Na onderhoud aan MIJNFreedom (19-09) - verlies functionaliteit

Welke zoomstand ik ook gebruik, het blijven er 25.

Iemand al reactie van de helpdesk?
Ik niet. Daar hoor je helemaal niets van, heb ook al een ander ticket lopen dat al een week of 5 in een zwart gat zit, met de opmerking “… het lukt daarom niet altijd deze binnen een paar dagen te beantwoorden.”, jaja weken/maanden?
Dus ik denk niet dat dit snel wordt opgelost.
@Anco

1 like

Ik heb geen ticket gemaakt, want de servicedesk is erg onderbezet heb ik begrepen.
Ik hoop ook dat technici van Freedom hier meelezen en intern het bij de juiste persoon aankaarten, zoals dat ook bij XS vanuit de nieuwsgroep veel beter werkte.

Ik heb wel een ticket gemaakt. Na 4 weken antwoord, is nu doorgezet naar Soverin.

Soverin kan het niet reproduceren.
Ze testen blijkbaar niet met Windows, Chrome en Edge. En ook niet met Android en Chrome.

Zou een stuk simpeler zijn wanneer ze stoppen met obfuscatie door dingen moeilijk te doen die eenvoudig zijn uit te voeren.
Wanneer mijn zooming op < 50% staat (1920*1080), valt de inside scrollbar weg en komen er na F5 niet meer dan de eerste 25 op het scherm.

Ook met een inside scrollbar krijg ik er maar 25 te zien, ik bedoel met de scrollbar van de tabel zelf.
Het ontwikkelscherm geeft heel veel fouten met die pagina. Het is gewoon niet goed genoeg getest.

1 like

Kan je wel filteren om andere entries naar voren te toveren ?

Ik zie zelf twee verticale schuifbalken - vlak naast elkaar. Die balken, bij mij in oranje (desktop theme), verschijnen wanneer de muis er op wordt ge-hover-ed.
mijnfreedom_inner_outer_scrollbar_Screenshot from 2023-11-21 00-01-17

De buitenste/rechts is voor de hele web pagina en die daar net links van, is om de tabel te schuiven, dat pas gebeurd als de balkpositie voldoende naar onderen wordt getrokken. Telkens wanneer de balk halverwege naar onder wordt geschoven, worden de volgende 25 entries (onderwater met websockets opgehaald) en getoond.
//–//
Testen op bruikbaarheid is wel idd wel een dingetje, zeker ook bij Soverin.
Kreeg destijds het idee, dat ze vooral adepten waren die hun werking zien als enige werking en hun neus optrekken voor iets anders. je wordt dan wat persoonlijk aangevallen op dat mijn keuze (Android) niet hun (iPhone) keuze is.
Iets dat ik vaker tegenkom in professionele omgevingen waar met hun “kwalitatieve” apparatuur wordt gewerkt en zich wat minder bewust zijn van een andersoortig gebruik.
Alleen al dat men iets van 20-25MB aan (gecomprimeerde script) code nodig hebt voor o.a. een platte webeditor, doet denken dat niet echt wordt gelet op toepasbaarheid in/met zeg een GPRS verbinding. Voorts een poging om online een plaatjesbewerker toe te voegen, is dan vragen om problemen (al was het maar dat men de doorgaans complexe code moet onderhouden).

Ik zie beide balken altijd. De binnenste kan ik naar beneden schuiven waarmee ik dan de onderste van de 25 zie. Maar verder slepen, naar onderen, waar ik hem ook vast pak, doet niets.

Het F12 scherm geeft stapels foutmeldingen te zien. Die heb ik doorgegeven.

Filteren van entries, anders dan via search op de naam van de alias zelf, werkt niet. Dat hebben ze kunnen reproduceren en is aan Soverin doorgegeven.

Overigens geeft Linux op een raspi met de Chromium browser precies hetzelfde probleem en foutmeldingen:

stimulus.js:3423 Error disconnecting controller

TypeError: Cannot read properties of undefined (reading ‘disconnect’)
at t.value (component_controller.js:55:27)
at e.value (stimulus.js:2362:25)
at e.value (stimulus.js:2613:17)
at e.value (stimulus.js:3232:16)
at e.value (stimulus.js:3100:25)
at e.value (stimulus.js:1607:23)
at e.value (stimulus.js:1484:21)
at stimulus.js:1472:23
at Array.forEach ()
at e.value (stimulus.js:1471:14)

{identifier: ‘satis-menu’, controller: t, element: li.rounded-sm.px-3.py-1.hover:bg-gray-100.dark:hover:bg-gray-200.flex.items-center}

Dat Soverin het niet kan reproduceren en het toch op heel veel systemen, die toch bijzonder standaard zijn, en zelfs op Linux fout gaat, betekent in mijn ogen dat de testcultuur/architectuur bij Soverin voor het uitrollen van nieuwe versies van software ver benedenmaats is als leverancier voor een internet provider.

Mijn advies aan Freedom is op dat gebied echt andere eisen op testgebied te gaan stellen aan een toeleverancier waar je zo van afhankelijk bent als “onafhankelijke” provider.
Bovendien zou Freedom ook een acceptatie procedure moeten hebben waarin het testprotocol vooraf en achteraf wordt geverifieerd.

@Anco

herkenbaar, heb zelf ook al diverse keren de handen er op kapot gebeten en ben er wel #klaarmee.
Het zijn “ontwikkeling” (Server-rendered HTML via Websockets) poblemen https://docs.stimulusreflex.com/ waarbij mogelijk ook een Soverin deep-down inside te biecht zal moeten op de GitHub community om de scriptfouten (https://stimulus.hotwired.dev/) te achterhalen.

Heel mooi en prachtig voor een “web/developer” maar buiten dat het formeel opensource is, is de toepassing inhoudelijk zo gesloten als een oester voor (eind)gebruikers om er nog zelf garen van te kunnen maken.

Ik vermoed ook dat, zoals je zegt, er geen acceptatie procesis.
Veel problemen zouden er wmb niet zijn als de structuur zou zijn gebaseerd op een (ook voor gebruikers) toegankelijke API. Iemand kan dan een eigen webtool maken om mijnFreedom te onstluiten.

verkeerde plek… nvm.

Ik ben geen webdeveloper, maar wat jullie beschijven is volgens mij hetzelfde als wat ik eerder meldde.

Als beide schuifbalken onderaan staan dan zou de binnenste het moeten triggeren om de volgende entries te laten zien en de greep gaat dan meer naar boven om verder te kunnen. Zo heeft het in iedergeval gewerkt.

Nu gebeurt dat niet en zie je alleen de eerste 25 entries. Sorteren is dan ook nutteloos en als je de alias weet kun je er wel op filteren maar een crosscheck doen tussen de gewenste situatie en de werkelijke situatie is onmogelijk.

Het is dus stuk en dient gerepareerd te worden want het is geen experimentele dienst.

Ook experimentele diensten dienen gerepareerd te worden als ze defect zijn, want anders valt er niet te experimenteren.

Alleen voor diensten met geen enkele garantie hoeven niet gerepereerd te worden.

Ik merk ook in Chrome dat het gewoon niet werkt.
Ik kan mailboxen niet weggooien vanuit mijn hoofdaccount. :confused:

@readefries , Wil het ook niet lukken als je eerst je aliassen niet meer aan je mailadres gekoppeld hebt staan? Je kan ze b.v. aanpassen naar een ander mailadres/mailbox.

Dat maakt niks uit, want ook e-mailadressen zonder alias kan ik niet verwijderen

Dit probleem is er nog steeds. Heb al een ticket bij de helpdesk dat 6 maanden oud is, maar er gebeurt niets meer mee sinds 4 maanden.

… … misschien een Reply geven op laatste melding van HelpDesk hierover met daarin de vraag wat er het laatste half jaar mee is gebeurd ?

Even ‘advocaat van de duivel’ spelen: misschien gebeurt er achter de schermen wèl wat, maar vergeet men dat te melden.
Andere mogelijkheid is, dat het item is ondergesneeuwd … …

Na zo’n vraag is de kans groter dat de status ook bij u bekend wordt.

Al gedaan voordat ik bovenstaande berichtje plaatste. :slight_smile:

Al reactie van de helpdesk: Er schijnt een nieuwe update te zijn sinds januari bij Soverin, maar die is nog niet uitgerold.
Erg vreemd dat dat nog niet gebeurd is. Freedom is te afhankelijk van zijn toeleveranciers.