Nieuwe MijnFreedom 2.5.2?

Ik zie net een nieuwe Soverin 2.5.2 in MijnFreedom (was 2.5.0).
Zou netjes zijn als dit wordt aangekondigd.
Weet iemand waarvoor of/en wat er veranderd is?

Ik kan MijnFreedom sinds versie 2.5.0 niet (meer) gebruiken omdat MijnFreedom scriptfuncties gebruikt die niet in mijn FireFox browser release 104.0 zitten (en ik geen zin heb een ander systeem daarvoor op te starten).

beste @Larry ,
hier draait LibreWolf 128-0-1 op xUbuntu-linux;
LibreWolf is een privacy-veilige-vrije custom-versie van Mozilla-Firefox.

Daarin kan ik gewoon doen binnen Mijn.Freedom wat ik wil … …

Wat lukt bij jullie niet (meer) ? Dan test ik het hier ook even.

verder :

Ik vraag me af of (on)bewust ingebouwde beperkingen ook uitgebreid in de ChangeLog worden vermeld … …

Sinds Soverin?freedom versie 2.5.0 maak ik geen gebruik meer van MijnFreedom omdat de developers daarin functies gebruiken die niet in mijn vertrouwde browser versie zit.
Meer precies wordt gebruik gemaakt van de script preload functie “importmap” dat in FireFox pas vanaf 16dec22 wordt ondersteund.
Gisteren zag ik MijnFreedom versie 2.5.2 en ben dan benieuwd wat daarin zit verplakt dat mogelijk - voor mij - van belang kan zijn.

Ik zie nog wel het Mijnmenu maar alles dat daarin m.u.v. TLS aan/uit zetten, anonieme email adres opvragen en gebruik maken van de verhuisfunctie; is een niet werkend zwart gat. Zelfs de pagina https://mijn.freedom.nl/users/sign_out is niet mogelijk en moet ik dan forceren door de cookies te clearen.


//–//

mijn zienswijze

Ik ga niet mijn (tig) browsers updaten omdat Freedom/Soverin daarmee kennelijk wil afdwingen dat iemand de browserversie gebruikt die zij als haar norm ziet.
Ik heb nu een aparte omgeving ingericht om zo nodig MijnFreedom te kunnen doen, dat met uitkleden van allerlei functies sws minder belangrijk is geworden.
Het vervelende is weer dat ik die extra omgeving moet blijven, bijhouden autoriseren en authenticeren. Ludiek is ergens weer dat ik mijn geen zorgen (meer) hoef te maken of mijn andere systemen nog toegang hebben tot MijnFreedom.

FreeDom’ers die mij kan verwijten dat ik niet wil doen wat zij naar eigen willekeur wel goed vinden en ik - zelf eigenwijs - dat ik mij de les niet laat lezen door een leverancier die zomaar updates wil opleggen en daarin geen rekening houdt met comptabiliteit.
De reden dat ik niet tot 2025 niet upgrade komt weer dat mijn FireFox versie o.a. specifiek noodzakelijk is voor andere taken/operaties van weer andere aanbieders en mijn functies.

Veel gebruikers zullen geen probleem ervaren omdat zij hun browser automatisch (zullen/laten) updaten. Prima volggedrag natuurlijk maar niet wanneer dat dit verplicht wordt gesteld omdat een ontwerper van het kaliber ver-stappen, een eigen beleid daarin tot norm wil maken.

Van de week, indien zin, ga ik proberen wat uit te vlooien met wat er inhoudelijk met 2.5.0 ← → 2.5.2 zou veranderd zijn. Tegenwoordig maak ik snapshots om te kunnen achterhalen wat intern is gewijzigd.

Het eerste wat mij op valt, is dat het donkere menu er uit gehaald is.
Dit veroorzaakte rare effecten.

En een changelog is een goed idee voor de nieuwe mijn.freedom omgeving.

@Larry
Ik verwacht geen grote veranderingen, nu er een nieuwe op komst is.
Die tijd kunnen ze beter besteden aan de nieuwe versie.
Freedom met een extra hoofdletter D schrijven vind ik ongepast.
Ben het wel eens, dat het een zekere compatibiliteit met oudere systemen moet hebben.
Daar zit wel een grens aan.

Hopelijk wordt de nieuwe omgeving van begin af aan vrije software. De huidige portal schijnt onder de motorkap wat ouderwets te zijn.

Ik denk niet dat er heel bewust gebruik wordt gemaakt van specifieke nieuwe features, maar ik zou het zelf ook waarderen als het gebruik van JavaScript beperkt blijft. Mijn gebruikelijke browser voert standaard geen propriëtaire complexe JavaScript uit.

Ik liep ook tegen problemen aan met een IPv6-only verbinding, ik zal dat nog een keer testen na deze update.