Nee-nee sticker vervangen door digitaal

En weer een privacy gevaarlijke oplossing voor een niet bestaand probleem.
Wat is er in vredesnaam mis met een zeer simpel en enorm effectief analoog systeem in de vorm van een simpele sticker.

En het ernstigste vind ik nog dat ook als je niet mee wilt doen, je toch in hun digitale systeem opgenomen gaat worden.

https://www.ad.nl/economie/digitaal-systeem-vervangt-nee-ja-sticker-op-de-brievenbus~a023df9d/

4 likes

Hoe kan het, dat ik denk dat volgens de AVG (uit 2015 al) de persoon/personen expliciet toestemming moet(en) geven om in een gegevensbank te worden opgeslagen ?!?

… en moeten ze dan niet toestemming krijgen van ALLE volwassenen op dat adres ?

Overigens: op ieder adres schijnt dezelfde persoon te wonen:
“de Bewoner van”
Thuis heb ik die nog niet zien rondwandelen …

1 like

En gaat de folderbezorger dan met een lijstje op zijn/haar telefoon de wijk doen?
De vraag blijft dan of de folderbezorger er wel of geen opvolging aan geeft.
Wij hebben een ja/nee stikker op de brievenbus en ondanks die stikker krijgen we nog regelmatig reclames in de brievenbus. Dit zal denk ik zo blijven tot er weer een andere bezorger is die wel naar deze stikkers kijkt.
Indien bij deze digitale versie sommige bezorgers op dezelfde automatische piloot blijft bezorgen, vrees ik dat het niet zal veranderen. Volgens mij zit de bron van het probleem niet in het systeem, maar in de wil van de bezorger om even op te letten bij elke brievenbus.

Mogelijk voordeel is dat de folderverspreiders dan weten hoeveel folders er werkelijk nodig zijn per wijk. Nu blijven er bij de bezorgers die wel netjes opletten aanzienlijke hoeveelheden folders over in wijken met veel ja/nee en nee/nee stikkers. Dus misschien gaat hiermee de verspilling van papier en drukinkt omlaag.

Desalniettemin blijft het belangrijk om ook hier op te letten welke gegevens precies geregistreerd worden. Om te voorkomen dat er als pesterij bij iemand de instelling nee omgezet wordt in een ja, zal men toch op enige manier moeten controleren of de persoon die de instelling aanpast ook werkelijk een bewoner van dat adres is. Deze controle zal op een privacyvriendelijke manier moeten plaatsvinden en het is gebleken dat niet iedereen hier even netjes mee is of, ook vaak het geval, niet goed genoeg heeft nagedacht.

En laat me raden: om in dat systeem te komen moet je een account aanmaken met email en 06 :clown_face:
Ik kan me niet voorstellen dat dit handiger/makkelijker/efficiënter werkt dan een analoge sticker op een brievenbus waar je letterlijk naar kunt wijzen. In plaats daarvan maak je nu een systeem dat op afstand staat van iedereen en waar iedereen maar de database moet geloven. En het moet nog maar blijken wie er in de DB mag snuffelen.

En is de BRP de basisbron voor de database?

Dan zou je het volgende kunnen overwegen

of iCloud-account, of Google-account, of Ali, of …
(is vééél makkelijker, dan is de data in ieder geval meteen bij degeen die het zo graag hebben wil)

Ze kunnen wel wat nieuws bedenken op het laatste moment.
Mijn gemeente heeft aangegeven dat de ja sticker de norm is met ingang van april.
Krijg ik toch rommel, bewaar ik het en stop het allemaal in de brievenbus van het stadskantoor.

Word wel interessant om vanaf de zijlijn te volgen.

  • Ik zie nog niets van communicatie op de reclame code site.
  • De initiatiefnemer maildb, heeft sterke relatie met spotta,
  • Spotta is a fully owned subsidiary of PostNL

Die database van verspreiders en het gebruik daarvan geeft mooie informatie aan de beheerder over de werkgebieden van de concurrentie.

Onderliggende KVK nummers gaan alle kanten op en komen 2 etages hoger weer uit in een holding. Lijkt een prachtig verkoopverhaal om mooie data te verkrijgen. Elders op internet nog een mogelijke toekomstige 1 apr grap.

Ik heb daarom mijn andere posts in deze draad maar verwijderd.

Leuke typefout, maar wel weer erg toepasselijk :joy:

Of het is controle op de folder bezorgers als of die wel alle adressen in een wijk scannen…

Er is nu al sprake van dat de huis-aan-huiskranten weigeren deel te nemen aan digitale brievenbussticker.

edit: bron security.nl

1 like

Dit levert vooral voor de verspreiders prachtige data ter analyse op. Mooi per postcode gebied inzicht in de bereidheid foldertjes te ontvangen. Dat kan je dan weer leuk koppelen aan data rondom de effectiviteit van kortingsacties in die folders et cetera. Mooie basis om voor gebieden waar folderen niet lekker werkt een meer ‘doelgroep gerichte aanpak’ in te voeren. Dit leidt niet tot minder reclame, maar tot andere en vermoedelijk minder goed te vermijden reclame.

Dat alles nog los van de rammelende veiligheid en privacy issues…

oneman

3 likes

‘Vanaf april dit jaar vinden eerst nog proeven plaats’ vanaf de eerste?

1 like

met een ‘Ja, nee, maar, mits, tenzij … dan …’ tekst?

Die krijg ik gemiddeld 2 keer per jaar.
Na 1 of 2 keer geeft de bezorger het op en krijgt de hele wijk de krant niet.

Of een nieuwe jongen die komt bezorgen:
Ik: kan je niet lezen, er staat NEE/NEE op de brievenbus, ik hoef je krantje niet, gooi hem maar bij iemand anders erin.
Bezorger: uh maar meneer, ik moet van mijn baas dit huis-aan-huis krantje er bij iedereen in gooien, daarom heet het ook huis-aan-huis
Ik: ja, maar alleen NIET bij de mensen die een NEE/NEE sticker hebben
Bezorger (erg vervelend aan het worden): Nou, ik ga het nog eens vragen aan mijn baas

Ja hoor, een week later, weer het krantje in de bus, ik weer de deur openen:
Ik: ik blijf het niet zeggen, wat staat er?
Bezorger: ja maar mijn baas zegt …
Ik: wat je baas zegt dat interesseert me niet, ik heb een NEE/NEE sticker, dus loop gewoon mijn brievenbus voorbij, je kan toch wel lezen en onthouden dan die er hier dan niet in hoeft
Bezorger: maar dan hou ik aan het einde 1 krantje over, wat moet ik er mee
Ik: (gedachten, in je *** steken) maar zei netjes, thuis weggooien of 1 aan je Pa geven en 1 aan je Moeder, dan kunnen ze hem samen lezen
Bezorger: maar mijn ouders willen dit krantje niet lezen
Ik: snap je dan nu waarom ik een NEE/NEE sticker heb, als je ouders hem al niet willen lezen, neem mee en gooi hem er nooit weer in!

Eind van het jaar… ja echt, je geloofd het gewoon niet:
Bezorger belt aan: Fijne feestdagen gewenst namens uw bezorger meneer
Ik: jij ook fijne feestdagen en veel plezier
Bezorger: oh, normaal krijg ik altijd iets maar u bent wel heel erg nors hoor
Ik: klopt, ik vraag niet om het krantje en het is aardig dat je me fijne dagen wil wensen maar moet ik daar dan voor betalen?
Bezorger: hoop dat mijn nieuwe opvolger het krantje weer gewoon bij u in de bus doet, doei

En ja hoor, in januari hadden we een nieuwe bezorger, maar die kan WEL lezen :slight_smile:
Wil maar zeggen, dat gaat nog wat worden met het nieuwe systeem, ik heb er geen vertrouwen in.

5 likes

Jij bent écht nors zeg :laughing: en gierig :money_mouth_face:

Die jongen moet van z’n ouders leren hoe het is om te werken voor z’n geld en om door weer en wind te leren vol te houden en door te zetten, treft 'ie zo’n hork van een man :crazy_face:

1 like

Ja, erg he :stuck_out_tongue_winking_eye:
Maar ik probeer hem ook iets bij te leren, wat die op school, of thuis, “nog” niet heeft geleerd: NEE is NEE :innocent:

1 like

Dat is wel heel kort door de bocht, hij moet eerst leren lezen voordat hij Nee-Nee kan interpreter :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

En wel Begrijpend lezen, ook al zijn het maar twee woorden…