Nieuwe regels SIDN per 01-10-2023

Ik last dit.

https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/vanaf-1-oktober-geldt-een-verbod-op-privacy-en-proxyservices-onder-nl

Heeft dit nog effect op de domeinnaam bij Freedom?

Lijkt mij niet. de maatregel is meer dat individuen/bedrijven zich niet langer achter een (malafide) registrar kunnen verbergen.
Bij Freedom verberg je wel je eigen privacy maar niet wanneer een gerechtigde dat (op)eist om bekend te maken wie/wat/waar je bent.

Naar ik weet, gaf en verborg de SIDN sowieso als sinds 2010 de persoongegevens van de wie een domein is. Voor die tijd, heb ik zelf idd wel bewust domeinen bij een derde gemeld om juist te voorkomen dat onze adresgegevens in een publieke database te grabbel kwamen.

In dat opzicht schermt Freedom (opgericht in 2019) met haar “verbergen” van de registratie/persoongegevens een beetje met een zg. USP waarin al was voorzien.
De SIDN eist nu wel dat Freedom de eigenaargegevens van/voor een (iig een nieuw) domein bij haar meldt.
SIDN zal standaard, tenzij gevraagd doro de eigenaar, die velden niet opnemen in de whois database.

Terzijde, ik ken situaties waarbij personen domeinen registeren wier traceerbaarheid in alle opzichten stopt bij de proxy met één en alleen als doel om letterlijk verborgen te kunnen blijven. De registar kan juridisch niet eens worden aangesproken omdat die alleen maar registreert en bv een betaling voor registratie niet betekent dat degene die dat doet, dan ook daarmee de eigenaar is. Ergo, erg fijn voor bedrijven die zo bewust zorgen dat ze op geen enkele wijze via hun domeingegevens kunnen worden aangesproken.

Heb ook nog een domeinnaam elders.
Daar zie je ook niets aan en die staat gewoon op mijn naam.
Namen opzoeken bij SIDN ligt op dit moment wel in de prak.

Hoe bedoel je dat ?

Bij SIDN kunnen geen namen of persoonsgegevens van anderen worden opgezocht. Iemand kan wel de registratiestatus bekijken (dwz whois). Indien je de eigen houdergegevens wil opvragen moet je een formuliercircuit in.

Ik kan bij mijn hosting provider mijn gegevens invullen.
De 2 velden die zichtbaar zijn, zijn deze.

Screenshot SIDN Houder Contacpersoon

Ik heb er gegevens in staan, die verwijzen naar hetzelfde domein.
In mijn geval is de houder de domeinaam zonder het .nl
Als je in dat veld je naam zet, is hij zichtbaar.(Dat veld heet bij de provider Organisatie)
Nu is het maar de vraag of SIDN dit accepteert in de toekomst.

Het veld Persoon, Adres en Telefoon zijn niet meer zichtbaar.
Dat is ook in drievoud, Eigenaar, Administratie, Technisch.

In de AV van SIDN hebben ze het alleen over de Houder.

Hoi

Ik had vroeger in mijn whois record gewoon mijn NAW gegevens staan. Maar dat staat er dus al jaren niet meer in. Zelfs niet alleen mijn naam.

Vr.Gr,
Rob

Staat dat er niet in (dat voor nl domeinen vreemd zou zijn) of wordt het niet getoond ?

Hoi

Als ik dus het SIDN webform invul word het wel allemaal getoond;
Bij houder geen email adres of telefoonnummer. Maar die staan dan weer wel bij administratieve contactpersoon.
De gegevens die je in het formulier moet invullen zijn overigens wel te achterhalen. Dus zo goed is de privacy bescherming nu ook weer niet.

Vr.Gr,
Rob

Privacy is geen synoniem om je achter/in te kunnen verbergen.
Het publiek kan zonder toegang te hebben tot jou email, niet jouw persoonlijke (adres)houdergegevens opvragen.

Bij administratie en techniek heb ik de gegevens staan van mijn hoster. Het email adres waaronder/waarmee mijn domeinen zijn geregistreerd is dan ook een ander dan de mailadressen waarmee ik naar buiten treed. Iets dat ik ook nog 's moet regelen met/bij Freedom zodat mijn domein niet op naam staat van het freedom(mail) account.

Dat jij je eigen gegevens kan opvragen ovv het bijbehorend (domein/)e-mailadres (dwz de houder) en postcode, is dat ter zelfcontrole van eigendom; inzichtelijk maken.

Je vult het formulier in.
Die gegevens zou iemand kunnen weten.
Het URL met de gegevens gaat naar de eigenaar van het domein, volgens registratie.
Die link kun je dan delen met mensen, waarvan jij vind dat ze het mogen zien.

1 like

Hoi

Dat eea gemaild word schermt dingen natuurlijk af.
Had ik even niet bij stilgestaan. Blijkbaar moet ik niet proberen vijf
dingen tegelijkertijd te doen.

Vr.Gr,
Rob