Netgear Orbi rbr50 instellen voor iptv

Goeiemiddag,

Ik heb sinds een paar dagen via fiber Freedom internet en tv van Canal digitaal. Ik heb daarvoor mijn eigen router in gebruik in plaats van de Fritzbox.

Mijn eigen router is een Netgear Orbi rbr50 met 2 sattelieten. Internet werkt als een tierelier, achter een ntu van TP link.

Tv is een ander verhaal, ik ben aan het stoeien met het vertalen van de instellingen zoals Freedom die voorschrijft, naar de configuratie ervan in mijn Orbi.

Ik heb allereerst het vlan aangemaakt en toegekend aan poort 2, waarop ik mijn settop box heb gekoppeld:


Daarnaast heb ik de statische routes aangemaakt zoals hieronder:


IGMP staat ook aan:

Dat allemaal covered mijns inziens niet alle regels van Freedom:

  • Router moet DHCP-requests doen op VLAN 4 voor TV. Ik kan nergens vinden waar dit in te stellen
  • Er moet NAT worden toegepast voor verkeer over VLAN 4. Ik kan nergens vinden waar dit in te stellen
  • Er moeten static routes worden gezet naar 10.10.0.33/32, 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP. Deze routes worden ook via DHCP optie 121 doorgegeven. **Check, denk ik behalve DHCP optie 121, die vind ik nergens
    Tweede vraag over static routes, wat vertegenwoordigd het veld metric in mijn schermen?
    Derde vraag: heb ik de juiste gateway ingesteld (ip adres orbi)?
  • De settopboxen hangen in het normale LAN. Check, op poort 2 gekoppeld
  • IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4.** IGMP staat aan, maar ik kan nergens een link leggen tussen vlan 4 en igmp, gaat dit nu niet heel veel multicast traffic verzorgen op het hele netwerk?**
  • RTSP connection tracking module moet ingeschakeld worden mits beschikbaar. Nergens te vinden, maar wellicht minder relevant

Is er iemand die me op weg kan helpen hiermee, al was het maar de duiding van de terminologie also DHCP optie 121, metric, dat soort zaken?

Dank alvast, Rob Vos

  1. VLAN 4 moet een ander adres krijgen… bij mij 10.10.44.x/22
    Je hebt de GATEWAY op vlan4 nodig, in mijn geval dus 10.10.44.1
    En de routes moeten dus naar die 10.10.44.1 wijzen.
    192.168.1.1 is per definitie fout.
    En ik heb wel een andere adres reeksen gezien op vlan4 er zijn bij CD meerdere backend netwerken en hosts beschikbaar vermoed ik.
    Ik ken deze router niet maar zonder DHCP heb je een uitdaging…
    BTW: VLAN 4 en VLAN 6 moeten op de WAN interface staan… interne interfaces zouden op een willekeurig ander VLAN nummer staan bv. 10 intern, 11 = gast, 12 = IOT…

Feitelijk moet je in staat zijn om VLAN 4 als extra WAN interface in te stellen. (alleen ZONDER DEFAULT gateway…).

  1. NAT is een functie op veel firewalls alleen op de WAN interface aan/uit gezet kan worden.

  2. DHCP optie 121 is een element in het DHCP packet waarmee routes vanuit een DHCP server naar een DHCP client kunnen worden doorgeeven. zie ook: Dynamic Host Configuration Protocol - Wikipedia

3b: Metric is het gewicht dat aan een route moet worden toegekend. Op die manier kunnen extra routes naar de zelfde destination via verschillende interface worden ingesteld zodat als een interface uitvalt en de kosten heel hoog worden op die interface, een andere kan worden gekozen.
3c: Nee zie 1)

  1. Ik denk dat VLAN 4 aan de LAN kant is ingesteld, maar dat moet aan de WAN kant. of je moet naar echt creative opstelingen waar je echt meer instellingen voor nodig hebt. (denk aan OPNsense, Cisco, Linux systeempje, FreeBSD oid…).

  2. IGMP snooping zou aan een VLAN gebonden moeten zijn… En dus alleen multicast in dat VLAN moeten doen…, als dat niet werkt is je switch niet heel jofel.

  3. RTSP protocol bevat adressen van LAN devices (zoals de settop box) als die niet vertaald worden naar het actuele adres op VLAN4 / VLAN6 zal een stuk communicatie niet werken. afhankelijk van waar de communicatie naar toe moet.

Goeiemorgen Noci,

Dankjewel voor je antwoorden, het is me nu duidelijk dat mijn Orbi met zijn standaard firmware dit allemaal niet kan. ik heb al gezocht op wrt versies voor orbi maar die zijn er niet echt.

Super jammer ik denk dat ik uiteindelijk toch maar de Frtitzbox ertussen ga zetten. soms moet je weten wanneer je moet opgeven…

Fijn weekend en dankjewel voor je tijd.

Rob