Naam bij nummer

Hoi

Naam bij nummer is dat wat? Ik heb het aanstaan, maar ik word zelden gebeld.
Wel heb ik gezien dat al het nummer niet bekend is er ‘unknown’ staat. Mijn telefoon geeft dat niet weer, dus ik denk dat het een standaard is.

Vr.Gr,
Rob

Naam bij nummer is doorgaans een PBX cq (lokale) telefoonfunctie.
Je zult dan ergens een directory moeten (aan)vullen. Meestal kan dit op een voip/telefoon door het onbekende nummer met een naam op te slana.

Hoi

Als een telefoon een telefoonboekje aan boord heeft kan deze vaak wel bij het nummer een naam weergeven.
Maar daarnaast kan het SIP contact veld ook een naam bevatten;

Contact: “John Doe” sip:1234@example.org

En ook dat kan een SIP phone natuurlijk weergeven.
En waar de naam ontbreekt kan je deze natuurlijk uit een database aanvullen. Als ik het wel heb is dit een dienst de Freedom aanbied, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

En omdat ik me soms verveel, heb ik ook zelf nog wat geknutseld dat op binnenkomende gesprekken op zo’n naam-bij-nummer website eea opzoekt en dan op de telefoon displayed.

Vr.Gr,
Rob

Correct dat is de " SIP - P-Asserted-Identity" (PAI field) die een PBX/telefooncentrale (wat ook je voip provider kan zijn) kan toevoegen of veranderen aan headers.

Zie ook “Asterisk Call Party, Privacy, and Header Presentation ⋆ Asterisk” als uitleg dat een PBX op verschillende manieren de (sip)header qua weergave kan beïnvloeden.

NB: Ik meen dat dit alleen is toegestaan voor besloten netwerken en zo voorkomt dat het ‘publiek’ met een mogelijk valse identiteit wordt belaagd.

Ik heb wel eens telefoon gehad, van een bedrijf dat niet in mijn adresboek stond.
Toch kwam er op de FritzFon een rare naam in het display.
Hoe het werkt, weet ik niet.

Hoi

Ik heb nog even in mijn TCP-dumps gekeken, maar een naam, indien aanwezig, zit dus in ‘From:’, niet in ‘Contact:’.
Zelf gebruik ik dus FastAGI, om indien leeg, een naam in te vullen.

Vr.Gr,
Rob

Hoi

Ik denk dat Freedom / Voipgrid een nummer naar naam database gebruikt.

Vr.Gr,
Rob

ik meen hier op de Freedom-Community te hebben gelezen (weet helaas niet meer onder welk item) dat je bij het opbellen jouw ‘belnaam’ als tekst kunt meegeven; soms wordt hier het algemene-nummer van het bedrijf in meegegeven, … … dan zie je dat dus verschijnen op jouw display.
Bij het terugbellen kom je dan bij de telefooncentrale binnen.

Veel Rijksdiensten bellen, en laten de ontvanger ook een bewust-gekozen nummer zien als ‘inbeller’ … …

Dus volgens mij kun je in dat veld zowel tekst als nummer kwijt (nummer is eigenlijk ook gewoon tekst)

Maar ik weet niet zeker of bovenstaand verhaal ook de werkelijke gang van zaken is. Wie wèl ? ! ?

Wellicht bedoel je telefoonboek van decttelefoon toewijzen.
Hier wordt het probleem ook beschreven.

Kijk ook eens naar sngrep als je SIP calls wil volgen of voor fout opsporing.

1 like

Hoi

Mooie tool.
Dank.

Vr.Gr,
Rob

Mooie tool icm tcpdump.

In Wireshark is er de “telephony” menu optie waarmee je hetzelfde ziet/doet. Voordeel van Wireshark, naast dat die streams kan replayen, lijkt dat die de pcap-file van de Fritzbox kan verwerken.

sngrep is ook makkelijk bij live tracing ipv. alleen bestaande packet traces te volgen.
Er is ooit een idee geweest om ENUM uit te rollen.

Dit was een DNS gerelateerde dienst. waarbij nummers opgezocht konden worden en waarmee evt.
email of andere forwarding mogelijk was, naast namen.

Zie ook: (engels artikel)

voor +31 (1.3.e164.arpa) is surfnet.nl verantwoordelijk.

(Engels, Wikipedia):

Het lijkt er ernstig op dat er sinds ~ 2004 / 2006 geen ontwikkelingen meer zijn.
Maar goed IPv6 is al langer onderweg, en is ook nog niet echt van de grond gekomen.

Hoi

PCAP
Voor zover mij bekend is pcap een redelijk standaard file format.
Ik heb gister met tcpdump een pcap van een gesprek gemaakt en aan sngrep gevoerd. Dat werkt dus gewoon.
Een voordeel van sngrep is dat je er geen GUI voor nodig hebt. En dat is makkelijker via SSH. Remote-X kan natuurlijk ook (moet je geen Wayland hebben), maar dat is iets meer heisa.

ENUM
Ik heb hier, voordat ik een uitbel VOIP provider had, jarenlang SIP
helemaal open gehad. Ik was gewoon bereikbaar als sip:rob@sput.nl.
Men heeft jarenlang geprobeerd via mij uit te bellen. Vooral naar Britse betaal nummers. Hetgeen natuurlijk niet werkte. Maar een telefoontje voor mij zelf heb ik nooit gehad.
Mensen willen gewoon met een telefoon bellen. En daarbij een nummer intikken. Joost mag weten waarom. Met nerdy vrienden bel ik peer to peer via IAX. Maar dat is het dan ook wel.
In de jaren '90 was peer to peer bellen met softphones al mogelijk.
Middels gestoorde audio data compressie zelfs via 14k4 modems. Geen hond die het ooit gebruikte.

Vr.Gr,
Rob

1 like

Zeker zou ik (ook) denken dat pcap een standaard formaat is dat verschillende verschijningsvormen heeft (Libpcap, WinPcap, PCAPng etc.).

Het lijkt er op dat de ‘pcap’ die uit een FritzBox komt, niet door ‘sngrep’ maar wel door Wireshark gelezen kan worden.
Wat de precieze verschillen zijn (pcap wireshark formaat vs raw-tcpdump) is mij onduidelijk. Bekend is wel dat “pcap” per fabrikant er net iets anders uit kan zien.
NB: beter geen discussie starten omtrent het irritante closed-source van FritzBox.

Idd het mooie van sngrep (maar ook tcpdump om pcap-files aan te maken, ngrep om packets daaruit -en sipgrep gericht op voip te analyseren) dat ze bruikbaar zijn op de commandline.

NB: het leuke van wireshark is dat een gesprek - RTP packets - ook in voice is terug te spelen.

Zo hebben tools elk met hun mogelijkheden, diverse voordelen.

Hoi

Remote audio is weer wat meer heisa dan remote-X. Kan wel;
http://www.pogo.org.uk/~mark/trx/
Ik heb het hier wel eens aangestoken. Maakt gewoon ALSA devices.

Vr.Gr,
Rob

Hoi

Om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp:

Naam bij nummer binnenkomend;
Dit werkt uitstekend. Als ik gebeld word krijg ik de bedrijfsnaam te zien.

Naam bij nummer uitgaand;
Als ik naar VoipGrid klanten bel word daar nog steeds mijn login weergegeven ipv mijn full-name. Ik heb daar maar weer eens de helpdesk over gemaild.

Knutselwerk;
Mijn AGI zoekt nu aan de hand van net- en landnummer ook de herkomst van het gesprek op. Source en manual staan op mijn website.

Vr.Gr,
Rob