dan met ethernet op de router.

Instellingen
Mijn instellingen zijn zoals beschreven op de helpdeskpagina: algemene instellingen eigen modem. De enige wijziging met de overstap is het verwijderen van de statische routes voor VLAN4 (TV). Die zijn volgens de helpdesk niet nodig op het Fiber Operator netwerk.

Probleembeschrijving
Voor de overstap werkte TV probleemloos. Sinds de overstap heb ik telkens na een paar dagen problemen met TV. Ik krijg dan voor de meeste kanalen geen beeld meer binnen. Sommige kanalen (die volgens de helpdesk geen gebruik maken van multicast) werken wél. De workaround is het herstarten van mijn router.

Verzoek
Wie heeft een idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn en hoe ik het kan oplossen?

je noemt vlan4 wat betekende dat voorheen de TV in zijn eigen wereld werd bestuurd waar dan ook geen ruzie is met andere (collision domains). Met TV casting op/in hetzelfde VLAN als dat van andere on-demand apparatuur kan er soms wel een een ruzie ontstaan met wie voorrang heeft.

Ik zou 's rondzoeken of je ergens op je router iets van een prioriteit kunt meegeven aan ip-adressen van bij voorkeur je op je vastingestelde TV. Hierbij is mijn ervaring dat bij TV het wat voordeel kan hebben die aan te sluiten op/met 100Mbit ipv 1Gbit.

Het kan ook zijn dat er in jouw thuisnetwerk ergens een device/client is die mogelijk zorgt voor sporadische broadcaststorms of spanning-tree issues. Brakke bekabeling icm shitzooi kan daarvoor ook weer zorgen. Een techneut zou in dit soort gevallen het verkeer aftappen en zijn analyzer in stelling brengen om te gaan weten wat nu precies de oorzaak is dat de boel over de zeik gaat.

Zoals jezelf suggereert, kan de oorzaak juist ook liggen in de multicast instellingen van jouw router of zelfs client die mogelijk het verkeer verkeerd foutief prioriteert of abonneert. Voorheen, TV in dedicated vlan, was dat feitelijk niet nodig noch echt sprake van.

Kortom het zal een zoekplaatje worden waarbij voor mij ook zeker niet is uitgesloten dat de bron van de oorzaak bij de dienstverleners zelf zit en jij dan als klant staat mee te waaien in de wind.

Bedankt voor je reactie!
De router zit op het netwerk van Freedom / Fiber Operator in VLAN4. Thuis zit TV gewoon in hetzelfde LAN als al het andere verkeer. Dat was ook al zo voor de omschakeling.

Ik heb de eenvoudigste aanbeveling alvast opgevolgd en de poort op 100 Mbit/full gezet.
Wat betreft pioriteit kan ik nog niets vinden. (Of moet ik het met QoS instellingen doen?)
If all else fails … dan moet ik maar leren begrijpen wat hoe Wireshark werkt en wat ik daar zie :smiley:

Probleem van meten is weten of dat ook gaat uiteten m.a.w. een probleem dat vaak en voorspelbaar voorkomt is makkelijker te tackelen dan eentje in one of a million.

Inzake prioriteit denk ik dan aan multicast verkeer in je netwerk 224.0.0.0/20 (whatever) en/of 239.0.0.0/8 prioriteren. Hoe, tijd geleden, iets met CoS en QoS. Vermoed dat dit op de meeste thuisrouters ws niet van toepassing is. Doorgaans alleen zinnig bij een overloaded netwerk. Met die 100Mbit druk je al je traffic.

Je kan ook nog proberen, zo dat ergens op de al of niet tussenliggende switch kan worden geactiveerd, IGMP snooping aan zetten dat dan zorgt dat lanpoorten die geen multicast doen, worden genegeerd en zo onnodig netwerkflooding verminderd.
Elders heb ik wel’s gezien dat dat het simpel plaatsen van een simpele TP of Netgear switch (met die functie) tussen router(poort) en TV, zorgde voor optimalisatie.

Kortom het is wat zoeken in de hooiberg.

@robra Wat je kunt proberen is om in plaats van een unmanaged switch een managed switch te gebruiken waarin je dan IGMP snooping aanzet.

Dat voorkomt dat een verbinding met de broadcast “vol” gehouden wordt als de verbinding wegvalt en er dan geen ander verkeer meer mogelijk is.

Voor goed en toch goedkoop kan ik de D-Link DGS-1100 Series aanbevelen.

Bedankt, dat ga ik eens proberen.

Tip voor als je niet bedreven bent om een IP in een ander subnet dan je reguliere netwerk te bereiken:
Out-of-the-box werkt de genoemde managed switch als een gewone unmanaged switch, door inloggen op de switch kun je hem aanvullend beheren zoals IGMP-snooping aanzetten.

Het standaard IP adres voor het inloggen op de switch zoals dat in de gebruiksaanwijzing staat (10.90.90.90) kun je als eerste aanpassen naar een IP adres in je eigen IP netwerk zodat je die voortaan direct vanaf de PC kunt benaderen.

Zet hiervoor tijdelijk de PC op een vast IP adres in die IP reeks van de inlog (bijvoorbeeld 10.90.90.50) zodat je de switch kunt bereiken (je hebt dan even geen internet meer op je PC).
Na het bevestigen van de aanpassing in de switch (naar een IP buiten je DHCP reeks zeg: 192.168.178.50) én het opslaan van de switch config (bovenin) zal de switch logischerwijs niet meer op het originele inlog IP reageren.

Zet dan jouw PC weer terug naar de originele netwerkinstellingen en kun je nu voortaan zonder truuken direct inloggen op de switch vanuit je reguliere PC netwerk.