Nieuwe internetverbindingen via Fiber Crew voorlopig op pauze

Onlangs lieten we weten samen te werken met Fiber Crew waardoor we op maar liefst 230.000 adressen een goedkoper internetabonnement kunnen aanbieden op het netwerk van KPN.

Helaas verlopen de opleveringen over het netwerk van Fiber Crew ondanks de nodige testen vaak niet probleemloos. Er zijn vooral veel verbindingen waarbij ‘geen licht’ is op het moment dat de monteur bij onze klant staat om internet thuis aan te sluiten. Een aantal (nieuwe) klanten met een Fiber Crew verbinding heeft hier last van. 

In veel gevallen is er in de wijkcentrale iets niet goed gegaan. Deze actie ligt weer bij een leverancier en onderaannemers van Fiber Crew. De gesprekken tussen Fiber Crew en partners zijn in volle gang. Omdat we nog geen zicht hebben op een snelle oplossing en klanten hier last van hebben, hebben we besloten het realiseren van de verbindingen tijdelijk op pauze te zetten waar dat mogelijk is. Dit gebeurt uiteraard in overleg met de klant. Voor sommige klanten is het pauzeren van de order helaas niet meer mogelijk, met deze klanten hebben we ondertussen contact. Vanwege deze problemen nemen we voor nu geen nieuwe bestellingen meer aan over het netwerk van Fiber Crew. Onze welgemeende excuses aan klanten die problemen (hebben) ervaren, we vinden dit heel erg vervelend. 

We werken met Fiber Crew samen aan de nodige procesverbeteringen, want beide partijen willen dit uiteraard zo snel mogelijk oplossen. We willen graag kwaliteit leveren, maar kunnen dat op dit moment niet garanderen. Zodra we structurele verbeteringen zien en – uitzonderingen daargelaten - direct werkende verbindingen kunnen leveren via Fiber Crew laten we het jullie weten. We stellen degenen met een abonnement via Fiber Crew op dat moment op de hoogte per mail en zetten de mogelijkheid om het abonnement te nemen dan weer aan op de website. Dit laatste geldt uiteraard alleen voor de adressen waar Freedom kan leveren via Fiber Crew.


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/nieuwe-internetverbindingen-via-fiber-crew-voorlopig-op-pauze
6 likes

Zou goed zijn om meer inzicht te geven in de tijd die nodig is om de problemen voor de klanten die wel zijn overgestapt naar Fiber Crew op te lossen.
In mijn geval: overstap per 13 september, midden op de dag licht uit vanaf de oude provider. Nu 3de dag zonder internet en het is onbekend wanneer dit opgelost gaat worden.
Kan er geen alternatief worden aangeboden zoals een LTE router of terugdraaien van de overstap?

Update: 16 september (4-de dag) zijn de problemen opgelost. Vlak voordat dit het geval was boodt het support team ook aan om een LTE router te sturen.
Probleem was bij Fiber Crew: mijn aansluiting was de eerste op de spliiter in de straatkast, de fiber naar de splitter bleek nog niet goed te zijn aangesloten.

2 likes

Wat heb ik dan donders geluk gehad. Bij mij verliep alles zonder problemen (Fibercrew/Hilversum) en was de monteur na 10 minuten al klaar.

1 like

Wat voor type netwerk was dit?

  • Een point-to-point netwerk waar KPN AON aanbiedt en FibreCrew voor een GPON implementatie kiest?
  • Of een native GPON netwerk vanuit huis t/m de PoP? Ik geloof dat dat in Hilversum het geval is.

Ik heb over de eerste varaint nog eens lopen nadenken. Ze zullen wel in de PoP enkele “trucjes” met optische splitters doen. Lijkt vreemd, maar ik denk dat hierdoor enorm veel kosten kunnen worden bespaard bij de actieve switching apparatuur. En ja, helaas dus het issue als je de eerste bent dit soort frustrerende trajecten.

Mooi dat het opgelost is!

Mijn aansluiting was KPN AON maar is omgezet naar native GPON.
Mijn glasvezel moest daarom omgeprikt worden naar een splitter van FiberCrew die al aanwezig was in de PoP. Alleen was ik de eerste en bleek de upstream fiber nog niet te werken.

1 like

Is er een (merkbaar) kwaliteitsverschil tussen KPN en Fiber Crew?

En tussen p2p en Gpon? Snap niet helemaal waarom Fiber Crew nou een splitter in de wijkkast gaat hangen. Zeker, scheelt ze boel switches enz; maar zitten daar de kosten nou in? T-mobile doet het ook zo (in Veenendaal tenminste).

Vind dat GPON persoonlijk maar onzin, helemaal als er gewoon P2P ligt. Dus ik twijfel nog of ik het tzt wil. Ook omdat je volgens mij je ‘buren’ plat kunt leggen door bijv een normale sfp module te gebruiken. Kans is klein, maar toch. Of heb ik het mis?

Met P2P heb je volle 1Gbps naar de switch in de wijkkast en vandaar ga je op gedeelde lijn naar Freedom. Met GPON deel je ook al de lijn naar de wijkkast, potentieel meer overboeking dus. En een Fiber Crew die wellicht meer iets focust op goedkoop zijn dan op kwaliteit bieden, ik weet het niet zo.

Hoe zijn de ervaringen tot nu toe?

1 like

@ georgeboot Mijn ervaring is dat ik weinig verschil merk met KPN en Fibercrew. Ping is gelijk met 1 a 2 ms. Snelheid is tot nu toe altijd het maximaal haalbare in de testen, rond de 940Mb/sec up en down.

1 like

Gebruik van GPON met een splitter is vaak om een tekort aan fibers op te lossen, dus dat zal er bij FiberCrew ook wel achter zitten.
Inderdaad heeft GPON als nadeel dat je met meerdere aansluitingen op dezelfde fiber uitkomt en je dan met een verkeerd signaal de andere aansluitingen kan beinvloeden.
De kans dat jij een buurman hebt op dezelfde splitter die dat doet is wel erg klein, de meeste aansluitingen worden door een monteur geinstalleerd. Het aantal mensen met eigen apparatuur is beperkt.
Qua performance zie ik nog geen verschil tussen KPN en FiberCrew, 900+ Mbps en pings van 2 ms, maar ik ben nu nog de enige op de splitter, uiteraard onduidelijk hoe zich dat gaat ontwikkelen. Maar ook bij de KPN weet je niet wat de oversubscription is, het hele pad is dan belangrijk, niet alleen het stukje tussen wijkkast en jouw huis.

1 like

Wat voor tekort en waar bedoel je? Als overal al fibers liggen, kan er toch geen tekort aan zijn?

“Tekort aan Fiber Poorten” op een switch lijkt mij meer aannemelijk.
Een switch is duur, veel switches kosten veel ruimte, een switch heeft energie en koeling nodig.
In de PoPs will KPN zo min mogelijk ruimte beschikbaar stellen, en energie/koeling is ook een dingetje.
Ik denk dat 1 Splitter b.v. 32 of 64 klanten kan aansluiten. En dan 16 Splitters op 1 Switch. Dus 512 klanten op 1 Switch? Heel efficient.
Wellicht zijn sommige PoPs zelfs passief, dus zonder switch en zijn er maar 1 of 2 switches per stad?
Wie het weet mag het zeggen.

Dat lijkt me inderdaad eerder ja. Bij de aanleg is waarschijnlijk rekening gehouden met een switchpoort voor elke fiber, plus wat reserve.

Nu dat (meerdere) andere providers ook apparatuur in de wijkkasten gaan stoppen, is de ruimte misschien snel op.

Maar kostenbesparing lijkt me een stuk waarschijnlijker. 1 switch met 16 poorten met elk 32 of 64 adressen, is dus 512 of zelfs 1024 adressen pet switch (of eigenlijk OLT). Bij reguliere p2p kom je hoogstens op 40 uit, en heb je ook nog eens een laser nodig voor elke vezel, ipv 1 laser per 32 of 64 adressen.

Van alle huizen naar de POP liggen er inderdaad genoeg fiber. De besparing begint vanaf de splitter in de POP. Ik weet niet of FiberCrew een fiber van de KPN huurt om upstream verder gaat of dat de OLT al in de POP staat. In het laatste geval scheelt het vooral ruimte in de POP, in het eerste geval het aantal fibers upstream. Zal wel van de wijk afhangen hoe het gedaan wordt.

1 like

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.