Nieuwe installatie glasvezel, maar heel slecht wifi bereik en 'klapperende' verbinding

Onze nieuwe glasvezel verbinding geeft een fantastische speedtest voor de meterkast (250), waar de Fritzbox staat, maar op de eerste verdieping is de wifi sterkte erg laag (speedtest 14) en klappert de verbinding af en toe. Dat is niet optimaal om thuis te werken (laat staan Teams meetings te doen).
Ik heb de kanalen voor de 2.4Ghz en 5 Ghz beide op een kanaal gezet dat in de omgeving van ons huis leeg is.
Maar dat maakt voor de sterkte van de verbinding niets uit, lijkt het. En hij klappert, zoals gezegd.
Wat kan ik doen om te verbinding te verbeteren?
Dus 1 stabiliteit, geen uitval meer.
En 2 een sterker wifi signaal.

Ik ben geen techneut, instellingen wijzigen via de modem interface is zo’n beetje mijn limiet. Veel van de technische praat op deze community snap ik ook niet. En ik heb geen zin om hele mesh netwerken van 350+ euro aan te leggen. Daar heb ik geen glasvezel verbinding voor genomen. Maar bijvoorbeeld zo’n AVM Fritzrepeater 3000 via een internetkabel verbinden aan het modem en dan klaar zijn zou me gelukkig maken. Als dat een goede oplossing zou kunnen zijn, dan bestel ik hem vandaag nog.

Ik heb de helpdesk ook gemaild, maar misschien dat de community me in lekentaal kan vertellen wat mijn opties zijn, en wat ervaringen van anderen zijn.

Alvast bedankt voor reacties.

Beste Y. Ben al jaren klant bij Freedom, maar eveneens beperkt in mijn kennis van netwerken. Ik had al tijden steeds weer verbroken WIFI-verbindingen met de REVO superconnect tafelradio. Ondanks alle hulp van AVM (fabrikant van Fritzbox) geen stabiele verbinding. Sinds kort heb ik de Fritzbox 5530 ingeruild voor een FB 5590 die in Mesh bekabeld is (ik had al jaren geleden een CAT kabel naar boven gelegd) met een Fritz repeater 2400 op bovenverdieping. Nu in hele huis stabiele WIFI verbindingen, zelfs met de REVO superconnect. Dus adviezen 1. als je de 5530 hebt, inruilen voor de 5590 die voor betere verbinding zorgt. 2. CAT kabel naar aan te schaffen Fritz repeater. Succes

Wi-Fi bereik en snelheid hangt sterk af van de situatie.

Als de eerste verdieping rust op een betonvloer is dan is het niet zo gek dat er weinig of geen signaal is. Dan is het te raden een repeater bekabeld op die verdieping te plaatsen. Het liefst centraal.

Idem voor betonmuren. Zelf heb ik een betonmuur midden door mijn appartement. Dat maakt dat ik een dode hoek heb. Het signaal komt nog wel een beetje rond de deur maar een bekabelde FRITZ!Repeater 2400 loste dat helemaal op. Die heb wel zodanig geplaatst dat die weer zo min mogelijk de Frirz!box ziet.

Het kan ook zijn dat de Fritz!box uit de weg zit of juist achter een of andere blokkade, dan helpt het wel eens om een repeater in het midden van het huis te zetten.

Ik weet niet of dit helpt maar radiosignalen zijn eigenlijk licht. Wel licht met een veel langere golflengte dan zichtbaar licht. Dus denk alsof het licht is waarbij hout of gisp het licht iets dimt en gewapend beton en staal ondoorzichtig is. Mogelijk krijg je dan een idee waar de repeater(s) het best geplaatst kunnen worden.

2 likes

Ik gebruik geen WiFi van een router maar twee goede accesspoints (met Roaming support en een centrale controller)
waar de eerste tussen zolder en 1e verdieping zit (in het trapgat).
De andere op de begane grond, op een plek waar het geheel te “zien” is zonder beton muur er tussen.
Deze geeft ook bereik in de tuin, leuk voor op zonnige dagen.
Het trapgat op de begane grond zelf valt er buiten maar wordt door die van de zolder bediend.
Andere mogelijk bronnen van ellende zijn grote bakken met water (Aquarium), voor 5Ghz signaal is een gips blokken wand ook al een forse barriere.

Rond de meterkast zit het meeste metaal in de muur.
Dit zorgt voor een kleiner bereik.

Kanalen vast zetten moet je doen als het niet anders kan.
De Fritzbox kan zelf heel goed het juiste kanaal vinden.
Er is meer in de lucht dan alleen wifi. b.v. Bluetooth.
Op de 5 Ghz band is het complex. Vanaf kanaal 100 heb je hoog vermogen.
Maar daar heb je wel uitval omdat je ander verkeer voor moet laten gaan.

Zelf heb ik op de bovenverdieping op een hoog punt een repeater.
Achter de tuindeur hangt de 2e. Beide bedraad verbonden.
Ook die heb ik eerst gemeten, sommige plekken voldoen gewoon niet.
Achter de 1200AX zit een extra verloopje om verder van de muur te komen.
De fritzbox in de meterkast, doet hier eigenlijk alleen de keuken en de eettafel.

Over mijn 2400 ben ik het meest tevreden.
De 1200AX doet het beter op moderne apparaten, die ik zelf niet heb.
Voor nog geen €100 heb je dan beter bereik.

Ik heb met de Fritz app even het wifi signaal bekeken in het hele huis. Op de 1e verdieping zakt het dramatisch. Dus ik moet toch maar een kabel trekken naar de 1e verdieping. Ik ga daar een TP-Link Deco M4 neerzetten die via die kabel is verbonden met de Fritzbox. En een tweede Deco station ergens anders in huis, even kijken wat de beste plek is, en of ik daar ook een kabel naartoe kan trekken. Omdat ik ik nog relatief oude computers heb moet ik me beperken tot wifi5, want hogere versies kunnen de computers niet aan. En dat ook upgraden wordt me echt te kostbaar. Over een paar jaar kijk ik wel weer of er verbetering mogelijk/nodig is.

Wat ik begrijp is dat ik dan de wifi op de Fritzbox moet uitzetten en de Deco’s wifi laten uitzenden. Ik gebruik ze dan als access points. Klopt dat?

Uit hoeft niet.
Andere SSID is voldoende.

Waarom geen mesh met een FRITZ!Repeater?

1 like

Welke Fritz Repeater zou ik moeten nemen om wifi5 mee te kunnen doen?
Ik trek dan de kabel naar de 1e verdieping, sluit die repeater aan op de kabel en dan is het een mesh geworden?

Bedankt voor alle hulp. Met jullie opmerkingen en de helpdesk ben ik er nu uit hoe ik dit kan oplossen.

Bij de FRITZ!Repeater 2400 moet je wel opletten waar je die plaatst wat het stopcontact betreft.
Is het een dubbel stopcontact dan wordt het tweede contact onbruikbaar vanwege de afmetingen van de repeater.

Dat euvel is op te lossen door de Fritz repeater in een Schuko naar 2x euro adapter te steken. Dat geeft voldoende ruimte om nog een haakse stekker te steken in het tweede contact.