Nieuwe modellen AVM

Zag vandaag nieuws over de nieuwe modellen.
De repeater 3000AX en de Fritz!Fon X6
bron:

Fritz!Fon X6: AVM announces new DECT telephone - World News | TakeToNews

Van de 7590AX zie ik nu ineens een derde uitvoering.

1 met kleine ventilatie openingen.
2 met grote ventilatie openingen.
3 nu zonder de ISDN-So bus.

“Zwei Entwicklungen kommen aktuell zusammen: ISDN als veraltete und nicht mehr aktuelle Technologie und der Bauteilmangel” , begründete AVM die Entscheidung, den S0-Bus wegzulassen.

https://www.golem.de/news/avm-isdn-an-der-fritzbox-7590-ax-wird-langsam-verschwinden-2203-164169.html

ISDN is zachtjes aan natuurlijk wel aan het verouderen, dus kan me wel voorstellen dat er materiaal tekorten gaan ontstaan op dat vlak omdat fabrikanten ermee stoppen omdat er te weinig vraag naar is.

AVM gebruikt de Xilinx Spartan-6 FPGA chip voor de ISDN functies.
En die zijn er gewoon niet meer door gebrek aan productie capaciteit.

4 likes

In Duitsland was ISDN goedkoper dan POTS.
Daardoor was het heel erg populair.
Binnen hetzelfde kengetal heb je ook lange en korte nummers.
De lange zijn ISDN. Daardoor kon je ook meer nummers krijgen.
Hoe het nu is, weet ik niet.

Zomaar even een andere FPGA gebruiken is een vrij kostbare aangelegenheid, andere printplaat, extra programeerwerk, extra firmware versie onderhouden etc.

In dat licht is ISDN ondersteuning schrappen een begrijpelijke keuze.

In Duitsland was ISDN heel populair bij kleine bedrijven en zelfstandigen, omdat je dan gelijk een aparte fax lijn had, en zo ongeveer elke zakelijke overeenkomst werd daar per fax aangevraagd en bevestigd. Zelfs nu nog, al wint E-mail langzaam aan populariteit.

1 like

Het volgende risico om geschrapt te worden is DECT vanwege de chiptekorten en de afnemende belangstelling voor DECT.

Dat zou vervelend zijn, want dat gebruik ik zowel voor telefonie in huis als home control. Daar heb ik in het verleden redelijk in geinvesteerd.

Maar dat is de kern van het verdien-model van AVM.
95% van de producten heeft DECT aan boord en gebruikt dat ook onderling.
Ik denk dat ze wel uitkijken dat dit mist gaat, want dan kan je de tent wel sluiten.

Ik denk eerder dat de analoge telefoniepoort dan geschrapt wordt.

Smart home van dect naar wifi zal een keer gebeuren.
Verwacht dat dit heel langzaam gaat.