Na automatsch booten van de Amino zijn de menu's een chaos

Een half uur geleden bootte de Amigo zichzelf.
En sindsdien zijn de menu’s een grote chaos en zijn een eigen leven begonnen.
Als ik b.v. op de Guide toets klik en daarna op de X toets, kom ik in het Home menu terecht.
Klik ik op de Menu toets, kom ik weer in het Home menu terecht.
En met allerlei variaties daarop.

Edit:
Met het Home menu bedoel ik het scherm wat je als eerste ziet na het bootten van de Amigo.

Huidige systeemversie: 20.2.91_build15-etv–yt20-vas–opera4–agama
Bootloader: 20.1.83_build6-bbl

Dit lijkt me iets voor de helpdesk om uit te zoeken. Mijn persoonlijk advies zou zijn in ieder geval daar een ticket aan te maken zodat ze bij Freedom ook op de hoogte zijn en aan een oplossing gaan werken.

Ik gebruik het forum voornamelijk om er achter te komen of ik zelf iets fout doe of dat er een probleem zit bij Freedom, of als het een onderwerp is dat niet in detail door Freedom wordt ondersteund.

In dit geval zou ik zeggen dat het duidelijk ligt bij iets dat door Freedom is geleverd en waar het probleem in de geleverde dienst/apparaat zit. Of om anderen op de hoogte brengen dat ik een probleem heb geconstateerd en wil laten weten wat er speelt.

Al geprobeert de Amino te resetten met het knopje onderin de bodem?
Dan krijg je ook de laatste firmware.
Zover ik weet, slaan bovenstaande versie nummers op de boot loader.
Ik heb nu versie van 2022-07-21 er in staan, sinds een dag.
Het gedrag van de toetsen is anders in deze versie, als die van een paar maand daarvoor.
Ook heeft de EPG geen geluid meer.

Bedankt voor de tip. :slight_smile:
Als versie heb ik nu ook 21-7-2022.
Het rare gedrag van die menu’s is helaas wel gebleven.
Maar met 3 a 4 keer op de X toets klikken, en een paar seconden wachten (met DSL tenminste ) is dat menu gedoe weer kort opgelost.
Ik denk dat de X toets nu heel hard gaat slijten, want die is nu wel heel erg veel nodig.
DE Amigo word heeeel langzaam steeds beter. Maar soms is het 2 stappen vooruit en eentje achteruit. :slight_smile:

Ik snap ook werkelijk niet dat ze het zo maken.
Zie ook nergens documenten waar in staat, hoe je het bedienen moet.
Als ze de moeite hadden genomen om dat te doen, hadden ze ook zelf gezien dat het fout is.

Gewoon 1 knop die ten alle tijden naar live tv gaat, heb ik nog niet gevonden.
In de oude versie kon je 2 keer de :film_strip: drukken, dat ging meestal goed.
Nu is het inderdaad 3 tot 4 keer de :heavy_multiplication_x: drukken.

Ik heb ook versie: 20.2.91_build15-etv–yt20-vas–opera4–agama

Mij viel juist op dat die van mij gelijk na het aanzetten live TV laat zien. Zelfs de laatste zender. Zonder dat menu-gedoe. Daar ben ik wel blij mee.

En de guide knop brengt me gelijk naar het progamma overzicht. Waarbij het geluid gewoon door gaat.

Wat raar dat de ervaring zo kan verschillen.

@arien
Zelfs het gedoe met versienummers is verwarrend.


Mijn huidige versie


Een oude versie op een ouder apparaat :headstone:

Nadat de nieuwe versie 2 dagen geleden op de Amino is uitgevoerd is dit weer een flinke stap achteruit i.p.v. vooruit. Bij het oproepen van de EPG geen geluid meer wat ook het geval is bij andere menu’s opvragen. Maar wat weer zeer storend is dat nu nadat je pauze TV hebt gebruikt vooruit spoelen niet meer toegestaan is, we gaan weer terug naar af. En ook de x toets werkt niet meer zoals voorheen.

Dat X drukken begint me ook te irriteren.
Ze doen wel moeite om het zo gebruiksonvriendelijk mogelijk te maken.
Dat de EPG stil is, vind ik wel prettig.

Op de NPO kun je wel spoelen na de pause.
Zie wel, als je achteruit spoelt op RTL dat de uitzending opnieuw begint.

Ik wil voorstellen om bij een tv ontvanger standaard 2 afstandsbedieningen mee te sturen.
Omdat je gigantisch veel knoppen in moet drukken, slijten die dingen enorm.
Doe er ook een pakje kalmeringstabletten bij, voor de gewen periode.

Komt toch iemand op het idee, om de software simpeler te maken.
Laat het dan even weten, dan druk ik weer op het knopje op de bodem.

1 like

Het is zo ontzettend jammer dat de Logitech Harmony niet mee geproduceerd wordt. Ik gebruik die zelf, en werkt echt absoluut probleemloos. De originele afstandbediening gebruik ik dan ook nooit.

Misschien moeten we met de community toch eens op zoek naar een andere universele afstandbediening die de Amino en TV goed kan aansturen.

Het is bijna grappig maar uiteindelijk natuurlijk bijzonder treurig dat de nieuwste update door Linux als een softwarefout wordt ervaren.

Maar hij heeft natuurlijk groot gelijk. Dat Home-menu is bedoeld als startpunt van je ‘kijkervaring’ maar heeft geen enkel nut. Ik wil tv kijken dus wil als ik de tv aanzet tv zien. Punt. Een knop die direct naar ‘mijn opnamen’ zou leiden zou geweldig zijn. En vooruit, ergens een menu knop voor alle andere zaken. Een x die als x werkt lijkt mij ook niet teveel gevraagd. En een ‘i’knop die direct info geeft over het programma dat je bekijkt is ook logisch.

Geen enkel van deze simpele basiswensen functioneert nu zoals verwacht.

Ach, waar is de tijd dat ik verbaasd zocht naar de mogelijkheid om een eigen zenderlijst aan te maken en niet kon geloven dat dat niet kon.

2 likes

Was vandaag eens in mijn eigen netwerk aan het neuzen.
Het viel mij op dat dat Amino kastje ook voor NTP server aan het spelen is.
Waarom is dit?

Nee, het is bepaald geen verbetering. Ik heb totaal geen behoeft aan die “home”-pagina en het feit dat het geluid wegvalt als je de gids raadpleegt vind ik eveneens storend. Ik moet soms wel 5x op het kruisje drukken om op de rechtstreekse uitzending te komen. Hopelijk wordt dit snel weer terug gedraaid.

3 likes

En wat ook buitengewoon ergerlijk is: eerst kon je meestal na 5 minuten na afloop, een programma terugkijken. Nu duurt het soms wel een uur voordat dat kan. Hopelijk wordt de situatie snel weer terug gedraaid.

beste moderator, ik zou het zeer op prijsstellen als ik hier kan lezen of er iets wordt gedaan met bovenstaande opmerkingen over een update die alleen maar een verslechtering inhoudt.