Nieuwe Freedom aansluiting met eigen Asus RT-AX88U

Hallo allemaal.
Sinds vorige week heb ik eindelijk glasvezel van Freedom en kan ik mijn Ziggo abonnement op gaan zeggen. Ik heb voor installatie door monteur gekozen, met de fritzbox, aangezien ik er zeker van wil zijn dat alles correct werkt.
Na de installatie kom ik op een nette 948mbit/s up en down.

Maar ik heb thuis alles in een netwerk met Asus apparatuur en AiMesh setup, dus ik wil die Fritzbox ertussen uit. Na wat dingen gelezen te hebben, heb ik toen besloten een TP-Link mediaconvertor te kopen, met een SFP module en het zo aan te sluiten. Na enkele pogingen is dit niet gelukt, totdat de telefoon ging en ik een Freedom medewerker aan de lijn kreeg. Ik was tegenlicht aan het versturen. Blijkt dus dat ik geen AON aansluiting heb en dit dus niet gaat werken (zal wel XGS-PON zijn).
Maar ze sturen mij nu netjes een ONT op (Huawei Echolife EG8010H) met kabeltjes en als ik dat geinstalleerd heb, kunnen ze hem aanmelden.

Nu is mijn vraag, kan ik een Asus RT-AX88U direct op de lan poort van de ONT aansluiten en welke instellingen moet ik aanpassen in de router instellingen om alles werkend te krijgen?

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen.
Gr, Telly

Goed dat je deze vraag hier stelt. En ja, ik zie al wat het verschil is tussen onze aansluiting. Hier heb ik AON en dat heb jij dus niet. Wel netjes dat Freedom je daarin helpt.

Vandaag is de Huawei ONT binnengekomen inclusief glasvezel kabeltje om alles aan te sluiten op de TK-01 patch cover.
Installatie was een fluitje van een cent. Daarna email gestuurd naar Freedom (bedankt Kris) en binnen 8 minuten een emailtje terug dat hij de ONT geactiveerd had.
Daarna een lan kabel direct in de wan port van m’n Asus RT-AX88U.
Instellingen veranderd volgens de settings op deze pagina:

Ik heb alleen MTU en MRU op 1500 laten staan, zolang dat geen problemen geeft.

En voila, alles werkt naar behoren, met nog nette snelheid ook:

Nu de Fritzbox terug sturen en eindelijk Ziggo opzeggen…

Oh, ik heb nog wel een TP-Link MC220L met SPF module en glasvezel kabeltjes in de aanbieding, voor iemand die een AON verbinding heeft…

1 like

Hoi

Hulde en driewerf hoera.
Ik ben altijd voor DIY. Ook mooi dat Freedom hier zo mee omgaat.

Vr.Gr,
Rob

Super geweldig dat het werkt. Wel zelfde router maar niet zelfde aansluiting. Uh ja, dat daar dan ook nog zoveel verschil ik kan zitten. Fijn dat Freedom je verder heeft kunnen helpen en wat goed dat je dat toegezonden hebt gekregen. Plus puntje van Freedom.

Vraag me alleen af waarom Freedom niet zo had kunnen meewerken bij een AON verbinding. Daar moest ik zelf zorgen voor directe aansluiting. Ook geen probleem en misschien dat ze wel voor de een kunnen helpen en voor de ander (aansluiting) niet. Hoe dan ook, gefeliciteerd en fijn dat het werkt!