Niet kunnen uitloggen van mijn.freedom

Zonet op de mijn.freedom pagina en ik wilde uitloggen zoals het de veiligheid ten goede komt, maar dit lukte niet.

Ik krijg dan de volgende melding:

nietuitloggen

De pagina link is: mijn.freedom.nl/users/sign_out en die bestaat kennelijk niet.

Update: probleem gevonden, er wordt een externe pagina opgeroepen bij gs.jspm.io en dat domein moest ik eerst vrijgeven voordat die ook benaderd kon worden. Op de Soverin pagina is het hetzelfde laken en pak.

Informatie over JSPM: JSPM · GitHub

Ik heb zojuist even getest, persoonlijk vind ik dat soort code snippets van 3e partijen laden een groot security risico, maar bij mij is gs.jspm.io niet nodig. Wel soverin inderdaad, maar gezien de functie van mijn.freedom.nl kan ik die nog wel begrijpen.

2 likes

FWIW: Update browser & clear cache.

Probleem zijn de ondoorzichtig geladen scripts en mogelijk dat de browser de “importmap” script cq. opdracht niet goed verwerkt en de pagina vervolgens terugvalt op de plain html-knop functie.

Ergens wordt een pre-load gedaan van ca 140 (!) scripts en als die niet (binnen)komt, stuitert een log-out op de niet gevonden pagina.
Code snippet (source: https://mijn.freedom.nl) :

<script type="importmap" data-turbo-track="reload">{
  "imports": {
    "morphdom": "/assets/morphdom....serienummer.....js",
....
    "legacy/registrations": "/assets/legacy/registrations-....serienummer......js"
  }
}</script>
....
<a class="sts-header-entry nav--logout" data-turbo-method="delete" id="topmenu-signout" href="/users/sign_out">
<i class="fal fa-right-from-bracket sts-header-entry__icon">
</i>
<div class="sts-header-entry__label">Uitloggen</div>
</a>

Om toch “af te loggen”, moet je dan de cookie/cache-leegvegen van freedom.nl.
Beter zou zijn dat Soverin/Freedom de logout-pagina wel faciliteert om de login cookie-sessie te verwijderen.

Ik heb dat o.a. met verouderde (maar mijn zeer trouwe) FireFox die nl pas vanaf versie (ik meen, 108.0 vanaf 2022) ondersteuning biedt voor “importmap” → "importmap" | Can I use... Support tables for HTML5, CSS3, etc

Een paar maanden, toen het menu was aangepast, heb ik het " importmap script issue" aangekaart bij Soverin. Ik kreeg de afdroogreactie van “niet ons probleem”, van wij ontwikkelen nu eenmaal “zo” met doeoeogh.

2 likes