Nieuwe soort storing CD: geen geluid in opname

Vandaag op SBS6 “Droomhuis op het platteland” opgenomen.
De opname afspelen met de Amino kan wel, maar er is geen geluid. (Oudere opnames hebben wel geluid.)
Het programma via de TV-gids terugkijken kan wel, en dan is er wel geluid, maar ja, je kan de reclame niet doorspoelen, dus dit is een no-go.
Met de CD website gaat het afspelen van de opname helemaal niet. “Netwerkfout”
Is dit een nieuwe vorm van pesterij of gewoon weer een zoveelste storing?

Het voelt soms wel als pesterij.
Als je daar nuchter over nadenkt, is dat onlogisch.
Als een slager die zijn eigen vlees vergiftigd.
Ik hou het op een storing.

Het lijkt inderdaad een storing te zijn en geen doelbewuste pesterij.
Net ook “Met het mes op tafel” opgenomen, en ook hier is er bij het afspelen van de opname geen geluid. Terugkijken werkt wel, met geluid (en bij NPO is reclame doorspoelen geen issue).
Hopelijk wordt het snel opgelost.
Deze opname bekijken via de site lukt trouwens weer helemaal niet (Netwerkfout).
Wat een (^&)&$% service is dat Canal Digitaal toch…

En niet alle opnames mislukken. “Thuis” op de VRT is wel correct opgenomen en speelt af met geluid… (Gelukkig maar want op de VRT blijft de live stream nog steeds regelmatig hangen terwijl dat met Nederlandse zenders niet gebeurt…)

Gebruik je soms een Samsung soundbar? Ik heb dit ook regelmatig als ik van NPO omschakel naar Netflix door het verschillende soundformat schakelt de soundbox niet om en moet ik dit handmatig via de app doen.

Nee hoor. Een andere soundbar, maar daar ligt het niet aan. Live TV kijken, wel geluid, Programma terugkijken, wel geluid. Opname bekijken, geen geluid op de aangegeven opnames, wel op eerdere opnames… En op mijn laptop met de website is er ook geen beeld: gewoon “netwerkfout”.
Dus de storing ligt weeral eens bij Canal Digitaal…
Opname Droomhuis op het platteland van Gisteren 11:23 geen geluid, van 18:00 wel geluid…

En als je de opname via de browser af speelt.
Krijg je dan wel geluid?

Via de browser krijg je alleen een “netwerkfout”. Dus de video speelt dan helemaal niet af.

Lijkt me dan een foutje bij de opslag van de video.

Het gekke is dat begin gemist wel werkt (beeld en geluid) terwijl de opname terugkijken niet werkt. Het lijkt mij dat het toch om dezelfde opgeslagen versie zou moeten gaan. Je kan trouwens bij het omschakelen van begin-gemist terugkijken naar een opname gewoon “verder gaan” met kijken waar je was gebleven. Dat hint erop dat het eigenlijk gewoon hetzelfde zou zijn, behalve dan de beperking over het vooruitspoelen tijdens reclame…

Ik vraag me het af.
Het duurt een behoorlijke tijd na een uitzending, voordat hij beschikbaar is voor uitzending gemist.
Dat doet me vermoeden, dat ze het bestand bewerken.
En tv is beschikbaar op meerdere resoluties.
Dat merk je ook bij Youtube, als je daar wat post komen de andere resoluties er pas na een langere tijd bij.
Van sommige formaten is het bekend als de eerste bitjes beschadigd zijn, beeld of geluid uit kan vallen.

Je ziet ook duidelijk data verschil tussen browser en Amino.
Hieronder wat de Fritzbox me er over laat zien.
Bruin is de live tv stream.

Data TV op Browser
Browser


Amino naar uitzending gemist


Amino naar begin gemist

Data tv op Animo2
Amino kijken van een opname

1 like

Klopt allemaal. Maar het duurt precies diezelfde hoeveelheid tijd na een uitzending voordat de opname ervan beschikbaar is om te bekijken. Dus wellicht dezelfde of een vergelijkbare bewerking…
Tot voor kort kostte die bewerking klaarblijkelijk zoveel rekenkracht dat het tegelijk nog de live stream aan de praat houden niet altijd lukte. Bij de VRT blokkeerde de live stream heel vaak net aan het einde van een programma (vaak tijdens de aftiteling), en zo’n 5 minuten voordat het volgende programma moest beginnen. Sinds een week of wat is dat niet meer voorgekomen dus iets is daar dan weer wel verbeterd…
Wat er dan gebeurde is dat die “bruine” stream gewoon stopte en na een minuutje of twee weer begon (en dan ging de live stream ook weer verder).

Dat bruine is de live tv, die helemaal van een ander netwerk komt.
Een tv uitzending van 5 minuten, is sneller beschikbaar als een van een uur.

Toen ik nog xs4all had (TV van KPN eigenlijk) was een opname bekijken meteen beschikbaar, zelfs terwijl het programma nog liep. En terugkijken ook tijdens het programma en meteen na het programma. Als die dat kunnen moet Canal Digitaal dat ook kunnen. Er is blijkbaar geen technische reden waarom het niet zou kunnen. Moeten ze wel goeie technologie gebruiken en de service ook willen leveren…
Mijn vrouw ergert zich heel erg aan het niet beschikbaar zijn van een opname vlak nadat het programma is afgelopen. We zijn zo gewend dat dit kan, dan wil je ook niet meer zonder.
Natuurlijk kan Freedom bij Canal Digitaal hoog en laag springen… CD weet drommels goed dat er toch geen (legaal) alternatief is, dus waarom zouden ze moeite doen…

Ik heb me ook vaak afgevraagd waarom begin gemist en uitzending gemist niet vloeiend in elkaar overlopen.
Heb dat ook vaker laten weten, dat het storend is.
Waarom ze het niet verbeterd hebben, weet ik niet.
Ik ben ook vaker boos geweest over de tv.