Na 2 dagen nog geen verbinding

Ik heb het volgende ONT Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 deze blijft knipperen op LOS.
Na 2 dagen zegt Freedom dat er een verbinding is maar als ik met telefoon camera kijk in kabel schijnt er geen licht. Beetje spijt van de overstap, morgen (dag 3 zonder) maar weer eens bellen.
zijn er mensen die het werkend hebben met deze ONT.

Ik neem aan dat je de ont al gereset hebt.
En er geen knik in de kabel zit.

Er is niks veranderd Odido heeft het signaal uitgezet en LOS is gaan knipperen.

Als er geen licht is, zal de ONT sowieso geen signaal detecteren…

Ik ben nog wel even benieuwd of je een AON of en GPON verbinding hebt gekregen via Freedom. :thinking: Just checking…

Als je namelijk door hebt gekregen dat de verbinding wel zou moeten werken, dan zou ik verwachten dat je online zou moeten komen. Alleen dan moet het apparaat wat je aan wilt sluiten wel passen op de techniek van de internetverbinding. :wink:

vraagje van een amateur:

bij zowel AON als GPON moet er toch licht uit de glasvezel komen?
, wat is te controleren met de camera van je smartfoon

( en NIET controleren met jouw eigen ogen ! als je daarna nog iets wilt kunnen zien )

Met een telefoon het licht zien is erg onbetrouwbaar omdat moderne telefooncameras van een infraroodfilter zijn voorzien.

AON-verbindingen zijn voorzien van ALS (Automatic Laser Shutdown). Het licht uit de centrale (de POP) wordt pas aangezet nadat er licht is gezien vanaf het modem. Je ziet dus niets als er geen modem aan zit en als er een modem aan zit kun je niets zien. Maar je kunt het lichtniveau wel uitlezen uit het modem.

GPON deel je de fiber met anderen en komt het signaal voor die anderen ook bij jouw thuis binnen. Dus daar zou je wel licht kunnen meten zonder dat het modem aan staat. Tenzij je de eerste bent. Ook hier is meten via het modem veel betrouwbaarder.

Met een ONT is dat allemaal een stuk lastiger natuurlijk. Dan heb je toch echt de helpdesk nodig die moeten kunnen zien of de ONT zich heeft aangemeld. Wat in dit geval niet zo lijkt te zijn helaas. Vaak zijn dat patch-problemen in de POP. Al die fibers zijn soms lastig uitklaar te houden en dat betekent dat er iemand naar toe moet om het te fixen. De ONT kan natuurlijk ook defect zijn.

5 likes

Goed opgemerkt van het infrarood filter en het bmw ook wat afhankelijk is van de golflengte(s). In mijn Cisco tijd ging het visueel prima met een telefoon.

Kweetniet zeker maar is de ALS functie niet af-en-toe actief ?
De ā€˜server’ pulst heel even de uitgaande laser en als er geen antwoord komt is dat een LOS (loss-of-signal) en probeert het daarna wat later opnieuw.
Jaren terug kwam uit de vezel naar mijn → Genexis/NTU, iig continue licht. Geen idee verder - ga/wil de vezel daarvoor ook niet losmaken - dat nu nog steeds zo is. Bmw zal de NTU zelf niet op eigen houtje licht gaan uitzenden zonder dat die eerder signaal/bericht heeft gehad van(uit) de POP.

Ooit wel geprobeerd om de Genexis NTU (clientside) proberen uit te lezen maar bij gebrek aan doel/kennis/tools is dit op de bucketlist blijven staan.

Het is opgelost. Bij de Odido aansluiting was de printplaat van de Genexis eruit gehaald en de verbinding aangesloten op de Huawei. Gelukkig had ik alles bewaard en heeft de monteur alles terug geplaatst in de Genesis en toen werkte alles. Prima opgelost door freedom die zelf op donderdag ochtend belden dat zij in de middag langskomen. Zeer tevreden over de service.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.