Na onderhoud aan MIJNFreedom (19-09) - verlies functionaliteit

Met het onderhoud is denk ik ook de layout van de weergave van de aliassen aangepast.
Naast de “dikke vinger lay-out” waardoor er helaas 3x zoveel lege ruimte tussen de regels gekomen is, scrolt de greep nu ook niet meer door naar de volgende regels als je aan het eind van je venster gekomen bent. Kan deze pagina verder aangepast worden zodat je weer door naar de rest van je (200+) aliassen kunt gaan?
Het is nu onbruikbaar geworden.

P.S., Ik zag geen andere plek om iets over Mijn Freedom te posten, vandaar in off-topic.

1 like

Goedenavond @MdW ,

ik kijk ook eventjes en zie de ‘verstopte’ greep:

.1. ga bij de aliassen-lijst helemaal naar beneden,
.2. schuif de ondergreep helemaal naar rechts, (scroll naar rechts)
.3. nu verschijnt een tweede (kleinere) greep links van die grote
.4. dáármee kun je helemaal naar beneden

Had anders gekund,
maar zó kom je in ieder geval bij àl je aliassen.

Is dit wat je bedoelde ?!?

( ik heb geen kleiner lettertype geprobeerd )

Yep, mijnFreedom is vooral een beperkte gevangenis aan ruimte.

Blijft komisch dat er zoveel aan html-code (tags) nodig zijn om een simpel tabelletje van 100 regels te laten zien. Veel handiger zou het gaan zijn wanneer er een API zou zijn zodat iemand zelf in alle vrijheid kan (re)construeren.

In het verleden kon je naast sorteren, ook nog een html lijst worden gemaakt met

  • https://mijn.freedom.nl/satis/tables/aliases?domain_id=do-main-id-co-de-reeks&order_field_name=email&order_direction=asc&page_size=450

dat helaas met allerlei wijzigingen inmiddels ook niet meer mogelijk is.
Kennelijk heeft de ontwerper voor gekozen nu de tabel asynchroon/dynamisch te scripten in een los frame met gebruik van (Ruby on Rails) Action Cable en WebSockets ipv het HTTP request-response protocol. tldr; zodat de ontvanger er niets mee kan aanvangen. Blijft wel komisch dat je dan per pagina meer dan 20MByte aan scripts gaat laten downloaden.

Het blijft mij steeds meer irriteren dat Freedom simpelweg de boel onmogelijk maakt. Eerst bewust de exportfunctie verwijderen en dan nu vage wijzigingen, die kant noch wal raken.

@Drs_W , dank voor je reactie.
Ik ken dat van de oude layout, maar in de huidige kan ik dat niet vinden.

Voorheen kon je naar de volgende pagina gaan en dan het pad in de adresbalk aanpassen zodat je alles direct ziet. Die had ik dan ook als favoriet in de browser opgeslagen. Bij een latere aanpassing was dat niet meer nodig, toen kon je gewoon doorscrollen.

Ik vind nu geen enkele mogelijkheid om naar de volgende pagina te gaan en doorscrollen zodat de rest getoond wordt werkt niet.
Ik gebruik MS Edge als browser, maar dat moet hetzelfde zijn als Chroom
Schermafbeelding
De afbeelding is op een weergave van 100%
Als ik uitzoom naar 25% dan zie ik zo’n 50 regels, maar het is dan natuurlijk onleesbaar.

@anon0224 , ik denk dat de webbeheerder zelf geen gebruiker is en het probleem niet ervaart.
Ik hoop dat men gauw een oplossing maakt.

Yep, de webmaker past een “standaard” (RubyRails Cable) framework toe waarbij data van lijstjes via Websockets interactief beschikbaar komen ipv van dat die in één keer (beschikbaar) worden afgebeeld.
Intern zal die webmaker als server eigenaar, voor alle klanten, ongetwijfeld “eigen” gereedschappen gebruiken om lijsjes te kunnen maken.

Om een volledige aliassen-lijst te zien zal een “gebruiker” die moeten afbladeren en heel ingewikkeld (gigantische hoeveelheden html copy/paste) moeten doen om daaruit werkbare lijst te kunnen extraheren.

Met 20 aliassen is er geen probleem maar bij 200+ wordt het ergelijk en bij 2000+ ronduit onwerkbaar (om 200 pagina’s te moeten bladeren).
Lastig in disucssie is dat alleen mensen met wat meer aliassen “het” probleem hebben en daarmee “het” weinig focus zal gaan hebben van een leverancier (die zich richt op consumenten).

Veel aliassen (kunnen) gebruiken - naast dat alles via het webscherm verloopt - wordt hiermee onaantrekkelijk (gemaakt). Dit laatste kan ms ook juist de :japanese_ogre: bedoeling als resultante zijn. Zelfs heb ik al eens beluisterd dat wanneer ik “zoveel” vrijheid wens, Freedom mogelijk niet de plek is om activiteiten te hebben.

Ik geef ieder contact en web-inlog een eigen alias op mijn domein. Soorten van verschillend belangrijkheidscategorieën komen in aparte mailboxen (zoals banken, webshops, familie, etc.).
Dit zorgt ervoor dat als iets gehackt is of bij een datalek (en ermee kwaad wil doen) men niet de gegevens voor een andere inlog kan gebruiken. Ook van Phishing heb ik geen last omdat het heel herkenbaar is vanwege dat het in een verkeerde box komt.

@arien , Weet jij of de webbeheerder hier meeleest?
Of kan je het anders onder zijn aandacht brengen, of aangeven waar ik hiervoor moet zijn?

P.s., ik kan me echt niet voorstellen dat Freedom een verborgen agenda heeft.

Ik ook zeker niet maar lijkt in ‘systeemdenken’ soms wel het directe gevolg waar werkbaarheid het onderspit delft als gevolg van een verbetering elders.

Als ik zó kijk, dan lijkt in die browsers het scherm extreem ingezoomd … …

In de privacy-vriendelijke LibreWolf (aftakking van Firefox) op xUbuntu

zie ik het als volgt (met kring om de greep, die ik bedoelde) :

En hierbij gebruikt LibreWolf zo min mogelijk scripts, koekjes, enz.

Kun jij iets met de ‘standaard’-tekstgrootte of zoom-factor, zodat je in ieder geval de juiste breedte krijgt ?!?

Het doet me sterk denken aan TOS uit de jaren 80.

LOL. @Drs_W ,
Ik had alleen van de onderkant en schermafdruk gemaakt en dat gepost vanwege dat er geen mogelijkheid is om naar een volgende pagina te gaan zoals je dat aangaf. ook ik heb twee “grepen” zoals je kunt zien en je kunt wel een stukje naar beneden schuiven, maar de opvolgende worden niet geladen en het houdt dan dus op. Op het forum werkt dat doorladen het wel maar niet in MIJNFreedom.
Mijn browser heb ik gewoon op werkelijke grootte staan, maar nu even een totaalplaatsje op 80% gemaakt.

Voor de zekerheid ook even met twee browsers op mijn android mobiel gecheckt (en ook op standaard- en desktopmodus) en daar zie je hetzelfde probleem. Het ligt dus niet aan de browsers, het is gewoon stuk.

Tot op heden nog geen oplossing voor dit probleem, of een reactie vanuit Freedom.
Ik verwacht niet dat er meteen een oplossing voor gemaakt wordt, maar een signaal dat men het weet dat het nu stukgemaakt is zou toch wel fijn zijn.

Ik heb dit (frame in frame) blader probleem ook aangekaart bij Soverin en het bekende antwoord is. … bladiblabla … wij veranderen om onze gebruikers een betere ervaring te geven … tot ziens en de vriendelijke groeten.

Op één of andere manier komen gebruikers simpelweg niet voor bij de deur van “wij van wc eend”. De nieuwe layout verhindert helaas ook, om daarmee nog zelf iets te kunnen.
Ik ga vrezen dat dit straks ook wordt doorgevoerd op de DNS die tenminste nu nog verschoond is gebleven van deze “verbetering”.
Ik blijf vurig hopen dat er ooit een API komt want ik heb 0,0 belang in dat soort webjockey gedoe.

Het is toch een webpagina van Freedom en niet van Soverin? Dat het op hun back-end connect hoeft toch niet te betekenen dat Freedom niet zijn eigen portal kan onderhouden?
Is het raar dat ik een goedwerkende beheeromgeving verwacht van iets (je domein) wat in je abonnement zit?

In de vorige versie had je geen pagina’s en kon je gewoon de schuif naar beneden trekken om de volgende te laden. Dat was super handig.
Dat werkt na de update niet meer, het is daarin dus stuk.
Daar merk niets van als je maar een paar aliassen hebt, dus eigenlijk alleen het Freedom domein gebruikt. Met een goed gebruik van je een eigen domein is dat wel een probleem.

1 like

Ik zie dat helemaal niet.

Ik heb 67 aliassen op mijn domein en krijg er niet meer te zien dan 25. Hoe krijg ik de rest te zien?

1 like

Deze week zorgde ik dat ik méér dan 25 aliassen heb.

In de :spraydot: MijnFreedom-omgeving naar het alias-overzicht.
Rechtsboven zie ik het totale aantal staan (in een ovaaltje).

Als ik nu met de muis rechts naar beneden ga (slider),
dan scroll ik inderdaad door de tekst naar de bodem toe;
dit stopt inderdaad ongeveer bij nummer 25.

Nu staat mijn muispijl helemaal beneden in de schuif,
maar het grijze blokje dat mee naar beneden gaat, die staat iets verder dan halverwege.
Als ik dat grijze blokje nu naar beneden sleep,
dan zie ik de rest van de lijst.

Dus denk ik, dat jij, @PeterB, als je helemaal ‘onderaan’ bent met scrollen,
je ongeveer nummer-25 ziet
èn
dat dan jouw grijze schuifblokje nog vrij hoog staat ( 1/8e van 200 )

Sleep dat blokje verder naar beneden,
zie jij dan ook meer van de lijst ?!?

Bij mij is als de rechter schuifbalk helemaal onderaan staat zie ik precies de 25e alias. Verder kan ik zo te zien niet komen, zowel in Chrome als Edge hetzelfde probleem:

Vreemd, als ik (in zo-kaal-mogelijke LibreWolf op linux = Firefox) helemaal naar beneden scroll,
dan gaat het grijze blokje tot halverwege; ook al scroll ik helemaal naar beneden. (Maakt niet uit of het venster volledig of (zoals op afbeelding) gedeeltelijk mijn scherm vult.)

Mijn muis heeft dus de slider naar beneden gesleept (maar die gaat dan “half zo snel” dan de muis zelf) ; onderaan in het scherm zie ik ook, dat er nog meer aliassen zijn.

“Pak” ik daarna het grijze blokje, en schuif ik het verder naar omlaag,
dan zie ik de rest.

Deze test heb ik gedaan met mijn Freedom-beheers-account, waarbij ik alle Freedom-aliassen kan zien/beheren … … De instelling staat op ‘zwart’ zoals je ziet.

Staat jou weergave wel op 100%? Zo te zien heb je geen grote monitor of je resolutie staat heel groot. Weet je zeker dat je er dan meer dan 25 kan zien?

Ik zie er normaal ook max. 25 en verder kom je niet want dan zitten beide schuifbalken geheel aan het eind. Als ik uitzoom naar 80% komen er zo’n 40 aliassen zichtbaar maar dan is het bijna niet meer te lezen. Ook dan zitten de schuifbalken geheel aan het eind.

Voor de update laadde gewoon een aantal volgende rijen als de schuiven aan het eind waren dat gebeurd nu dus niet meer. Als dan de volgende geladen waren schoven de grepen halverwege omhoog waardoor je weer door kon naar de volgende. Een donkere of lichte weergave maakt nu overigens niet uit.

Ik heb op mijn mobiel (Samsung S23) de browsers van Samsung en van Google Chrome geprobeerd en daar zie je hetzelfde gebeuren.