Nieuwe snelheden

Hey is natuurlijk een totaal andere netwerk opstelling maar is dit iets waar Freedom ook naar toe zou willen:

Meer snelheidā€¦ meer beter toch?

Snelheid die we kunnen bieden liggen niet zozeer bij ons, maar bij de glasvezelpartijen waar wij over leveren. Als deze een bepaalde snelheid kunnen leveren gaan we zeker kijken of we deze ook kunnen leveren. :wink:

Maar ergens is snelheid natuurlijk ook niet allesā€¦ 1Gbit/s is eigenlijk al veels te snel voor een consumentenverbinding natuurlijk. Liever een betrouwbare en stabiele verbinding.

2 likes

Je triggert mij met dat zg ā€œnatuurlijkā€ omdat grotere snelheid/capaciteit vanzelf nieuwe - en vaak ongedachte - doelen mogelijk zal maken, waarvoor ā€œnatuurlijkā€ de huidige normen niet toereikend zullen zijn.

Maar eens, ik prefereer ook 100Mbit met een gegarandeerd uptime en voorspelbare responsieve kwaliteit van 5x9% etc. dan een snelheid van 1Gbit met 99% waar rest vooral afwachten is.
Een beetje als in projecten, beter zeker weten dat het met een uur altijd klaar is dan dat iets varieert tussen de 10 minuten en 3 uur.

Ik kan ā€˜natuurlijkā€™ ook wel uit de zin halen hoor. Veranderd de betekenis nietā€¦ :wink:

Wel zeg ik in de zin iets over een consumentenverbinding. Daar bedoel ik eigenlijk ook meer mee een verbinding met normaal ā€˜consumentenā€™-gebruik. Dus beetje streamen, gamen, mailen en internetten. Dan is 200Mbit/s eigenlijk meer dan genoeg.

Dat er voor de toekomst mogelijk meer snelheid nodig isā€¦ en dat ik de eerste ben die zegt ā€œDOE MIJ MAAR, GRAAG!ā€ staat hier natuurlijk even buiten. :smiley:

Inderdaad. Na de berichtgeving van de ACM had ik ergens hoop dat de KPN prijzen zouden zaken (helaas naĆÆef geweest). Wel inmiddels alles in huis om mijn UDMpro direct op glasvezel te zetten.

Snelheid is mooi maar inderdaad liever stabiel en betrouwbaar. Hoe wel ik ook juist de vrijheden vanuit de post waardeer en ik uiteindelijk het liefst heb dat de vezel opengesteld worden voor iedere partij die er gebruik van wil maken tegen een gelijk tarief.

Persoonlijk ken ik een aantal mensen die graag 25Gbit zouden willen hebben, en dat ook regelmatig vol zouden weten te krijgen.

Voor mij persoonlijk is de snelheid die VDSL biedt ruim voldoende, met 100/30Mbit. De belangrijkste factor is stabiliteit, lage latentie naar de datacenters waar de servers staan voor de paar online spelletjes die ik speel, en dan vooral een zo laag mogelijke jitter, tot zoā€™n 100ms heeft latentie nog niet zoā€™n grote invloed, en kun je makkelijk voor compenseren.
Ook wel eens een tijdje via diverse verbindingen van Delta Internet gespeeld, maar dat was een marteling, met veel willekeurige onderbrekingen, jitter tot 2s (ja 2 hele seconden), en een latentie die over een langere periode een willekeurige sinus vormde.

Dus durf wel te stellen dat Freedom zā€™n zaakjes prima op orde heeft qua stabiliteit. Al moet ik eerlijk zijn, KPN heeft dat Ć³Ć³k op orde.

Snelheid die we kunnen bieden liggen niet zozeer bij ons, maar bij de glasvezelpartijen waar wij over leveren. Als deze een bepaalde snelheid kunnen leveren gaan we zeker kijken of we deze ook kunnen leveren.

Hoe dik zijn eigenlijk de verbindingen zijn naar het ASN van Freedom (AS206238)? Want het is leuk om de huis-aansluitingen meer snelheid te geven, maar uiteindelijk zit de beperking bij de uitgangā€¦

Overigens weet ik niet hoe init7 dit levert en de ervaringen van Herr Stapelberg zijn positief, maar de vraag is altijd hoe dergelijke snelheden geconfigureerd zijn. Als het PON provisioning is, dan gaat het om een theoretisch maximum, waarbij je de maximale totaal capaciteit vast van optische poort deelt met alle anderen die via die poort geprovisioned worden. En die capaciteit is niet gelijk aan {max aantal aansluitingen} x 25 Gbit/sā€¦ Dus als meer mensen ruimer gebruik gaan maken van de beschikbare bandbreedte, dan haal je die snelheden niet meer.