Nieuwe switches

Ik ben opzoek naar een nieuwe switch voor in mijn kleine 10" patch kastje.
Ik heb zoals zoveel tweakers aardig wat poorten in gebruik en heb momenteel het volgende:
2x Netgear GS108T in de meterkast
1x Netgear GS108E in de audiokast
1x Netgear GS105E op de werkkamer

Velen van deze zitten propvol, dus minder poorten dan 8 is geen optie.

Nu is mijn oog gevallen op de Netgear GS110TPP, mede door zijn 10 poorten en alle security features, waarbij PoE een fijne bijkomstigheid is.
Nu valt de prijs op zich nog aardig mee, behalve dat die GS108T maar 70 euro zijn.

Waar ik naar op zoek ben:

  • Multi-switch management (zou fijn zijn)
  • Het segmenteren per vlan, maar wel met de mogelijkheid van routering
  • Link aggregation
  • Lage prijs en zeker geen maandelijkse of jaarlijkse kosten

Dat is meestal alleen als de switch gestacked kan worden

Dit heet een L3 (Layer 3) switch

De meesten ken dit wel. (zeker in de static vorm).

Voor L3 + stackable… niet heel waarschijnlijk.

Een andere optie is een switch die 802.1Q ondersteund en dan de routering evt via een externe PC laten lopen.

2 likes

Dank je, ik zag al wel dat de Netgear GS110TPP layer 2, 3 en 4 ondersteund, maar wat onder wat valt had ik nog niet uitgezocht.
Ben bang dat de multi-switch mogelijkheid van die switch in de cloud connectivity zit, waar een abbo voor benodigd is.

Ik weet niet of iemand nog andere tips heeft, ik hoor goeie verhalen over Ubiquiti, maar ook een aantal over de privacy redenen waarom het niet te doen.
Voor nu vind ik de Fritz producten als router en wireless prima, maar mocht de keuze vallen op zoiets als Ubiquiti, zou dat een mooie integratie bieden.

Dus ik laat me graag informeren :wink:

Knap een L4 switch voor een netwerkstack die geen L4 (OSI) kent.
Ik heb zo’n m’n ideeen over cloud managed switches…, die beheer je dus niet zelf meer, dan beheert de fabrikant de hardware en je switch haalt regelmatig de data bij de fabrikant op… kortom als de fabrikant besluit die server op te doeken dan heb je geen beheer meer.

Linksys/Cisco heeft ook eens zo’n stunt uitgehaald. Door partiële verkoop van Linksys vielen dat soort web managed routers door de mand.
web managed is IMHO eerder een risico dan een aanwinst.
Je zult ook moeten kijken naar het gedrag als er geen connectiviteit naar de controlling host is hoe je paltform dan reageert en ook op een powercycle op zo’n moment.

1 like

Ja zo denk ik er inderdaad ook over, gelukkig kun je deze switches ook gewoon lokaal aansturen.
Ik weet even niet hoe dat bij Ubiquiti zit, volgens mij moet je dan een controller in je netwerk plaatsen of iets dergelijks.