Nieuw appartement, andere belichting (AON) en/of stap in OPNsense tutorials wat niet aansluit

Voorheen altijd prima uit de voeten gekund met de tutorials hier mbt het opzetten van een verbinding met Freedom via OPNsense, maar zoals je in de titel kan lezen ben sinds kort ergens anders gaan wonen en of ik nu op de hardware layer iets mis of toch op de software, wie weet beide ik krijg het maar niet aan de praat dus in de hoop dat iemand hier een antwoord (of wedervraag) op heeft here goes:

Via dit KPN kastje komt de fiber bij mij de woning binnen, Freedom helpdesk geeft aan dat het hier om AON gaat, vorige bewoner had een GPON based mediaconverter laten liggen dus goed AON mediaconverter besteld

Bij deze mediaconverter werden 2 kabels meegeleverd: blauw - blauw en groen - blauw, aangezien het kpn punt deels groen is bij waar de glasvezel erin gaat lijkt mij hier de way togo om groen in het KPN punt te stoppen en blauw in de mediaconverter: op de tweede foto zie je ook dat ik FO / link en act krijg in reactie daarop, so far so good.

Komen we nu bij het OPNsense gedeelte, waar ik voorheen met de stappen beschreven op IPv4 en IPv6-instellingen voor Freedom glasvezel op een pfSense router prima een verbinding kon opzetten krijg ik nu met geen mogelijkheid internets, ik weet dat pfSense niet exact hetzelfde is als OPNsense maar het komt op hetzelfde neer:

• je pakt je WAN interface met een MTU van 1512, stopt die op VLAN6,
  • gooi daarop PPPoE en DHCP6 met MTU van 1500, nog een paar DHCP6 instellingen en de fake@freedom.nl PPPoE config,
  • PPPoE interface met een MTU van 1508

En dan zou je er zo wel moeten zijn, bijgevoegd een aantal screenshots van wat ik er in OPNsense heb gemaakt:

Ik hoop dat ik iets super obvious over het hoofd zie en dat iemand mij hierop kan wijzen, bij voorbaat dank!

NTU Dipswitch instellingen niet op auto of ON ?
Ding lijkt nu op 100Mbit actief te zijn.

NB: wijzigen dipswitches, veiligheidshalve altijd met power-off.

1 like

Beste Larry, bedankt voor je snelle reactie: van wat ik hier uit de manual van de mediaconverter opmaak zou die op auto staan ivm pin 1 en 6 die actief zijn

Verrek, waarom zijn de FO / TX leds dan groen

Ik zou zelf dipswitches proberen te zetten. Bv dip1-8: 0111 0000 (0-off, 1-on).

Waarom autonegotiate doen als je toch hebt/krijgt wat er moet zijn ?

NB die speed kan zijn dat je RJ45-client/kabel dat afdwingt.
Knippert er verder iets… ten teken dat er activiteit is ?

1 like

Beste Larry, nogmaals bedankt voor je reactie! mbv die 0111 0000 post ik dit bericht inmiddels vanaf mijn Freedom verbinding! Ik zie dat er nog iets te klussen is voor IPv6 maar dat kan ook heel goed liggen aan dingen die ik heb lopen klooien dus superbedankt ik zal deze thread ASAP aanvullen met een stappenplan voor OPNsense waarmee het voor mij helemaal soepel loopt.

Ik heb zelf dit gevolgd vanaf opnsense forum, mogelijk heb je dan de rest ook gelijk goed:

https://forum.opnsense.org/index.php?topic=21207.0

Het heeft allemaal iets langer morgen duren dan de bedoeling was, pas vandaag weer toegekomen aan pielen om ipv6 aan de praat te krijgen en volgens mij zit er toch iets nog niet helemaal lekker:

De WAN_DHCP6 gateway was inititeel aangemaakt op de interface “WAN” terwijl die voor ipv4 op de interface “OPT1” stond aangemaakt (wat mij de way togo lijkt aangezien dit werkt), nou kan je de naam van de gateway naderhand niet meer aanpassen maar wel de interface, dus in het screenshot zie je dat hij voor IPv6 inmiddels ook op OPT1 staat

Interface: overview ziet er dan als volgt uit:

Waarin ik dus wel mijn ipv4 adres zie maar niks voor ipv6, en dan tot mijn verbazing als ik naar System:Routes:Status ga:

Wel daadwerkelijk ipv6! Ik mis duidelijk ergens iets, maar de vraag alleen wat? Ik heb voor de rest alle instellingen nog zo staan als eerder in dit topic.

Je hebt DHCPv6 op de PPPoE nodig om de feed van je prefix te regelen.

Bij mij is de PPPoE OPT1 maar heb daar wel DHCPv6 aan staan: doe ik hier er beter aan een apart topic aan te maken en even overnieuw te beginnen aangezien het hier nu over 2 verschillende dingen lijkt te gaan?

Ja dat denk ik wel. Het is vermoedelijk wel iets anders.