Na stroomstoring al 6+ uur geen internet. Storingspagina blijft leeg

Hoi, in onze plaats (Apeldoorn) was vandaag een grootschalige stroomstoring. 1/4 van Apeldoorn lag een paar uur zonder stroom maar Liander had het om 16:00 onder controle. Echter bleef de glasvezel het niet doen. De fritz box gaf aan dat er geen internetverbinding was en we hebben het modem 3 verschillende malen gepowercycled. Maar toen we 16:30 freedom belde stonden we heel lang in de wacht en toen werd abrupt de verbinding verbroken, toen we terug belde waren ze dicht. Totop heden blijft de storingenpagina leeg.

Ik ben blij met de service van freedom maar maak me wel zorgen of ze alles wel aan kunnen, wachttijden zijn extreem, gemiddeld duurt het 3 weken voordat emails beantwoord worden en ook in dit soort gevallen lijken ze echt achter te lopen en zijn ze onbereikbaar.

Wat is nu het beste wat ik kan doen?

1 like

Hebben de buren wel een werkende glasvezel of hebben zij misschien ook geen signaal op de glasvezel.
Wellicht de stroom 5 minuten van de Fritzbox afhalen.

Onder de fritz zit bij ons een glasvezel kastje, deze hebben we al gecycled. Buren zitten nog op het oude koper netwerk

Heb je een Fritz glasmodem of mogelijk een los kastje (NTU of ONT genaamd) waarop misschien een ledje (al of niet) gaat knipperen wanneer de Fritz contact probeert te zoeken.

Kijk ook in de log van de Fritz om te bezien of daar wat aanvullends staat.

Het bleek inderdaad dat de ONT kapot is. Vorig jaar hebben we aangegeven dat deze al problemen vertoonde maar freedom weigerde deze te vervangen, nu bleek het onderdeel te zijn van een batch die veel problemen heeft en bij stroomonderbrekingen kapot gaat.

Freedom heeft een verzoek gedaan om de ont te laten vervangen maar toen we een paar uur daarna via een kpn monteur in contact kwamen bij kpn netwerks bleek de oproep ook weer verkeerd te zijn doorgegeven.

We hebben dus op eigen kosten een fiber fritz gekocht maar ook de registratie van het ID heeft freedom weer verkloot waardoor we nog steeds enkele dagen zonder internet hebben gezeten.

Wel had freedom de tijd om ons mede te delen dat ze geen verplichting hebben om ons zo snel mogelijk te helpen. Wij zijn al sinds het begin klant van freedom maar vindt de ondersteuning arroganter en arroganter worden en dat wij dan zo vlak voor kerst dagen offline zijn omdat wij een kappote ont hebben, freedom deze weigerde te vervangen (voor de goede orde; delta heeft alle onts van deze batch laten vervangen), freedom ons 3 keer toe verkeerde informatie gegeven. Dus wij ondernemen juridische stappen en gaan onze kosten verhalen op freedom. Wat een ongelofelijk naar bedrijf is het geworden.

Heb je GPON? In dat geval is dit direct op te lossen, kijk even op je defecte ONT (sticker onderzijde vermoedelijk) wat het serienummer is en stel deze in in de FRTIZ!Box via de support pagina (Menu → Hulp en Info → FRITZ!Box support → GPON-serienummer).

Dan gaat je internetverbinding weer werken. Zodra KPN het serienummer van de FRITZ!Box heeft geregistreerd (daar zal het wachten op zijn bij Freedom), valt je verbinding weer weg. Dan serienummer weer op dezelfde manier verwijderen uit de FRITZ!Box.

Freedom zei dat wij dat niet zo mochten doen maar dat hun waakdienst 24/7 bereikbaar was en die zou dit oppakken maar dat is dus niet het geval.

Puntje bij paaltje vraagt freedom premium tarieven voor hun diensten en is hun klantenservice/helpdesk het geld echt niet waard. Onze spoed ticket (die na telefonisch contact binnen 3 uur beantwoord zou worden) is nog steeds niet beantwoord na 3 dagen.

Vervelend om te lezen en ik denk ook dat Freedom vooral een echt “Bedrijf” is geworden die zich met handels- en leveringsvoorwaarden van lettertjes “beschermd”.

Terwijl dingen zo makkelijk zouden kunnen waarbij een bedrijf wmb nooit moet gaan zeuren over infra of noodzakelijke (‘standaard’) hardware van diensten. Punt is helaas dat alles daarvan door “Freedom” is uitbesteed en dan direct (neer)drukt op haar “verdienmodel”.
Medewerkers zullen daarvan bewust zijn (gemaakt) en vooral alles doen om geen kosten te veroorzaken door zo min mogelijk zaken bij derden aan te (laten) kaarten.

Ik vermoed dat je “juridisch” alleen maar wind als scheet zal gaan verplaatsen. Je had (koe-konten) formeel vanaf het eerste “foute” of “weiger” moment al formeel bezwaar moeten (laten op)tekenen.
Dan grote kans dat je een wat andere behandeling zou hebben gehad. Neemt niet weg dat een klacht neerleggen op klacht@freedomnet.nl het minste is wat je voor jezelf kunt doen.
Verder, de energie vooral aan wat anders besteden.

Suc6 en vrede op het internet.

wellicht, desalniettemin hebben we veel bewijzen dus we pakken het gewoon via rechtbijstand aan. Hopelijk leren ze ervan om zich menselijker op te stellen want het feit dat ze zo slecht bereikbaar zijn en dat email vaak gewoon niet beantwoord niet kan toch echt niet.

Als je GPON hebt gaat dit gewoon werken en is dat nu dus een oplossing om de kerstdagen te overbruggen. Het is maar net hoe belangrijk internet voor je is, ik zou het wel weten. Ik gebruik deze “oplossing” zelf overigens al probleemloos sinds ik klant bent bij Freedom.

Rechtsbijstand is allemaal leuk, maar gaat echt helemaal niks uithalen. Grote woorden daarover helpen ook echt niet om je probleem sneller op te lossen en maken geen enkele indruk bij iedereen die een beetje levenservaring (en ervaring met rechtsbijstand) heeft. De voorwaarden zijn heel duidelijk en komen vrij vertaald gewoon neer op geen enkele garantie. Je zou mogelijk wel aanspraak kunnen maken op een kleine (standaard) vergoeding, maar daar ga je niet blij van worden: Vergoeding storing telefoon tv of internet | Het Juridisch Loket

Het is hier (gelukkig) geen Amerika. Ik durf er behoorlijk wat geld op in te zetten dat als je dit tot de rechter zou brengen (wat je rechtsbijstand echt niet gaat doen, dus zal je zelf moeten doen), dat je er bekaaid van af komt. Focus je dus liever op z.s.m. een oplossing. En bepaal daarna of je mogelijk betere garanties of service kan krijgen bij een andere provider. Spoiler: allemaal op dit gebied vrijwel hetzelfde.

4 likes

Bij een KPN en Ziggo, is er meer zekerheid vwb dekking(sgraad), afspraken, helpdesk, responstijd, “service” en daarmee de consumentenzekerheid.
Een beetje als de kreet, niemand zal ‘ontslagen’ worden omdat die met KPN of Ziggo een standaard gebruikscontract heeft.

Nope, been there, done that. Ziggo Zakelijk Internet Pro gehad hier, op grootzakelijk na het meest serieuze abonnement dat je bij Ziggo kan afsluiten. Garanties zijn ook daarbij al niet heel bijzonder, maar persoonlijk meegemaakt dat die garanties bij lange na niet gehaald werden. Vergoeding daarvoor? Maandje gratis.

Bij de zeldzame stroomstoring gaat hier eerste de hoofdschakelaar uit en dan haal overal de stroomstekkers eruit. Dan gaat de hoofdschakelaar weer op aan en doe een lamp aan zodat die aangeeft dat de stroom weer terugkomt. Helaas komt de stroom niet altijd netjes terug en zo voorkom ik dat dure apparatuur kapot gaat daardoor. Ik moet natuurlijk dan wel thuis zijn tijdens de stroomstoring.
Nadat de stroomvoorziening weer herstelt is niet vergeten om alle apparaten weer te voorzien van stroom door het insteken van de daarvoor uitgetrokken stekkers.

Zo zie je maar weer dat preventief vervangen van niet betrouwbare een standaard procedure moet zijn van een bedrijf naast het regelmatig testen van servers en backup systemen. Er moet daar tijd voor gemaakt worden want als het mis gaat, kost het meer en je verliest vertrouwen bij jouw klanten. Dat laatste is iets wat je heel moeilijk terug kunt krijgen.

Ik had graag gezien dat hier Freedom de “moed” had gehad om de klant te begeleiden om de Fritz direct op de glasvezel te laten aansluiten met eventueel het toezenden van de correcte glasvezel kabel. Dit nadat de KPN monteur de klant niet kon helpen met het herstellen van de verbinding.

Hier zijn duidelijk verschillende dingen misgegaan met gedeeltelijke schuld bij Freedom en aangezien het een klant van Freedom is zal Freedom ook hier contact dienen op te nemen met de klant om het dit te bespreken en er samen een punt erachter te zetten. Voor Freedom is het een leer moment en niets is beter is om bij storingen de klant actief te benaderen of het goed gegaan is met de herstelling. Kost je minder tijd dan als je gaat afwachten of dat klant over het honderd, aan de lijn hangt na het verblijven in de wachtrij voor de helpdesk.

2 likes

Ik had het over consumenten waar wmb KPN de beste kaarten heeft (tegen idd dan een forse prijs omdat zij het wel kan).

Dan kan men “zelf” een ander gevoel hebben waarbij onverlet, KPN simpelweg de (markt)referentie neerzet.

Dat het zakelijk niet goed gaat is vooral, nofi, dat de afnemer zg niet weet wat die wel/niet kon verwachten en dan de schreeuwkaart trekt als zijn verwachting onverhoopt anders uitpakt. Een zakelijke overeenkomst wordt sws zakelijk afgehandeld en ja, het grote LibertyGlobal is bijzonder gedreven om kosteloze ‘winst’ maken.

Bij consumenten ligt dat qua nuance anders. Die gebruiker moet allereerst kunnen vertrouwen dat er rechtvaardig vooral in zijn voordeel wordt gehandeld. Zelfs, al is het de eigen schuld van de (bewust) onwetende consument zelf.

Freedom als wannabe partner voor -en van consumenten doet er meer dan verstandig aan om, zeker bij een eerste keer, haar loyale consument altijd direct het voordeel van welke twijfel dan ook te geven. Ik vind het onbestaanbaar dat iemand tot wanhoop gedreven, het forum gaat inzetten om zijn verhaal te kunnen doen.

Het gelijk van een twijfel, pakt beter uit dan als “helpdesk” te zeggen dat ze iets niet “hoeven” (dwz: willen of gaan) doen. Ik heb dat “hautaine” gedrag al meerdere keren mogen ervaren dat er niet wordt geluisterd.